Gå til innhold

Harddiskproblemer, master boot record borte...?

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg har et rimelig frustrerende problem med en gammel IBM Deskstar 27 GB disk... Jeg gikk tom for plass på diskene mine for et par uker siden, så jeg gikk til anskaffelse av en ny WD 60 GB disk, og... vel... jeg gir dere en punktvis gjenfortelling:

- Jeg kommer hjem med ny disk, vil skru den i

- Skal kopiere fra den gamle 27-GB disken over på den nye, så jeg setter den nye i primær IDE-kanal, som slave og den gamle IBM'en på sekundær IDE-kanal, også som slave (CD-ROM står som master, gadd ikke skifte om på det).

- I min iver jumprer jeg IBM'en feil, så når jeg kommer inn i Windows finner jeg ingen disk der den skulle vært. Ingen problem, jeg starter på nytt og endrer jumper-settings

- Jeg detecter disk i BIOS, og alt funker tilsynelatende bra

- Vel inne i Windows 2000 igjen finner nå disken, men den ser ut til å være uformatert. *alarmklokke*

- Åpner PartitionMagic og sjekker. Neida, disken er ikke uformatert, men ved sector scan gir den meg en "CRC Checksum error" *stor alarmklokke*

- Mye prøving og feiling senere, ned til en kompis som har Linux. Mulig han kan hjelpe

- Overskriving av partisjonstabell med en ny produserte ingen resultater

Så problemet her er at jeg ikke aner hva som er feil med disken, eller hva som har gått galt underveis... Er selvsagt forsiktig med statisk elektrisitet og alt slikt, er ganske sikker på at det ikke er det... Det eneste jeg kan komme på er at jeg brukte et magnetisk skrujern for å skru den ut tidligere, men alvorlig talt, det skal da ikke ha noen effekt...

Så jeg lurer på... Er det noen som har vært borti noe lignende før? Er det noen programmer jeg kan prøve for å enten klare å gjenoprette fildelingstabellen eller muligens klare å kopiere ut filene til en annen disk? Jeg hadde en smule hell i uhellet også, jeg defragmenterte for tre dager siden, så dataene på disken ligger sannsynligvis mer eller mindre sekvensielt... Hjelp! Vær så snill! Jeg vil ikke miste det jeg hadde på disken, det var for masse der det er umulig å finne igjen! Takk for all hjelp, jeg prøver hva det skal være

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

On 2002-04-25 21:04, Private Viper skrev:

Morn!

Jeg har et rimelig frustrerende problem med en gammel IBM Deskstar 27 GB disk... Jeg gikk tom for plass på diskene mine for et par uker siden, så jeg gikk til anskaffelse av en ny WD 60 GB disk, og... vel... jeg gir dere en punktvis gjenfortelling:

- Jeg kommer hjem med ny disk, vil skru den i

- Skal kopiere fra den gamle 27-GB disken over på den nye, så jeg setter den nye i primær IDE-kanal, som slave og den gamle IBM'en på sekundær IDE-kanal, også som slave (CD-ROM står som master, gadd ikke skifte om på det).

- I min iver jumprer jeg IBM'en feil, så når jeg kommer inn i Windows finner jeg ingen disk der den skulle vært. Ingen problem, jeg starter på nytt og endrer jumper-settings

- Jeg detecter disk i BIOS, og alt funker tilsynelatende bra

- Vel inne i Windows 2000 igjen finner nå disken, men den ser ut til å være uformatert. *alarmklokke*

- Åpner PartitionMagic og sjekker. Neida, disken er ikke uformatert, men ved sector scan gir den meg en "CRC Checksum error" *stor alarmklokke*

- Mye prøving og feiling senere, ned til en kompis som har Linux. Mulig han kan hjelpe

- Overskriving av partisjonstabell med en ny produserte ingen resultater

Så problemet her er at jeg ikke aner hva som er feil med disken, eller hva som har gått galt underveis... Er selvsagt forsiktig med statisk elektrisitet og alt slikt, er ganske sikker på at det ikke er det... Det eneste jeg kan komme på er at jeg brukte et magnetisk skrujern for å skru den ut tidligere, men alvorlig talt, det skal da ikke ha noen effekt...

Så jeg lurer på... Er det noen som har vært borti noe lignende før? Er det noen programmer jeg kan prøve for å enten klare å gjenoprette fildelingstabellen eller muligens klare å kopiere ut filene til en annen disk? Jeg hadde en smule hell i uhellet også, jeg defragmenterte for tre dager siden, så dataene på disken ligger sannsynligvis mer eller mindre sekvensielt... Hjelp! Vær så snill! Jeg vil ikke miste det jeg hadde på disken, det var for masse der det er umulig å finne igjen! Takk for all hjelp, jeg prøver hva det skal være

du må sette denn disken du skal ha windows på til MASTER
Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-04-25 21:34, Private Viper skrev:

Ikke noe Windows på denne disken, Master-disken står heldigvis fortsatt trygt.

Angående hva som skjedde i Linux, jeg vet ikke, jeg vet ytterst lite om Linux/Unix, det tok kompisen min seg av

set win98 diskett i a,prøv fdisk se hva den sier om hdene dine,
Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-04-25 21:43, Private Viper skrev:

Samme som Windows, er jeg redd, finner ikke helt ut hva den skal tro. Disken er ikke uformatert, men heller ikke skikkelig satt opp... Fdisk finner ikke noe filsystem, men PartitionMagic gjør, så FAT32-tabellen *ser ut* til å være noenlunde i orden...

du har samme problem som jeg hadde nor jeg brukte pm,Derfor har eg sluttet å bruke PM.Bruker kunn fdisk.Virker alltid
Lenke til kommentar

at du bruker et magnetisk skrujern betyr ingenting. jeg har brukt det hele tiden når jeg holder på inni boksen min. passer jo også på at det er kun skruene jeg er borti.

har du prøvd å sette systemet tilbake til sin orginale stand? slik det var, før wd-disken kom inn i systemet?

kast ut cd-rommen (ta ut strømmen på den) bytt ut med den nye wd disken

at du får crc-feil betyr at 2+2 ikke lenger er 4, men 5. husker da vi brukte arj til å pakke spill og diverse med før win95 kom. det gøyeste var når siste disketten kom med crc-feil...

corrupt data

du har ikke utsatt hd'ene for noen støt? hard behandling?

jeg har selv aldri brukt noen recovery-prog, bortsett fra undelete i dos.

om du tester ut et rec prog, og det ikke funker, så kan du ta en tur innom http://www.ibas.no , men de skal ha litt penger for jobben. tror de begynner på 2200,- og det er bare for å se på disken om data kan reddes. det kan de i ditt tilfelle (disken din har ikke vært utsatt for brann/sjøvann el.l)

men de er siste utvei. dyreste også kanskje

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-04-28 21:34, roaldhansen skrev:

en ting til: antar at wd 60 er ata 100 - 5400rpm. det kan være at å bytte ide-kabel kan være løsningen. om du har "gamle" ata-66 kabler, bytt dem ut med ata-100 el 133.

koble ut cd-rom når du holder på med hd'ene

gamle ata 33 mener du vel,D er to typer kabler ,du har 33 som er 40 ledere,så har du 66 som er 80 ledere.Du bruker alså 80 ledere kabler på ata 66/100/133.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...