Gå til innhold

Forummedlemmer med markeringsbehov

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller svømmer dette forumet over med folk som har et enormt markerings- og oppmerksomhetsbehov?

Uansett hvilken tråd man begir seg innpå hvor en stakker spør eller lurer på noe, blir vedkommende nedlesset av personer som bare må komme med samme forklaring/svar som alle andre forummedlemmer før han/henne. Det må da holde med ett svar, er ikke nødvendig med 10-20 identiske svar!? Plagsomt å lese igjennom tråder hvor svarene ikke tilfører tråden noe ny informasjon. Er dette noe moderatorene kan følge med på? Ufattelig plagsomt å lese side opp og side ned uten å at man blir noe klokere enn man var for 5 sider siden...

Misforstå meg rett, det er flott at alle vil bidra og hjelpe til, men dersom posten din ikke tilfører noe, annet enn et større ego, bør du kanskje frastå fra å poste...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte er det slik at de forskjellige postene har litt forskjellig innhold, og kommer med forskjellig informasjon. Litt er nok likt i alle postene, men jeg anbefaler at du leser postene litt bedre neste gang. Dette kans nok gjelde noen tema, men langt fra alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Om jeg starter en tråd og ber om tilbakemelding på et oppsett jeg har lagd, foretrekker jeg at mange sier "oh, nice" istedet for at bare èn sier det. Ofte er det mange og samme meninger som skal til for å overbevise en person.

Lenke til kommentar

QUOTE (wh1te @ 28/07/2004 : 19:29)
Om jeg starter en tråd og ber om tilbakemelding på et oppsett jeg har lagd, foretrekker jeg at mange sier "oh, nice" istedet for at bare èn sier det. Ofte er det mange og samme meninger som skal til for å overbevise en person.

Enig. Det er der det ligger! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er to vidt forskjellige saker med tråder som ber om feedback og tråder som stiller et spørsmål, da.

Ta for eksempel noen som gjør noe spesielt i et spill (siden gamer.no er den delen av forumet jeg bor på), recorder det og legger ut bilde eller film av det. Da er det helt okay å gi feedback, selv om en skulle mene noe tre andre mener. Utfyllende svar har derimot aldri skada noen.

Spør man derimot et spørsmål som "I det og det spillet skal jeg gjøre den og den tingen, men jeg får det ikke til. Kan noen si meg hva jeg gjør galt?" er det som trådstarter sier VELDIG unødvendig at fire-fem personer sier akkurat det samme, bare for å i samme slengen skrive noe fullstendig irrelevant for tråden.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter. Litt slitsomt å måtte følge med på tråder man har deltatt i, bare for å oppdage at det bare er oppgulping av informasjon som er gitt tidligere. Har vært borti at en og samme person har gått igjennom alle tråder i en kategori og lagt inn innlegg med ganske generelt innhold. Ikke nødvendigvis feil, men heller ikke mye hjelpsomt. Det hele bærer litt preg av å øke postcounten, eller å komme på X på top-listen. Fjerning av postcounten kan derfor være et tiltak...

Lenke til kommentar

Mange ganger er det er fordel at flere gir samme svar. Det gjør at man kan være sikkrere på at svaret er korrekt. Det kan være at den første som svarer ikke har peiling. Det vil forsåvidt være naturlig at det kommer en korreksjon hvis svaret er på jordet. Flere like svar er ikke nødvendigvis bare negativt.

Lenke til kommentar

QUOTE (Orjanp @ 30/07/2004 : 14:17)
Mange ganger er det er fordel at flere gir samme svar. Det gjør at man kan være sikkrere på at svaret er korrekt. Det kan være at den første som svarer ikke har peiling. Det vil forsåvidt være naturlig at det kommer en korreksjon hvis svaret er på jordet. Flere like svar er ikke nødvendigvis bare negativt.

Helt enig. Gjør da ingenting om flere svarer det samme? Synes det er en fordel, da det bekrefter at det er riktig. Og hvis du spør om noe, og flere svarer akkurat det samme, er det jo bare å lese det første svaret og droppe resten? Det gjør jo liksom ingenting.

Lenke til kommentar

QUOTE (GeeZuZz @ 30/07/2004 : 21:07)
QUOTE (Orjanp @ 30/07/2004 : 14:17)

Helt enig. Gjør da ingenting om flere svarer det samme? Synes det er en fordel, da det bekrefter at det er riktig. Og hvis du spør om noe, og flere svarer akkurat det samme, er det jo bare å lese det første svaret og droppe resten? Det gjør jo liksom ingenting.

Agreed. Men vi sier vel ikke nei takk til postcount-removal?

Lenke til kommentar

For trådstarter spiller det jo ingen rolle om han får ett eller flere rette svar, så lenge svaret er riktig. Om det er en diskusjon rundt hva som er riktig, så kan det være riktig at flere er med på å støtte den "riktige siden". Det jeg synest er plagsomt, er å måtte følge opp tråder jeg har postet i, bare for å lese det samme som jeg eller andre har postet for flere timer og dager siden. Jeg er konsekvent på å ikke poste i tråder, der trådstarter har fått ett faglig OK svar. Dette gjelder selvfølgelig ikke tråder der det blir bedt om svar som ikke har noe fasitsvar. F.eks. råd om gratis brannmur, så er det ikke noe fasitsvar. Det skjer jo også at to eller flere sitter og skriver svar samtidig, og derfor gir like svar. Men ta f.eks. post nummer tre i denne tråden. Hvilken misjon har den? Kort sagt borkastet tid, båndbredde og lagringsplass. Enkelte bryr seg heller ikke med å lese hele tråden før de svarer. Ting som har vært oppklart i senere poster, kan plutselig dukke opp igjen som issue, og må oppklares igjen. Det viktigste er visst å poste...

Lenke til kommentar

QUOTE (sofTest @ 30/07/2004 : 23:20)

For trådstarter spiller det jo ingen rolle om han får ett eller flere rette svar, så lenge svaret er riktig. Om det er en diskusjon rundt hva som er riktig, så kan det være riktig at flere er med på å støtte den "riktige siden". Det jeg synest er plagsomt, er å måtte følge opp tråder jeg har postet i, bare for å lese det samme som jeg eller andre har postet for flere timer og dager siden. Jeg er konsekvent på å ikke poste i tråder, der trådstarter har fått ett faglig OK svar. Dette gjelder selvfølgelig ikke tråder der det blir bedt om svar som ikke har noe fasitsvar. F.eks. råd om gratis brannmur, så er det ikke noe fasitsvar. Det skjer jo også at to eller flere sitter og skriver svar samtidig, og derfor gir like svar. Men ta f.eks. post nummer tre i denne tråden. Hvilken misjon har den? Kort sagt borkastet tid, båndbredde og lagringsplass. Enkelte bryr seg heller ikke med å lese hele tråden før de svarer. Ting som har vært oppklart i senere poster, kan plutselig dukke opp igjen som issue, og må oppklares igjen. Det viktigste er visst å poste...

Jepp, slike ting jeg sikter til. Jeg hadde et par tråder hvor jeg ga trådstarter et presist svar (fasitsvar) hvor jeg opplever at et par andre medlemmer kommer med akkurat den samme infoen etter meg! Jeg mener, hva f... er vitsen med det? Selvsagt om man spør etter andres meninger er det en helt annen sak. Av og til virker det som det går sport i antall posts hos medlemene. Selvsagt er jeg for at folk kan komme med bekreftende/avkreftende posts, men dersom det er snakk om et gitt svar, så ser jeg ikke noe poeng i at andre personer svarer det samme som personer før dem har svart.

Lenke til kommentar

Det er jo relativt planke...

Dersom man spør etter personers meninger eller erfaringer, vil spørsmålet ikke ha noe fastitsvar. Spør man om noe som krever et konkret svar, enten i form av kroner, mengde eller en eller annen form for enheter ol, ja/nei og andre gitte parametre... så er det et fasitsvar. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvilke spørsmål som genererer meningsytringer ol. og hvilke som genererer fasitsvar...

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

På den andre siden, hvis trådstarter får bare et svar, så kan han som regel regne med at svaret er riktig. Med det antall som leser dette forumet, så er det ganske stor sannsynlighet for at en feil blir korrigert. For det er ikke akkurat mangel på kritikere i dette forumet. Jeg har faktisk sett tråder der folk faktisk også gjentar feil, som i denne tråden. Så teorien om gjentagelse gir riktig svar, er ikke akkurat pålitelig. For kompetansen til mange av disse "hermerene" er ikke akkurat noe å rope hurra for, og mange av de har besynderlig høy postcount.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...