Zepticon Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Hei folkens... Jeg har nplaner om å sette opp et hjemmenettverk, men siden jeg har null peiling på slikt trenger jeg litt hjelp.... Netverket må ha følgene muligheter: - Innebygd brannmur i Router/switch/hub (er ikke sikker på hva det heter) - Mulighet for breibånd på nettverket... - Skal koble til 2 PC'er men lik tilgang til breibåndsnettet. - Den ene PC'en skal dele en harddisk på nettverket. - Den andre skal ikke dele noe som helst. - Det skal være en felles skriver på nettverket (HP deskjet 5652) Hvordan skal jeg gjøre dette? Hva trenger jeg? Router, switch eller hub? Og hvor får jeg tak i nettverkskabel? Håper noen kan hjelpe.... Endret 28. juli 2004 av Zepticon Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 kva med ein ruter med innebygt priterserver og 4 port switch? Lenke til kommentar
Lexx Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Kjøp en router med brannmur, f.eks. den fra Billion på Komplett. Koble den til internet (f.eks. til modem), og koble pcene til routeren. Sett opp automatisk ip på pc-ene (er det om du ikke har endret på noe) Sett opp fildeling i windows, og del harddisker og printere (høyreclick på dem og velg del/share) Kabler kan du kjøpe i dataforretninger eller clas ohlson, vanlig TP cat 5 kabler i passende lengder. Ville skygget unna Elkjøp pga prisene på kabler der. En kabel til hver pc selvfølgelig, og en mellom router og modem (følger ofte med) Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Kjøp deg en router. Jeg kan selv anbefale D-LINK DI-614+ og Asus Spacelink ( begge disse er trådløse(En ting til. de er så billige at du trenger ikke en vanlig "tråd" router)) Den asusen der er forresten en demo vare. Men frykt ikke.. selv om den er brukt så fungerer den, du har garantien fra kjøpsdatoen og koster heller ikke så mye. Denne tilbyr at du setter opp printern din uavhengig av en pc. Routern har en usb port + en printer port. Når det gjelder kabler for du og i tak i dette hos komplett.no Endret 28. juli 2004 av Breiker Lenke til kommentar
imoen Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hvor mye penger skal du bruke ? Vedr. brannmur: Skal du ha tjenester på innsiden ? (Les servere) Hvis ikke, kjøp det noe som NAT'er. Dette kan også leveres av bredbåndsleverandøren. f.eks. NextGenTel. Får du ikke dette fra bredbåndslevverandøren kan "DLink Express Router Bredbånd, 4p switch" være et alternativ. 1 WAN og 4 LAN Skal du ha servere på innsiden ville jeg lagt noe mere penger i det. F.eks. en Checkpoint Safe@home. Safe@home boksen har 4 porters switch. Denne styres via WEB. Printeren setter du på en av PC'ene og deler ut. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Skal du ha internett bør du ha en router hvis du skal ha fler pc'er i nettverket. Routeren får IP adresse og slikt fra ISP, og gir alle pc'er i nettverket egne IP adresser. Routeren har vanligvis innebygget brannmur. De fleste routerne har flere porter hvor du kan koble PC'ene, derfor, hvis du ikke skal ha veldig mange pc'er i nettverket, så trenger du strengt tatt ikke switch, men det er jo fint å ha. En switch er forresten enkelt forklart "en liten boks som brukes til å koble sammen flere pc'er til et nettverk" (den videresender signalene fra PC'er til de PC'ene som skal ha dem, enkelt å greit.) En hub er en "dum" switch. Gå for switch, ettersom en switch er raskere. En hub sender videresender signalene fra en pc til alle pc'ene i nettverket, mens en switch sender kun til de som skal ha dem, og dermed går det raskere med en switch i nettverk på fler enn 2 stk. Forrestens så skal switchen kobles inn i routeren. Routeren skal kobles til modemet. Alt det der bør stå forklart i diverse manualer. Og PC'ene (som må ha nettverkskort) skal selvfølgelig da kobles til switchen. Deling av skrivere og mapper/partisjoner gjøres enkelt i windows når du har koblet opp nettverket. (jeg går utifra at du bruker windows) . Det du gjør er å høyreklikke på det du skal dele (mappe eller partisjon) og klikker på "Deling". Så det du trenger for et lite nettverk med bredbåndstilgang er: - Router (Du trenger router for alle ISP'er som krever pålogging, samt de som ikke deler ut mer enn 1 IP. Eksempler på disse er Telenor og nextgentel(men på NGT tror jeg du får med router med abonnementet) - Switch (Dette er ikke nødvendig for veldig små nettverk hvis du har flere enn 1 utgang på routeren, men det er ikke mye for en liten switch, så hvorfor ikke? ) - Nettverkskabler. Disse får du kjøpt for det meste overalt (f.eks komplett.no, databutikken.com, osvosvosv.) - Nettverkskort i hver PC. (10/100 eller 10/100/1000mbit kort). Håper dette var til litt hjelp. EDIT: Jeg vil anbefale at du styrer unna expert, elkjøp og lignende butikker, og heller går for en webshop som komplett.no eller lignende, da de har mye bedre priser på slikt utstyr. Endret 28. juli 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Har set på denne 3Com routern. Funker den til mitt bruksområde? Bruker foreløpig Windows, men kan hende jeg kommer til å prøve litt med Linux etter hvert... Skal ikke ha serber på nettverket. Bredbåndstilkoblingen min er et trådløst system som er knyttet til en sender... Jeg har en antenne på veggen med en nettverkskabel som går inn i huset.... Denne kobler jeg i en "Power over ethernet hub", som får strøm fra stikkontakt. Fra denne huben går det en kabel vidre til PC'n. Endret 28. juli 2004 av Zepticon Lenke til kommentar
imoen Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Har set på denne 3Com routern. Funker den til mitt bruksområde? Tror jeg heller ville ha kjøpt en bredbåndsruter til halve prisen. 434 på www.mpx.no Du trender ikke en XDSL router. Inge Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Ikke glem å lese denne heller. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå