Gå til innhold

Takler ikke RAM'en 400Mhz buss?

Jaffe

Anbefalte innlegg

Alle systembyggere regner 10w pr 128MB ... aka 1GB= 80w på den linjen

minnet tar strøm fra.

Blir jo helt feil å regne effekten proposjonelt med antall mb. Vil jo avhenge av antall chipper bla. En chip på 32MB trekker nok ikke dobbelt så mye strøm som en på 16MB. Hvis en regner 80w og minnet trekker strøm fra 3.3v linjen, blir dette 24A (30,8A reelt hvis man regner med at minnet kjører på 2,6v). 80W er mye, og det ville blitt en betydelig varmeutvikling. Når jeg kjører 3,2v på mine BH-5 brikker, blir de greit varme uten ekstra kjøling. Kan jo da tenke hva effektforbruket ville vært hadde overnevnte utregning stemt. Brikkene kjører 2,6v default, og 0,6v ekstra ville da utgjort en god del mer effekt. Tror dette er en tommelfingerregel som hører fortiden til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en Twinmos brikke hos Komplett for et par mnd. siden. Denne klarte ikke under noen omstendighet å kjøre på 200mhz stabilt på mitt AN7.

Jeg benytta meg derfor av angrefristen (de mottok faktisk brikken for 1 mnd siden, men har enda ikke fått igjen penger :( )

Kjøpte istedet en Corsair XMS3200XL som jeg kjører sammen med min gamle Twinmos CH5 brikke på 228 mhz (2-3-3-11)-

Tror du skal satsa på en annen brikke en de standard 3200 brikkene fra Twinmos, det er nok et skikkelig "mandagsprodukt".

Lenke til kommentar

TwinMOS skal aldri kjoepes mer her i gaarden! Er noen litt dyrer corsair brikker aa anbefale eller maa jeg langt opp i pris? Vil helst ha noe billig, men bra. Hvis jeg returnerer disse brikkene, faar jeg pengene igjen da (komplett.no)? I saafall kjoeper jeg noe bedre enn disse drittbrikkene! Evt. noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Maa bare spoerre (for aa overleve med denne rammen)... Hvor stort er ytelsestapet naar en kjoerer rammen paa 333 og cpu paa 400? Kan jeg kjoere strammere timings da? Noen som kan tippe hva jeg vil klare? Default er 2.5-3-3-8

Lenke til kommentar

Hva med å kjøre twinmosen på 390 eller noe da .

Går det ? ( sett cpufsb ratio til 5:5 og fsb på cpu til 195 )

Har du forsøkt å gi de 2.9volt ?

Har du prøvd de med CAS3 ( 3-3-3-8)

Har du forsøkt med cpu interface = off ?

Har du slått av/disablet :fsb spread spectrum , agp spread spectrum ,

cpu throttling

Kikk litt her for bios tips til NF7-S

http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

http://www.lvcoyote.com/

Hvis du bytter de , kan du bytte til corsair value-s CL2,5 .

Mye bedre ram enn twinmos'n din .

Ca. samme pris , 50-100 kroner mer pr brikke bare tror jeg .

...

Lenke til kommentar

CAS3 på 400mhz er jo bedre .

2.9v på ram er ikke noe problem (3.3v derimot må man ha god ram som BH-5 for at det skal gå)

Kjører selv crutial PC3200 CAS3 ram på 2.9v 444mhz 2.5-3-3-7 .

Normal CAS3 setting :

Best :3-3-3-8

eller 3-4-4-9

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vil si meg litt uenig. Dersom du kan kjøre CAS 2,5 på 390 mhz og må opp i CAS 3 på 400 mhz, vil nok 390 mhz gi deg bedre minnebåndbredde....iallefall er det min erfaring.

Som Syar2003 sier så skal det ikke være noe problem å kjøre brikken på 2,9v, men skal du kjøre noe høyere enn det bør du ha god lufting i kabinettet og kvalitets-RAM med heatsinks-

Edit: Dersom spørsmålet er å kjøre CAS 2,5 på 333 og 3 på 400 så blir det en annen sak, da vil det være bedre å kjøre på 400mhz.

Endret av alfern
Lenke til kommentar
Det er lov og bruke A og O.

Sitter med gresk/engelsk tastatur.. :no:

Saa CAS3 paa 400 er altsaa anbefalt isteden for CAS2.5 paa 333? Da proever jeg det! Det maa da funke! Ellers er disse rambrikkene enda verre en jeg trodde...

Uansett, du faar jo ikke det du skal faa med disse brikkene.

Lenke til kommentar
Hva med å kjøre twinmosen på 390 eller noe da .

Går det ? ( sett cpufsb ratio til 5:5 og fsb på cpu til 195 )

Har proevd forskjellige "CPU:DRAM" ratios i bios. Den hoyeste som fungerer paa default timings er 333! Allerede oppi 350 ble den ustabil igjen. Proever med CL3 naar jeg kommer hjem! :thumbup: Kanskje sette volt opp og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...