Gå til innhold

Hva er din hvilepuls?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Litt artig å vite hvilepulsen på folkene her inne på forumet. Se hvilken form dere er i. Jeg tok den nettopp (vet den egentlig skal tas like etter at man har våknet) og den var 46.

Holdt nesten på å skrive "hvilepils" i topic

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Rundt 40. Hmm... 46 er ikke dårlig, regner med du driver med mye kondisjonstrening :thumbup:

Hvilepulsen min er vel egentlig lavere, litt i alle fall, men jeg har jo ikke sovet nå. Grunnen til jeg spurte var fordi de fleste pleier å være utrente på sommeren. I alle fall jeg.

Lance Armstrong har forresten en hvilepuls på 26 :dontgetit:

Lenke til kommentar
Lance Armstrong har forresten en hvilepuls på 26 :dontgetit:

OMG! :dontgetit: Jeg som trodde Bjørn Dæhlie hadde lav med 31.

Jeg målte og førte logg over hvilepulsen min i to måneder for et par år siden når jeg var ivrig skiskytter. Mener å huske at det minste jeg hadde var rundt 45.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg legger bare hånden over hjerte. Jeg er tynn og har veldig, veldig harde slag, så jeg kjenner det best der.

Lenke til kommentar

*CTRL+V fra doktoronline.no*

Blodtrykket er trykket inne i pulsårene og det varierer i takt med hjerteslagene. For hver hjerteslag pumper hjertet ut cirka en halv liter blod. Da stiger trykket i pulsårene inntil blodet har fordelt seg videre ut i kroppen. Like før hjertet pumper ut den neste halve literen er trykket på sitt laveste. Man angir vanligvis blodtrykket i samme enheter som barometertrykket, altså millimeter kvikksølv (mm Hg). Ved målingen du fikk gjort i blodbanken var det høyeste trykket 120 mm Hg og det laveste var 84 mm Hg. Dette forkorter man gjerne til 120/84. Blodtrykk lavere enn 140/90 er stort sett normalt. Når man kjenner på pulsen er det nettopp variasjonen mellom de to blodtrykksverdiene man kjenner. Ved normal hjerterytme vil et hjerteslag føre til en puls. Pulshastigheten forteller derfor hvor raskt hjertet slår. Når man hviler er pulsen som regel mellom 60 og 80. Personer med god fysisk kondisjon kan ha en lavere hvilepuls.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når man hviler er pulsen som regel mellom 60 og 80. Personer med god fysisk kondisjon kan ha en lavere hvilepuls.

Eid.

Lenke til kommentar

tror jeg kom til 48 når jeg telte etter rett etter jeg våknet en gang for en del mnd siden. Tipper den ikke er så alt for mye høyere nå. Egentlig ganske bra tatt i betrakning at jeg ikke er SÅ aktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...