DrBrowns Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Er det noen som vet om søkerbildet er ulikt på 300d og D70'en? Har prøvd D70 litt og man merker ganske stor forskjell fra dette og et filmbasert speilreflekskamera. Endel mindre altså. Gjelder det samme for 300d, siden crop-faktoren er større (1,6 mot 1,5 på D70). Og ikke minst, oppleves det som plagsomt? usikker speilrefleksdebutant.. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Det med søkeren vet jeg ikke. Crop-faktoren opplever jeg ikke som noe plagsom. Eneste er at vidvinkel-objektiver mister litt av effekten sin men det spiller ingen stor rolle foreløpig. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Ikke testet D70, men tror ikke det er noe forskjell på søkeren på mine Eos 300D og Eos 100. Men lenge siden jeg brukte 100'n nå. Crop faktoren gjør at man må ned på 12mm for å få skikkelig vidvinkel. For 18mm *1,6 blir ca 28 mm. Men man kan jo ta 2 bilder å lime de sammen i et redigeringsprogram og da får man vel omtrent samme virkningen, bortsett fra at man mister virkningen med ikke Retttegnede objektiver. At man blir helt rar i ansiktet om man går helt innpå. Tror jeg, men har ikke testet dette på 300D. Positive er jo at telelinsa blir 1,6 ganger lenger. Så USM 28-105 kan brukes til mere. Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Søkeren er mindre på 300D også ja. Gjelder forøvrig EOS 10D også. EOS 1 MKII har litt større søker, men ikke så stor som EOS 1 Ds. 1Ds har samme størrelse på søkeren som filmbaserte EOS kamera. Lenke til kommentar
DrBrowns Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Takk for kjappe svar! Har jeg forstått det riktig at det er crop-faktoren som avgjør størrelsen på bildet i søkeren? Crop-faktor 1,0 tilsvarer vanlig filmbasert kamera, mens >1,0 gir et utsnitt av bildet og dermed et mindre bilde? Eller er det ikke rett så enkelt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå