Gå til innhold

Oppgradering av DELL-pc

Anbefalte innlegg

Hei, for 3 år siden begikk jeg den store tabben å kjøpe en PC fra DELL. Ikke at den er spesielt dårlig, men hovedkortet og kabinettet er ikke akkurat det beste man kan få tak i. Men nok om det.

Jeg vurderer altså å oppgradere, og min pc er som følger:

* Pentium 4 2.4 gHz

* 1 GB RDRAM

* GeForce 4600 Ti 128 mb

* Turtle Beach Santa Cruz 5.1 lydkort

* Ett eller annet DELL hovedkort (dimension 8200)

* Hardisk: 80 GB + 120 GB Western Digital Caviar

Det første jeg tror jeg trenger, er et nytt hovedkort.

Problemet her er at jeg har RDRAM, og såvidt jeg vet er det ikke mange hovedkort som støtter dette.

Det neste er grafikkortet. Hva er å anbefale? Vil gjerne spille Doom III og

Half-Life 2 ganske bra..

Et nytt kabinett er heller ikke å forakte. Jeg vil ha et som det er plass til en god del ting.

Og så er det prosessoren: Er denne bra nok for kommende spill? Eller er det verdt pengene å kjøpe en f. eks 3.0 gHz prosessor? ( Kun snakk om 600 mHz )

Til slutt er det lydkortet. Dette er ganske ukjent, og støtter EAX 1.0 og 2.0, men ikke EAX 3.0. Driverne er heller ikke blitt oppdatert på en god stund fra produsentens side.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller ha kjøpt ny PC om jeg hadde vært i din situasjon. Det er faktisk et billigere alternativ med tanke på hva du får igjen for pengene. Du vil bytte hk, det betyr at minnet ditt vil bli ubrukelig i en ny maskin, i og med at RDRAM er en utgått standard i dag. CPU'en har garantert en bushastighet som ikke passer med de nye hovedkortene.

Lenke til kommentar

Kan vel bruke minst 5000 kr, muligens 6000.

Jeg vil at PC'en skal holde en god stund fremover... kanskje 2-3 år.

Poenget er at 1 GB RDRAM er veldig dyrt, og jeg vil gjerne utnytte

dette vidre, ikke bare kjøpe nytt.

Så er det noen som vet om noe hovedkort som støtter dette?

Lenke til kommentar

Synes maskinen din er fin jeg. Du kan jo investere i nytt skjermkort, er vel det eneste du tilnærma "trenger". Evt. mer disk. Er skeptisk til å gjøre for mye på ferdig-maskiner; er ofte et eller annet dill med de som for liten strømforsyning, for lite luftgjennomstrømming eller bare sært hovedkort som ikke tar så mye andre deler enn det som sitter i.

Lenke til kommentar

skal du ha nytt kabinett blir det nok problemer. Dell hat ikkje heilt standar ATX størelse på hovedkortet. Ein venn av meg hadde dell-PC og kjøpte nytt kabinett, HK-en paste ikkje heilt so han mått skjere og bore og herja på for å få det til å passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...