ThaKladd Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Jeg skal bygge opp ny pc, og tenkte å skaffe meg et godt hovedkort til å viderbygge fra... men det er jo dusinvis å velge mellom.. Det jeg ikke skal ha er RAID eller 64 bit, og heller ikke med integrert skjermkort det skal være et relativt nytt hovedkort, krav er, 800 mhz bus, SATA, ATX, USB2 og en opp mot 3 ghz prossesor fra enten AMD eller Intel skal passe. gjerne uten lydkort integrert(men det finnes nesten ikke) siden jeg har lydkort til PCI slot... Prisen... over 1000 lappen er helt greit, men ikke over 2000 kr. Har du noen gode erfaringer, tips eller anbefalinger til hovedkort? (gi gjerne flere eksempler) (billig og best mulig er selvsagt det beste) Endret 28. juli 2004 av ThaKladd Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 det skal være et relativt nytt hovedkort, krav er, 800 mhz bus, SATA, ATX, USB2 og en opp mot 3 ghz prossesor fra enten AMD eller Intel skal passe. Altså; du har ikke bestemt det for hvilket system du skal ha enda, utenom at du har ekskludert AMD 64? Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Forstår ikke helt hvorfor du skal utelate den beste prosessoren som finnes idag (A64)men det får være din sak. For sokkel A bør du kjøpe deg et hovedkort med nForce2 Ultra400 chipset, som Abit nF-7 eller an7. Andre bra merker er Asus, Giga-byte, Epox eller MSI. For Intel vet jeg ikke nok til å gi råd, men du kan se selv: Hovedkort anbefalinger Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Hvis du ikke skal ha AMD64, du skal ha 800 MHz bus og støtte opp mot 3 GHz CPU, må du nok kjøpe et P4-hovedkort. Da er f.eks. Asus P4P800 et billig og bra alternativ. Skal du ha et bra hovedkort og har lyst til å legge litt penger i det, er Abit IC7-MAX3 eller Asus P4C800-E Deluxe to gode alternativer. Asus P4C800-E Deluxe er blitt sammenlignet med hovedkort basert på 440BX-chipsettet til Intel, som regnes som det mest stabile chipsettet Intel har kommet med. I tillegg er det dette kortet som overklokkere har sansen for. Jeg vurderer selv å kjøpe et Asus P4C800-E Deluxe... Endret 28. juli 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Kravene dine sikter visst til P4. Så da kan jeg anbefale: Abit IC7-Max3. Asus P4C800. MSI 875P NEO-FISR. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hvorfor ikke sokkel 754? Han skal ha 800 "MHz" bushastighet. Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Takk for svarene. det er egentlig det samma åssen merke det er, men når det gjelder sokkel så ønsker jeg noe de vanligste enten P4 eller AMD prossesorene passer til. Det jeg sikter til er jo egenlig bare tips til noe godt og stabilt siden jeg ikke har testet ut så mange selv om min forrige pc var litt utdatert. 800 mhz bus høres så mye bedre ut enn 400 - men om AMD kjører på 400 så er jeg selvsagt åpen for de også.. når det gjelder sokkel så ønsker jeg noe standard, altså A eller 478, så prossesor blir vel P4 eller AMD XP 3000+ Etter det jeg har forstått så er det et lite hopp opp i pris hvis jeg skal skaffe meg 64 bit teknologi... derfor ikke det... hmm... ellers ser jeg at det er vel kanskje ikke vits å skippe RAID... så jeg får se nermere på de eksemplene som er kommet. Hardware.no sine anbefalinger er ifra desember, så jeg vet ikke om de begynne rå bli litt gamle... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Både P4 og AMD AthlonXP er gode alternativer. Jeg har maskiner basert på begge prosessorer. Skal du ha AthlonXP, vil jeg sterkt anbefale at du skaffer et hovedkort basert på nForce2 Ultra 400 (Abit NF7-S v2.0 eller Asus A7N8X-E Deluxe). Jeg har selv Asus A7N8X-E Deluxe, og dette er et supert hovedkort. Dønn stabilt, og det er også fullt støttet i Linux (Slackware 10). Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 AMD Athlon64 koster jo ca. det samme som P4, så et stort prishopp er det så absolutt ikke... Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 joda... men så kommer jo win XP 64 bit edition og alt det andre som er tilpasset til 64 bit i tillegg, som alltids blir noe dyrere.... kan ikke så mye om dette med 64 bit, men husker å ha lest noe om at det tok en tid for at alt det andre av hardware og noe software skulle tilpasse seg teknologien, og at det da ville bli dyrere... er den tiden på vei ut? Asus A7N8X-E Deluxe så bra ut, skal tenke på den - den i tilleg til en Athlon XP 3200 + 400mhz må jeg vel kunne klare... oppe i 2500 kr da, men why not? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå