Gå til innhold

Mest prosessroavhengig, Ati - Nvidia

Emknu

Anbefalte innlegg

Hei! Har lett litt, men kan ikke finne noe informasjon rundt hvilket av kortene 6800 ultra eller Ati x800xt som er mest avhengig av prosessoren?

(Har en p4 2,6 og en Ati 9800Xt, men har Lcd skjerm med 1024 *1280 som finest oppløsning, så jeg skulle gjerne kunne bruke denne oppløsningen på spill etc. Noe som de nye kortene vel bør klare fint.)

Noen som vet dette eller har noen linker med tester mot eldre prosesorer?

Ok. Takk for evt. svar!

Hilsen Emk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første klokkehastigheten har absolutt ingenting med saken og gjøre, dette er er to forskjellige teknologier akkurat som Amd og Intel...

For det andre er antakelig det du mener hvem begrenses mest av CPU og det blir det samme som og spørre hvem av kortene som er raskest...

Altså ATI og Nvidia er like prossoravhengig (dog er det forskjellige teknologier og mulig det er noen små forskjeller på utnyttelse av cpu men de vil jeg tro er marginale), men det som er med deres nye serier er at i svært høye oppløsninger blir cpuen flaskehalsen og ikke gpuen slik det tidligere har vært... Dermed velger du det kortet som yter best....

Lenke til kommentar

Sjekk denne linken:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis.../farcry20b.html

Jeg bare skummet gjennom, men det virket som om forfatteren hadde bra peiling på forskjellene mellom nVidia og ATi, og redegjorde for noen av dem. Det var også en kommentar om CPU-uavhengighet, i forhold til at GPUen selv tok seg av noen av geometriberegningene (men jeg skummet altså fort gjennom noen av sidene, og kan ha misforstått noe). Hvilket kort som var best? Les selv, og døm selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

slik jeg forstod det så er en av forskjellene mellom x800pro og 6800gt at 6800gt yter bedre på cpuer med lavere klokkehastighet, samt at den ikke skalerer såpass mye. dette er jo noe som er positivt, da slipper man å måtte ha en dyr cpu for at det nye skjermkortet skal yte maks.

men kan jo hende at jeg har misforstått nå, det er noe jeg finner sannsynlig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...