Gå til innhold

Takler ikke RAM'en 400Mhz buss?

Jaffe

Anbefalte innlegg

Bygget meg ny pc for en stund siden. RAM'en jeg bestillte var 2x TwinMOS 512MB PC3200 (den billige typen) og hovedkortet var et Abit NF7-S v2.0 . Prosessoren er en 3000+ 400 Mhz buss . Jeg får starta maskinen fint med ram'en på default hastighet og timings (2.5-3-3-8), men med en gang jeg gjør noe krevende (som 3dmark eller spill) restarter maskinen eller går rett ut av programmet. Jeg har prøvd å øke timings helt opp i 2.5-7-7-8, men allikevel skjer det samme, men av og til ikke så fort. (3dmark gikk faktisk fint.) Det jeg gjør nå er å kjøre minnet på 333 mens prosessoren kjører på 400, noe som gjør minnet til en flaskehals... (rett meg om jeg er feil...) og sånn kan det jo ikke være!

Noen som vet hva som kan gjøres eller har noen erfaringer med samme problemet? Eventuellt bios settinger osv...

PS: Er det noen av den andre maskinvaren som kan være problemet, se profilen min.

Takker for svar !! :D

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kanskje glemmer er at DDR ram egentlig kjører på halve hastigheten av det de oppgir.. (Eller de oppgir det dobbelte av hva den kjører på). Det er fordi DDR-ram klarer å overføre ca dobbelt så mye data på samme klokkefrekvens sammenlignet med vanlig SDRAM. Derfor kjører 400mhz DDR RAM på 200mhz, 333mhz kjører på 166 osv..

EDIT: Men så kan det også hende jeg misforstår problemet..

Endret av kskjon
Lenke til kommentar

Prøv timingene 3-4-4-8.

Jeg har en Crucial PC2700 512Mb brikke og en Crucial PC3200 512Mb brikke.

Etter mye testing med prime95 går de nå på 3-3-3-7 på 400Mhz.

I bios er det innstillinger for timingene, prøv med optimal timing på 400Mhz.

Det gir i allefall høye timinger og er et utgangspunkt til å teste seg nedover.

Lenke til kommentar

Dette blir sikkert litt merklig (kanskje uleselig) for jeg sitter med gresk tastatur...

PSU'en er en Q-tec 350W. Rammen skal liksom klare 2.5-3-3-8, men det gaar jo ikke... proevde helt oppi 2.5-8-8-8 uten at det var helt stabilt... Det med aa oeke volt til 2.8 kan jo vaere noe...Naar jeg setter forholdet mellom FSB/DRAM til 6:5 merker jeg at alt gaar tregere og jeg faar mindre poeng i 3dmark... Aa sette timings opp i 2.5-8-8-8 er hvertfall meningsloest. Noen som har noen andre forslag eller?

Takker for alle svar :yes::thumbup:

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg orker aa bytte rammen... saa lenge den funker paa 333 er det vel greit nok... Sparer til ny uansett... Kanskje selge videokameraet mitt? Satser paa aa faa ca. 2000 for det...

Noen som har noen ideer til noen bra RAM (1gig) for ca. 2000? En paa 1gb eller to paa 512mb.

Lenke til kommentar

Ta memtest86 på rammen din med den i sync på 400mhz DDR .

Går det feilfritt er ram okay .

Du har egentlig for svak PSU for ditt system .Q-tec 350w gir kun 350w i peak

dvs. veldig korte øyeblikk .Kontinuerlig er den ca 65-70% av 350w

og det er egentlig for dårlig for NF7 med r9800 og 1GB ram .

3D aksellereringen når den starter i spillmodus drar ned poweret så det blir ustabilt .

At det går bedre med 333mhz enn 400mhz kan være så enkelt at minnet trekker mindre watt og poweret tipper ikke over.

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kjøpte for ikke så lenge siden et Abit NF7-S v2 selv, med 2x512 twinmos twister pc3200. Hverken hovedkortet eller RAM'en ville kjøre over 186 MHz fsb.

Testet CPU'en og RAM i pc'en til en kompis, CPU var inget problem, men RAM'en feilet her og. Så jeg visste at RAM'en var crap. Testet hjemme med asynkron FSB, 200 på cpu og 100~ på RAM. Fungerte heller ikke, så både RAM og HK var herp. Venter nå på nytt.

PS dette var med en fortron/source 400W PSU, så strøm er inget problem.

Lenke til kommentar
Nå aner jeg ikke hvor mange dim slotter det er på dette kortet, men har du 2 ram brikker så pass på at de står i dimm slot 1-2 og ikke 2-3.

Abit anbefaler å fylle opp DIMM slottene fra 3 og ned. Dog må man bruke 1+3 eller 2+3 for å få dual.

[edit fixed]

Right right, var en feiltrykk. Hovedpoenget var nå å bruke DIMM 3+X.

Endret av ilex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...