Gå til innhold

ustabil nybygget pc, hva kan være galt?

Anbefalte innlegg

hmmz, nå er det ikke noe summing fra strømforsyningen lenger, skal bruke pc'en litt i dag, så se om det kommer igjen. Men noe er galt med pc'en som jeg har forklart tidligere i posten, så har det vert litt kræsj etc. (les lenger oppe)

tar gjerne i mot forslag til feilsøking etc. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilen du beskriver kan skyldes mange ting. Ustabilt system er veldig irriterende og mye vanskeligere å feilsøke på, enn et system som ikke fungerer i det hele tatt.

Jeg hadde tidligere problemer med ustabilitet på et eldre Athlon system. Dette viste seg å være relatert til strømforsyningen på 230W som jeg hadde tatt fra et enda eldre Pentium I system. Chieftech er kjent for å lage bra og stabile strømforsyninger. Det er likevel ikke tilfeldig at det nesten ikke selges strømforsyninger på under 350W lengre. Men som nevnt over er det fult mulig å ha et stabilt system med en 230W Chieftech.

Ustabilitet pga av strømforsyningen kan skyldes at strømforsyningen overbelastes og derfor ikke leverer jevn spenning, eller det kan skyldes feil eller dårlig kvalitet. Det billigste hadde vært om du fikk låne en strømforsyning av noen for å teste om denne er feilkilden. Ingen vits i å kjøpe ny dersom den gamle fungerer.

Når det gjelder Q-tec har jeg ingen personlige erfaringer, men jeg har lest på forumet at en del andre har slitt med både viftestøy og at den ikke leverer den effekten som er oppgitt. Jeg ville derfor prøvd et annet merke.

Lenke til kommentar

takk for tilbakemelding roolf...

mantra17 jeg tok en fresh installasjon, men det kan godt være at systemet ble ustabilt når jeg skulle installere diverse programmer, drivere etc. hele systemet kræsjet når jeg skulle installere autopatcher, så jeg tok bare en systemrestore, så funket det igjen, men det kan jo være problemet, skal ta en fresh installasjon av xp pro nå. kan komme med tilbakemelding etterpå :)

Lenke til kommentar

Creo: du skrev 230V (volt). Sikker på at du leste av på riktig sted? Husk at effekten til PSU regnes i W (watt). Chieftec pleier å lage gode PSU`er, så jeg synes nesten det høres litt rart ut at det skal være problemet.

Men dersom det er tilfelle kan jeg anbefale flexi-data.no. De holder til 400m lengre oppe i samme gaten som Komplett/Datakjeden.

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Oi, oi. Jeg la til grunn at du mente 230W og at strømforsyningen din derfor var gammel. Dersom du har en strømforsyning av nyere dato fra Chieftec er den sikkert på mer enn 230W, trolig minst 350W. I så fall er det neppe den som er problemet siden Chieftec kager gode strømforsyninger. Kjør en test på minnet. Minneproblemer kan gi samme symptomer.

Lenke til kommentar

psu'en min er på 350 watt, skal kjøre en fresh installasjon på windows xp nå med en gang. Så får jeg ta det videre derfra, det kan være minne, skal kjøre en memtest etter jeg har fått tatt en fresh installasjon. Nå før jeg formaterte maskinen hang alt seg helt opp, fikk ikke logget inn engang, kom ikke opp noe etter jeg hadde skrevet inn brukernavn og passord, bare en tom skjerm. Alt funket bra i safe mode, er et eller annet som ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar

nå har jeg tatt en fresh installasjon, alt virker bedre, men må jo la det gå litt tid for å se om det er stabilt. Har fjernet et gammelt lydkort som jeg brukte, har et internt på hovedkortet midlertidig, men det gamle lydkortet kan være feilen, var gammelt, hehe.... så har jeg fjernet en IBM hardisk som jeg hadde linux på, det var ikke S-ATA som den hardisken jeg bruker til win, vet ikke om det kunne ha noe innvirkning, men har nå fjernet den likevel for å se. Så nå gjenstår det å se om det blir bedre... :)

vart en litt lang post dette, får håpe at jeg ikke trenger noe mer hjelp, hehe... men takk for hjelpen folkens :)

Lenke til kommentar
er ikke tilfeldigvis noen som vet om raskeste måten å få tak i en strømforsyning som er noelunde bra, bor i bergen. Evnentuelt forslag til nettbutikker, som er litt raskere enn komplett på levering. Gjerne forslag til en bra stabil strømforsyning til en ok pris :)

fikk tilbud om å kjøpe q-tec, 400 w, til ca 500, på en datasjappe, er q-tec virkelig så dårlig kjøp?

*Tenker febrilskt for å komme på hva butikken som man kan hente selv på i Bergen heter*

KOMMER IKKE PÅ DET! Det er en butikk skjønner'u... Hmm. Flexi-data eller.no. Der kan du hente selv.

EDIT: Ohh, jeg er så leet.

denne @ www.flexi-data.no er bra. Billig, stille og yter flott. Bare sjekk tester.

Endret av pain
Lenke til kommentar

tror jeg har funnet feilen, installerte pc alert. alt ser ut til å være bra, men på voltage, så lyser det rødt helt til høyre ovenfor er det +12, nedenfor lyser det rødt 2.40, har et screenshot, men ikke noe ftp å laste det opp til desverre, men om noen har pc alert, så skjønner de vel hva jeg mener... er det strømforsyningen som det er noe rot med da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...