Crossy Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Eg har da bestilt to 120mm og to 80mm Delta vifter, grunnet mye støy som eg har lest om så MÅ eg ha en viftestyring til dem. Eg har lest noen tester og forum rundt omkring, den sterkeste viftestyringa eg har sett er på 20W, men Delta 120mm er jo på 24W... Derfor må eg ha en som tåler litt mer.. Det eg har tenkt til er å eventuelt ha en egen viftestyring til 80mm viftene og en egen viftestyring til 120mm. Til 120mm tenkte eg at eg kanskje rett og slett kunne bruke en dimmer, som du bruker i f.eks. båter og slikt. ( 12V ). Men bare denne koster 200 kroner, og har ingenting fancy ting..og er ikke så fin å se på Har dere noen ideer, eller vet dere om noen viftestyringer på markedet som eg kan bruke? Takk! Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Jeg hadde samme tanken som deg, og endte tilslutt opp med å lage min egen viftestyring Fikk den akkurat slik som jeg ville, og den funker utmerket Laga den utifra en Finfin guide jeg fant her på ok.no Prøv det, så kan du få den akkurat slik som du vil ha den selv, og husk at halve gleda ligger i byggingen Christer Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 Eg er ikke så go i å lage kretskort og sånn Eg vett iallefall ikke hvordan man tegner kretskortet Men en gang må vel være den første Men eg ville foretrukket visst eg ikke treng å tegne kretskort og slikt Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hmm, tror Sunbeam Rheobus funker på 120 mm'en... kjenner en som har det og det funker visst... tåler nok litt mer enn det står Evt. kan du jo sette inn en liten motstand så du får det ned i 20 W Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Men da får eg vel ikke kjøre Delta vifta på fullt Eg kan ha en "override" bryter, en 3-polet, som eg kan aktivere når eg trenger full kjøling Men angående den til Sunbeam.. Den takler 20W, betyr det at vifta ikke får mer enn 20 W, eller betyr det... Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Men angående den til Sunbeam.. Den takler 20W, betyr det at vifta ikke får mer enn 20 W, eller betyr det... Det betyder att du inte bör köra en ansluten 24W vifte i intervallet 5-7V, och kanske inte heller på högsta spänning. På 6V belastas styrningen med maximal effekt, i det här fallet 6W. På max spänning går uppemot 2A genom Rheobusen. Jag vet tyvärr inte vilken av dessa parametrar (2A, 6W) som innebär en potentiell överbelastning. /Olle Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Jag vet tyvärr inte vilken av dessa parametrar (2A, 6W) som innebär en potentiell överbelastning. Det er Ampere som tar knekken på utstyret. Det er derfor 12V utstyr trekker så mange ampere for å få nok effekt. F.eks 6W på 230V hadde blitt 0,026A, som potmetret hadde klart fint dersom det tåler spenningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå