Gå til innhold

Takler ikke RAM'en 400Mhz buss?

Jaffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kjøres de single .

Men det betyr egentlig svært lite på nforce2 .

Dual channel er egentlig ikke to minnekontrollere (som jeg feilaktig satt opp i forrige post) , men doble minne-kanaler som jobber litt i samarbeid og avlaster hverandre på en måte liksom .

Ytelses økningen med dual channel (hvis vi ser bort fra integrert grafikk , hvis det benyttes) er kun 2-8% .

En brikke i den som er litt for seg selv.

Og en brikke i en av de som er tett sammen .

Da har man alltid dual channel oppsett (og bios boot bildet sier det også)

Lenke til kommentar

Det hoeres litt merklig ut..! 1 og 2 (svarte) er tett intill hverandre mens 3'en er litt bortenfor. Ett eller annet sier meg at det blir feil aa sette enn i en av de svarte og en i den lilla! Men ofcoruse, hvis det er rett saa skal jeg proeve! Men kan dette ha noe med at rammen er ustabil?

Lenke til kommentar

Hvis twinmos rammen din ikke er helt topp er du faktisk tjent med å ha

de i 1+2 .

Dual channel krever mere av rammen faktisk .

Sett opp spenningen på de istedet til 2.8volt .(Prøv 2.7v først)

Sett chipsettet til 1.7v (økt stabilitet v/fsb 200) og cpu til 1.7(fordi nf7 undervolter cpuen).

Edit:

Men egentlig tror jeg ikke du får ting bedre før du har skiftet ut q-tec'en .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det virket veldig rimelig! Proever aa oeke volten paa chipset, cpu og ram! Cpuen blir undervolta som sagt. Ser i aida32 at den synker og stiger. RAM'en skal ogsaa faa litt mer aa gaa paa. Men chipsettet? Kan vel ikke vaere skadelig?

Lenke til kommentar

Tipper problemet her er CPC. Er MANGE som sliter med 2x512MB brikker på NF7-S . Mens mange kort fint klarer 200MHz+, stopper noen like over 180MHz. Ta og prøv en BIOS med CPC disable patch bare for å teste, tipper det vil fungere. Bakdelen med å disable CPC er at en taper båndbredde og må kjøre ca. 25MHz høyere FSB enn med CPC på for å få samme ytelse.

Lenke til kommentar

Fra en Q-Tec bruker til en annen.

Vær litt forsiktig med å øke spenningen på rammen da Q-Tec ikke er så nøyaktig med spenningen.

Jeg har en på 550W og 2,6V som rammen skal ha, ligger faktisk på 2,67-2,69V.

Tror det kan være litt risikabelt å ligge i grenselandet av hva rammen tåler av spenning.

Ett slikt avvik vil på 2,8V bety en faktisk spenning på nesten 2,9V.

I verste fall ender du opp med svidd ram.

Lenke til kommentar

Faar vel proeve aa disable CPC greiene ogsaa da.. (Mye jeg har aa proeve naa :p ). Hva er det egentlig? Hvis Q-tec stroemforsyningene er saa unoeyaktige, er det lurt aa oeke spenning paa ram da? Noen andre enn perpyro som har en mening om det? Vil gjerne ha denne pc'en til aa yte sitt beste og ikke la noen stygge ram brikker svekke den! Blir litt forbanna naar de spesifiserer RAM'en til ting den ikke klarer! :mad:

Lenke til kommentar

Har samme problemet på mitt NF7-S v2 med 2x512 Twin Mos PC3200 og AMD XP3000+ (400mhz fsb).

Får feil i Memtest 86 (test 5) under kjøring av ram ved 400 mhz. Feil oppstår både i dual og singel channel ved kjøring av minnebrikkene i forskjellige slotter. Har prøvd med spenninger helt opp til 2,8v og ulike timinger. Med de mest "snille" timingene kjører Memtest86 en god stund uten feil, men svikter alltid til slutt. Prime95 feiler som regel etter 5 min eller mindre.

Ram fungerer fint på annet hk (gigabyte tror jeg) med annen cpu. Men jeg får feil på mitt andre NF7-S v2 hk med AMD Mobile cpu eller samme XP3000 cpu.

Kjører nå på 400 fsb og ram i 333 mhz uten feil.

Har foresten ny PSU, og siden ram er prøvd og feilet i 2 forskjellige maskiner med NF7-S v2 hk er det ikke problemer med spenningen.

Har egentlig gått tom for ideer om hva som er feil???

Kjøpte både hk, ram og cpu hos samme forhandler, så jeg skal stikke innom og få dem til og se på det i løpet av uka.

edit: har også prøvd og øke spenningen på chipset.

Endret av ?
Lenke til kommentar

Ok... DRITTRAM! :thumbdown: Faar bare fortsette aa kjoere rammen paa 333 da... :( Er ikke SAA forferdelig ytelsestap, men det irriterer! Skal snart kjoepe ny ram snart allikevel. Noen som har noen forslag til ny RAM? (1gb, 2x512 eller 1x1gb) Ikke for mer enn 2000kr!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

CPC trenger man ikke bry seg om før fsb er oppe i 220-225 .

Det kan vel egentlig være to ting :

-Twinmos minnet er "bad batch" , diverse utsalgs steder har

faktisk bekreftet at det er høy feilrate på de.

-PSU'n er ustabil + svak.

-Eller begge deler.

Abit forumet anbefaler 350W minimum til NF7-S da hovedkortet

er både sulten/kresen på strøm .

Som alle vet yter ikke q-tec 350 mer enn 250-260w kontinuerlig .

1GB minne drar bare det faktisk 80w fra 5.5v .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kjøp PSU også da .

Jeg kan fortelle om q-tec 350w i sønnen mins PC.

(Den har nå en chieftec eller CWT 300w)

Kt333 hk

512MB ram

Amd xp2200+

cdrom

dvdrom

1 HDD 80GB

Geforce ti4200

Klokket grafikk kortet litt + cpu og poweret "tryna" .

Den stoppet også i opp spill og 3D applikasjoner .

(Ny 50w "mindre" PSU og alt virker perfekt)

Uansett om minnet ditt har feil eller ikke , kast ut den PSU'en .

....

Lenke til kommentar

Men kan noen fortelle meg hvorfor mitt minne kjøre fint på et gigabyte hk, men ikke på noen av mine 2 nf7-s hk med ulike cpu'er. Har til opplysning en Fortron/Source, 350W i den ene pc'n og en standard chieftec 340W i den andre pc'n.

Er nf7-s sær på valg av minne?

Lenke til kommentar

Mange Nforce2 kort med problemer med twinmos (A7N8X f.eks) ikke bare Nf7 .

Dessuten er det mange varianter av twinmos minnet .(velig uoversiktlig)

Til NF7 er disse på kompabilitets lista til Abit med bios d-18:

DDR400 512MB TWINMOS TWINMOS TMD7608F8E50D 2.5 D- Non-ECC

DDR400 256MB TWINMOS TWINMOS TMD7608F8E50D 2.5 S-Non-ECC

Edit:

Link

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
CPC trenger man ikke bry seg om før fsb er oppe i 220-225 .

Det avhenger helt av kortet. Selv på mitt DFI Lanparty sliter jeg med stabilitet på 200MHz med CPC på. Uten CPC klarer jeg lett 240MHz+ på 2-2-2-11.

På NF7-S kortet mitt, klarer jeg ikke 205MHz engang før minnet feiler. Med CPC av kjører det 230MHz uten annet en vdimm mod.

1GB minne drar bare det faktisk 80w fra 5.5v .

5.5v? :hmm: Jeg antar du sikter til 5v, og isåfall trekker 1GB minne 16A.. Det er nok litt i meste laget.

Hvor kortet henter vdimm fra varierer også. NF7 henter det fra 3.3v mens Lanparty/Infinity og A7N8X henter fra 5v.

Lenke til kommentar
Mange Nforce2 kort med problemer med twinmos (A7N8X f.eks) ikke bare Nf7 .

Dessuten er det mange varianter av twinmos minnet .(velig uoversiktlig)

Til NF7 er disse på kompabilitets lista til Abit med bios d-18:

DDR400 512MB TWINMOS TWINMOS TMD7608F8E50D 2.5 D- Non-ECC

DDR400 256MB TWINMOS TWINMOS TMD7608F8E50D 2.5 S-Non-ECC

Edit:

Link

Hmm, redd for at du har rett. Vet mange sliter med dem i dual channel, og TwinMos har til og med lagt ut info om det på sidene sine.

Vet du hva produktnummeret er på ditt minne Johan123321? Har vert kjekt og vite om du sliter med samme type minne.

Produkt nummeret på minnebrikken min er:

M2S9J16AJAWB9F0811B-T

Takk for hjelpen syar2003.

Lenke til kommentar

Det er kun DFI som har opsjon på command per clock i bios .

På NF7 må man laste ned å legge inn uoffisiell tic-tac(eller annen) bios

som cpc er disablet.

Tenker 3.3v og skriver 5,5 det er rotehue det :p

Alle systembyggere regner 10w pr 128MB ... aka 1GB= 80w på den linjen

minnet tar strøm fra. Mange som tryner PSU ved å utvide fra 512MB til 1GB

da de ligger på grensen og ikke følger :

For overall power supply wattage, add the requirement for each device in your system, then multiply by 1.8. (The multiplier takes into account that today’s systems draw disproportionally on the +12V output. Furthermore, power supplies are more efficient and reliable when loaded to 30% - 70% of maximum capacity.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...