Gå til innhold

Hva er din hvilepuls?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at mange her har en del høyere puls enn det de sier, ellers så kan de ikke telle. En del sitter altfor mye på HW.no til at de kan ha sånn hvilepuls.. :D jeg vet ik hva jg har for jeg liker ik å skjekke sånn, men den er sikkert på 70... Spiller fotball da.. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at mange her har en del høyere puls enn det de sier, ellers så kan de ikke telle. En del sitter altfor mye på HW.no til at de kan ha sånn hvilepuls..  :D jeg vet ik hva jg har for jeg liker ik å skjekke sånn, men den er sikkert på 70... Spiller fotball da..  :)

Derfor dokumenterer jeg det med bilde av pulsmåleren...

Bilde%20035.jpg

55 i puls nå... Jeg skal prøve å huske på å måle rett etter å stått opp.. sist jeg gjorde det hadde jeg 51.. Har trent utrolig mye siden den gang da :wee:

Bilde%20034.jpg

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at mange her har en del høyere puls enn det de sier, ellers så kan de ikke telle. En del sitter altfor mye på HW.no til at de kan ha sånn hvilepuls.. :D jeg vet ik hva jg har for jeg liker ik å skjekke sånn, men den er sikkert på 70... Spiller fotball da.. :)

min har fkatisk blitt sjekket av en lege, så jeg tror den stemmer ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Heh, vi målte puls 1 min etter hard løping i gymmen en gang, og en klassekamerat av meg fikk ros for å ha løpt med livet som innsats da det viste seg at pulsen hans var 220 :D

Ja, men makspuls er medfødt. Det handler om å holde seg like under melkesyreterskelen. Makspuls er i utgangspunktet uinteressant.

Hvilken sykdom foreslår du, hypokonderen?

Plain hjertefeil.

Kanskje jeg bare har glemt hvordan man skal regne ut pulsen.

Tell hjerteslagene i 15 sekund. Gang med 4.

Hvilepuls er også til en hvis grad medfødt. Selvsagt blir den lavere jo mer du trener, men langt fra alle kan ha en hvilepuls under 30. Selv har jeg en hvilepuls som varierer mellom 28 og 32, men dette tilsier overhodet ikke at jeg er i bedre fysisk form enn f.eks Bjørn Dæhlie (så at hans hvilepuls var nevnt her)

Selv har jeg alltid hatt lav hvilepuls. Ble målt til 34 når jeg var 14 år, ble lagt rett i en hjertemaskin for å finne ut om det var noe galt med meg.

Kan til nød gå med på at hvilepulsen kan brukes for å si noe om hvilken form DU er i, dvs at du kan bruke den for å måle din egen framgang (til en viss grad) men det å komme å si at jeg er i mye bedre form enn deg, siden jeg har en hvilepuls som er lavere blir ganske patetisk. Er faktisk fint lite du kan gjøre med hvilepulsen. Det er i allefall de erfaringene jeg har. Trente 2 ganger om dagen, mellom 3-6 timer hver dag tidligere. Da hadde jeg en hvilepuls på 28-32 (sjekket faktisk hver dag over en periode på 8 år.Grunnen til det er at det gir deg godt svar på om du trente for mye dagen før, eller om du er på vei til å bli syk. Da går hvilepulsen dramatisk opp.) Gikk en periode på 1,5 år hvor jeg ikke trente i det hele tatt. Da gikk riktignok hvilepulsen opp, men ikke høyere enn 36-38. ( Og da var jeg i dårlig form, i allefall i min målestokk, men jeg mener jo ikke at under 12 mins på 3 km er tegn på god form. Du holder deg da etter min mening i sånn passe form, men ikke noe mer enn det )

Mine erfaringer er uansett at hvilepuls er individuelt / medfødt, og kan ikke fortelle deg noe som helst om du er i bra / dårlig form i forhold andre. Går derimot din egen hvilepuls ned, så er det et tegn på at du blir i bedre form

Vil ikke anbefale metoden med å telle til 15 og gange med 4 heller. Dette er en meget unøyaktig måte å telle på. Hvis du ikke har tilgang til pulsmåler, så tell i 60 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...