vandrewal Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hallo, som tittelen sier har jeg et problem med POST-Reporteren på et ASUS A7N8X Deluxe-hovedkort. Etter hva jeg har lest rundt omkring på diverse sider, kan denne reporteren være ganske buggy, og ut fra egen erfaring må jeg si meg enig i det. Problemet er at reporteren hele tiden skal fortelle at "System failed CPU-test", og da mener jeg absolutt hele tiden. Helt ifra maskinen booter, til den er slått av, har den fått for seg at det er viktig at de som nå skulle sitte foran maskinen virkelig VET hvor inderlig den synes systemet feilet på CPU-testen. Dette gjør det selvfølgelig umulig å bruke den ene utgangen på integrerte lydkortet til noe som helst. Det er klart, det KUNNE jo være at det faktisk var et problem med CPU'en, og at problemet først oppsto like etter at den hadde blitt frakta med bil styrker vel den muligheten, men jeg tviler på om PC'en hadde vært så glad og fornøyd ellers da. Jeg har sett overflatisk på CPU/viftekobling (uten å ta den av riktignok, men vifta så nå bra tilkobla ut). Jeg kunne jo selvsagt ha tatt av vifta og sjekka CPU'en sånn for sikkerhets skyld, men da jeg har jeg lest om en annen med akkurat samme problem, og som fikk fiksa problemet uten å være i nærheten av vifte/CPU (ja da, jeg har prøvd forslaget hans, men det funka ikke), så tror jeg nok at det er den buggy reporteren som er problemet, og at det eventuelt var noe som har med denne reporteren å gjøre som fikk seg et dunk under frakten. Jeg har prøvd flere ting for å få bukt med problemet. Det første var å slå av reporteren i BIOS. Det hjalp ikke. Han fyren jeg nettopp nevnte som faktisk fikk bukt med samme problem, gjorde det ved å slå reporteren PÅ igjen. Prøvde det også, uten hell. Prøvde så å benytte Winbond Voice editor-tingen som fulgte med kortet, og sletta CPU-meldinga fra flash-ROM-tingen. Riktignok forsvant lyden, men tanken på at reporteren muligens allikevel går i evig loop og forsøker å komme med meldinga den ikke finner, gjør at jeg ikke synes det virker som noen fullgod løsning. Prøvde å flashe meldinga tilbake igjen for å se om det var lyd der enda. Lyden var faktisk fremdeles borte, men bare for en stakket stund. Etter å ha skrudd av strømmen til masknina en stund og skrudd den på igjen, var lyden tilbake. Så, endelig, til spørsmålet : Noen her som har hatt samme problem og/eller har noen gode forslag til hva som kan gjøres? Alle forslag mottas med takk. Fram til da er det vel bare å flashe ROM'en og ta bort meldinga igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå