sarom Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Kona kjenner moren til en ekspeditør på en Computer City butikk. Tenkte å kjøpe den PC'n jeg bruker nå av han. Den averterte PC'n som jeg skulle ha var som vanlig ikke kommet til forretningen. De hadde en ripete og stygg demomodell som jeg kunne få uten prisavslag. (Det samme var tilfelle med et Canon-kamera jeg tenkte å kjøpe der engang). Selgeren skulle da selvfølgelig selge meg en annen PC, men jeg bare gikk. Han hadde ikke peiling. Visste ikke en gang forskjellen på forskellige typer prosessorer. Jeg kjøpte da min Fujitsu-Siemens Amilo D1840 Wide P4 3.2 på MPX. Grunnen til at jeg ville hande i forretning var at det ville være greiere hvis jeg trang service. Moren til ekspeditøren har fortalt at han ikke engang greier og hjelpe dem med sine PC-problemer. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Det er faktisk sånn i de fleste store kjedene - at selgere får en bonus av hvor mye de selger for. De får også ekstra bonus i mange tilfeller ved å selge spesielle merker - fordi kjeden har avtaler med produsenter og dermed tjener MER ved å selge disse. Dette er noe som foregår i alle bransjer. For morro skyld har jeg vært innom Elkjøp på STORO å "vært ineteressert" i Sony Cybershot DSC-F828 Du verden. Ingen feil, ingen mangler, men et kamera sendt fra himmelen. Uten feil og lyter. Men jeg har tatt 9000 bilder med det og vet meget godt at det på ingen måte er feilfritt. Bare en liten test jeg gjorde siden tråden er i gang F828 Lenke til kommentar
andreash Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Men noen som kan si hvor Afseth jobber? Lømork - Foto-Huset- eller ???? Afseth jobber på Foto-Huset i Karl Johans gate. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Ja, da har jeg i mange år vært en god kunde hos han. (Afseth) Savner forresten han svenske ekspeditøren som var i Foto-Huset. Han handlet jeg mye med og han var veldig hyggelig og grei. Forstår ikke hvordan de klarer så bra priser. Kjedebutikker med store innkjøp er som regel mye dyrere. Lenke til kommentar
leica Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Forstår ikke hvordan de klarer så bra priser. Kjedebutikker med store innkjøp er som regel mye dyrere. Dette er bare tull det du skriver nå..... Handler stort sett alt hos Lefdal / Elkjøp kjeden jeg.... med henholdsvis 150/100 % prisgaranti blir de jo alltid billigst, i tilegg til at jeg har en forhandler jeg kan klage til...... Endret 31. august 2004 av leica Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Savner forresten han svenske ekspeditøren som var i Foto-Huset. Han handlet jeg mye med og han var veldig hyggelig og grei. Niklas og kjærsten flyttet tilbake til Sverige... ironisk nok var det hans norske kjæreste som helst ville det. Nå jobber han for Canon Sverige, og har det tilsynelatende veldig bra :-) Lenke til kommentar
sarom Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Forstår ikke hvordan de klarer så bra priser. Kjedebutikker med store innkjøp er som regel mye dyrere. Dette er bare tull det du skriver nå..... Handler stort sett alt hos Lefdal / Elkjøp kjeden jeg.... med henholdsvis 150/100 % prisgaranti blir de jo alltid billigst, i tilegg til at jeg har en forhandler jeg kan klage til...... ---------------------------------------------------------------------------------------------- Det er ikke bare tull det jeg sier. Prisene på Elkjøp/Lefdal er ofte ikke på langt nær de rimligste. Og folk flest vet ikke det og benytter derfor ikke prisgaranti. Gå en runde i Oslo's fotobutikker og sammenlign priser. Da ser du at Foto-Huset har meget bra priser. Kjøpte engang en Pentax Optio 550 der. På Foto-Knudsen var den 1000 kr dyrere. Og kunnskapen hos Foto.Huset ligger laaaaaaaangt over nivået hos Lefdal. Har forresten lite tilovers for de som går i fotobutikker for demonstrasjon og så handler på internet. Lenke til kommentar
leica Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Tror ganske mange vet om Lefdal og Elkjøps prisgaranti.... det er ikke få millioner som blir utbetalt i prisgaranti. La oss ta ett eksempel da. Canon Powershot S60 Norsk utgave. Med 256 mb Sandisk minnekort: Hos Lefdal ( og sikkert elkjøp også ) koster kameraet 4495 og minnekortet 499. Hvis meg den fotobutikken i Oslo hvor en får dette kameraet og minnebrikke til samme pris. Godt mulig kunnskapsnivået hos Fotohuset i Oslo ligger over Lefdals sånn generellt, men en skal ikke skjære alle under en kam. Lenke til kommentar
coban Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Forstår ikke hvordan de klarer så bra priser. Kjedebutikker med store innkjøp er som regel mye dyrere. Dette er bare tull det du skriver nå..... Handler stort sett alt hos Lefdal / Elkjøp kjeden jeg.... med henholdsvis 150/100 % prisgaranti blir de jo alltid billigst, i tilegg til at jeg har en forhandler jeg kan klage til...... ---------------------------------------------------------------------------------------------- Det er ikke bare tull det jeg sier. Prisene på Elkjøp/Lefdal er ofte ikke på langt nær de rimligste. Og folk flest vet ikke det og benytter derfor ikke prisgaranti. Gå en runde i Oslo's fotobutikker og sammenlign priser. Da ser du at Foto-Huset har meget bra priser. Kjøpte engang en Pentax Optio 550 der. På Foto-Knudsen var den 1000 kr dyrere. Og kunnskapen hos Foto.Huset ligger laaaaaaaangt over nivået hos Lefdal. Har forresten lite tilovers for de som går i fotobutikker for demonstrasjon og så handler på internet. foto-knudsen omsetter like mye i året som lefdal gjør på en måned. å si at prisgarantien aldri blir benyttet er jo bare tull, det finnes offentlige tall som er mulige å få tak i som viser hvor mye som ble delt ut osv. og det er snakk om mangfoldige ti-tusener.. "Har forresten lite tilovers for de som går i fotobutikker for demonstrasjon og så handler på internet." Det blir ofte sagt at man ikke kan få pose og sekk, men dette er da feil- kjøp på lefdal eller større kjeder og man får vel det nærmest mulig, seff er ikke kunnskapen like høy som kanskje Lømorks foto, men hvis du har problemer med ditt MARK II så har du nok aldri vært innom en av disse butikkene uansett, og det har nok liten hensikt i å spørre noen av de som jobber der om de vet noe om det heller. Og de små butikkene vil forsvinne dersom de ikke endrer litt på vanene sine, enten blir de kjøpt opp eller så må de presse priser de og, selvfølgelig er det litt anderledes på profft utstyr hvor man kanskje stiller andre kriterier. Men for vanlige dødlige så er PRIS det absolutt viktigste. Men jeg vil ikke si at et sandisk 256mb cf kort til 495,- er spess dyrt? selges på fotovideo for 659,- og sigma 18-125mm selges for ca. 3600,- på fotovideo, samme fåes hos lefdal 3495,- og ja jeg jobber i nevnt kjede, guess who! hvis du gjetter så skal jeg gi deg 100,- i rabatt på ønsket produkt:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Klart små butikker har det vanskeligere enn store kjeder som Lefdal og El-kjøp. Store kjeder kjøper store kvantum, og får bedre rabatter. Små butikker må finne andre måter å spare penger på, selv om man kan få ganske bra priser når man har vært kunde hos en importør siden 1930-tallet. Så man klarer ikke alltid å holde prisen på nivået til de store kjedene, men enkelte små butikker klarer allikevel å holde prisene på ett bra nivå. Fotoknudsen/Oslo kameraservice, er for eksempel en av de dummeste butikkene man vil gå innom hvis man vil kjøpe noe billigst mulig. Allikevel går folk dit fordi betjeningen (stort sett) er profesjonell, butikken er stor og gir inntrykk av seriøsitet. Det er dette som er det viktigste. Beliggenhet er også viktig... det er mange som ikke hadde visst om butikken jeg jobber i, om vi hadde vært ett annet sted i byen. Det er fordi vi har minimalt med penger til markedsføring. Der går det på "word of mouth", at man tilfeldigvis ser butikken, Gule Sider, eller at man kjenner til den fra før. Ja, store kjeder har lettere for å presse priser... skulle bare mangle. De vil gjerne presse de små aktører ut av markedet, for å tjene mer penger selv. Det er jo slik livet er. Men heldigvis er det fortsatt mange kunder som setter profesjonalitet, beliggenhet, utvalg og kunnskapsrik betjening høyest. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 coban, jeg har aldri sagt: "å si at prisgarantien aldri blir benyttet". Jeg sa: "Og folk flest vet ikke det og benytter derfor ikke prisgaranti". Flesteparetn av de som handler på Elkjøp/Lefdal har lite greie på det de kjøper, og hvis alle de visste at det kanskje var billigere et annet sted da ville utbetalingen på prisgaranti vært betydlig større enn den er idag. Og da hadde vel prisgarantien ophørt. Det mest tåpelige jeg har hørt på Elkjøp var når en dame skulle kjøpe kamera. Det ekspeditøren fremhevet mest var at et slikt kamera har Røkke. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Var en liten tur i Oslo i formiddag. I Foto-Huset på Karl-Johan var Canon A80 utstilt. Pris 2995,-. Og EOS 10D hus. Pris 9995,-. Dere som er så påståelige at nettbutikker er billigst. Kan dere si hvor? Lenke til kommentar
leica Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Tipper dette er ukens tilbud kamera..... Lefdal har prisgaranti og vil derfor ligge under denne prisen..... Forøvrig selger Foto Erik i Haugesund Canon A80 til 2895 inkludert bæreveske... Du kan få Canon A85 for under 2500 på de billigste nettbutikkene... tror folk foretrekker dette fremfor gamle modellen.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Som medarbeider i en liten fotobutikk, vil jeg gjerne få si at små fotobutikker sjelden har råd til noe "ukens tilbud". Prisene vi opererer med, er det vi kan overleve med, ikke mer, ikke mindre. Skulle vi hatt noe "ukens tilbud" ville det gått med tap, og det har vi ikke råd til når vi er så små. I motsetning til store kjeder som kjører store kampanjer på noen modeller, for å trekke kunder. Men vi prøver å ligge på nivå med de nærmeste, argeste konkurrentene. Senest i dag måtte vi sette ned prisen på ett meget (!) populært kamera med 500, fordi en konkurrent i nærheten plutselig ble billigere enn oss. Glem hvor jeg jobber, for det er ikke av interesse... jeg prøver bare å vise hvordan livet er i en liten fotobutikk generellt, og hvorfor de aller fleste ligger over Lefdals priser. Det er ingen vits i å prøve å slå Lefdal på pris, for de vinner uansett. Når da mange i tillegg kommer innom oss for å få hjelp til å velge kamera, for deretter å kjøpe det på nettet eller på Lefdal med prisgaranti, så betyr det at vi må dekke det "tapet" ett sted også. Kunne vært gøy å prøve å konsekvent ligge under Lefdal sine priser, for å kjøre prisgarantien ned i søla (alle firma vil jo tjene mest mulig penger), men det er det ingen som tør når Lefdal er så store. Det blir de små vs. de store "stygge" ulvene som kan gjøre hva de vil for å få mer og mer monopol... kanskje planen er å få bort så mange små som mulig så prisgarantien ikke vil være så farlig for dem? Jeg ville sett det som ett stort tap om de små ble borte. Men mulig ikke alle tenker sånn. Endret 1. september 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Du kan få Canon A85 for under 2500 på de billigste nettbutikkene... tror folk foretrekker dette fremfor gamle modellen.... En liten korreksjon her. A85 er en ny modell av A75, og altså ingen oppgradert modell av A80. A75 er for øvrig en lillesøster av A80, med mange færre muligheter. Den nye modellen av A80, heter A90 eller A95. Ble lansert for kort tid siden, men ikke alle butikkene har fått den enda. Vet dette er tåpelig, men det er nå slik Canon har valgt å gjøre det. Ikke spør meg hvorfor. Lenke til kommentar
thynamic Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Henger meg på den positive omtalen av FotoVideo, enormt bra service og fagkunnskaper. Var vel inne en halvtime og kom ut med et Canon S60 - glad og fornøyd. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Jeg holder på Foto-Huset i Oslo som den beste forretningen. Stort utvalg og gode kunnskaper. Sist onsdag kom jeg glad og fornøyd ut derifra med Pentax Optio 750Z. 7mp - 5x zoom i lommeformat. Er så langt kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Jeg holder på Foto-Huset i Oslo som den beste forretningen. Stort utvalg og gode kunnskaper.Sist onsdag kom jeg glad og fornøyd ut derifra med Pentax Optio 750Z. 7mp - 5x zoom i lommeformat. Er så langt kjempefornøyd. Dette kameraet ble jeg imponert over første gangen jeg prøvde det. Ved første øyekast virket det litt gammeldags, men etter ett par sekunder fikk jeg øynene opp for Leica-looken. Også så raskt som det er på avtrekkeren? Anbefales for alle som vil ha ett godt kamera i lommeformat, med god oppløsning, 5x zoom og meget lav responstid. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Men for vanlige dødlige så er PRIS det absolutt viktigste. Det er deilig å kjenne seg udødelig :!: For meg kommer pris et stykke ned på listen. Det viktigeste for meg er service, kunnskap, tilgjengelighet, vareutvalg, (kjedene har smalt utvalg) vilje, evne og logistikk til å skaffe det som ikke er på lager. Dette er like relevant enten det er matvarer eller kameraer det er snakk om. Jeg vil aldri bruke tid på å kjøre en halv time for å spare en hundrelapp eller to, men jeg kjører gjerne noen mil for å handle et sted der jeg vet servicen og oppfølgingen er på topp. Det evige jaget etter lavest mulig pris er den egentlige årsaken til at det generellt står så dårlig til (unntak finnes) med kunnskapsnivået i kjede butikkene. Når alt skal koste ingenting er det ikke rom for å ansette dyktige folk som kan faget sitt. Etter noen års læretid forsvinner selgerene med kvalitet og kunnskap gjerne til en jobb hos importør eller i annen bransje der de har utsikter til et lønnsnivå som gjør at det er mulig å overleve når de må flytte fra mor og far Alle dere "dødlige" er i bunn og grunn en av årsakene til denne utviklingen, så når dere syter og klager over at kunnskap og service er så dårlig, vel stikk fingern i jorda og innse at dere er delvis årsak til dette selv ved å kun velge lave priser fremfor andre elementer ved en kjøpsopplevelse. Jeg ser faktisk nettbutikkene som en ytterligere degradering av salgsleddet, servicen blir enda dårligere (telfonsvarere, henvendelsesskjemaer på web og treg levering gjennom postverket er dårlig service). Ikke minst når noe går i stykker finner man ut hvor dyrt det er å kjøpe billig. Hvor mye enklere er det ikke å gå ned til Afseth og tilsvarende med produktet og få hjelp. Kanskje "feilen " ikke er noen feil, men en liten detalj som en kyndig selger kan ordne på stedet. Min påstand er at pris kun er det viktigste for hodeløse korttenkte forbrukere som ikke er i stand til å gjenkjenne god sevice selv om den står rett foran dem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Saken er den, at de som vet hva de skal ha, gjerne kjøper i en kjede eller på nettet for å spare penger. Jeg skjønner godt, at de som ikke trenger service, vil spare litt penger på å gjøre nettopp dette. Det er helt greit, og jeg blir ikke irritert av den grunn... skulle bare mangle. Det som irriterer meg, derimot, er de som trenger råd og tips og service, som drar til en butikk for å finne ut hvilket kamera de vil ha, for deretter å gå hjem, logge seg på nettet, og spare noen kroner. Det er ikke bare fryktelig umoralsk, det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det som skjer, er at butikkene, til tross for mye høye utgifter, må se seg nødt til å gå ned til web-nivå. Ikke alle kan overleve med så liten inntjening, når utgiftene er så store, så det er spådd at mange små butikker vil måtte stenge dørene av den grunn. Hvor skal da disse snylterne gå neste gang de trenger service? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå