Gå til innhold

Rengjøring av PC

Antipop

Anbefalte innlegg

Vil berre komme med ei oppmoding til alle som ikkje har åpna kabinettet sitt på ei god stund.

Etter å ha surra litt rundt inne på overklokking.no kom eg over denne guiden:

Skadelig møkk. (2 år gammel, men like aktuell).

Eg leste raskt igjennom den, og fann ut at det kanskje var på tide å renske opp litt i eigen pc også. Så eg skrudde det meste fra kvarandre, fant fram støvsugeren og Q-tips og sette i gang.

Eg støvsugde forsiktig rund inni kabinettet og over hovudkortet. Kjøleribba over CPU (tok vekk vifta først) fikk seg og ein omgang, og det som ikkje kom av med støvsugeren, brukte eg Q-tips til å få vekk.

Deretter gjorde eg rein vifta til CPU med Q-tips, skrudde i fra kvarandre PSU og gjorde det meste reint inni der. Til slutt gjorde eg reint skjermkoret.

Dette i seg sjølv er sikkert ikkje så nytt for alle, men resultatet etter at eg var ferdig, og pcen var oppe og gikk igjen, var 10 grader lavere temp. på CPU, og også ein god del lavere temp. i kabinettet.

:thumbup:

Edit: litt usikker på kor eg skulle poste det her henne...

Endret av Antipop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, 10 grader er ok mye mindre, mange som betaler 1000vis av kroner for å få 10 grader mindre :!: MEN selvfølgelig dette kan ikke sammenlignes, jeg bytter som regel maskin, elelr plukker den fra hverandre, og setter den sammen igjen (med noe nytt, og noe gammelt) før jeg får dette problemet :yes: MEN for de av dere som har en urgammel server stående bortgjømt i ett skap, eller mamma og pappa sin DELL maskin som ikke har vært åpna siden dere kjøpte den for to tre år siden, er jo dette ett VELDIG godt forslag :thumbup:

-mamazboy-

Lenke til kommentar
hehe, 10 grader er ok mye mindre, mange som betaler 1000vis av kroner for å få 10 grader mindre :!: MEN selvfølgelig dette kan ikke sammenlignes, jeg bytter som regel maskin, elelr plukker den fra hverandre, og setter den sammen igjen (med noe nytt, og noe gammelt) før jeg får dette problemet :yes: MEN for de av dere som har en urgammel server stående bortgjømt i ett skap, eller mamma og pappa sin DELL maskin som ikke har vært åpna siden dere kjøpte den for to tre år siden, er jo dette ett VELDIG godt forslag :thumbup:

-mamazboy-

Fikk meg nylig ny pc, og så skulle jeg bak gamlemaskina og ta ut noen kabler. Da så jeg at ventilasjons-hullene bak var dekket av et 1mm tykt støvlag. Har lite lyst til å se hvordan den er inni. :)

Lenke til kommentar

Det tøffeste er nok eldre servere ol. som har ståt på 24/7 i årevis. Har hørt skildringer som at man kan måke ut hybelkaniner og at støvet har brent seg fast mange steder.

10c mindre på prosessor er ganske normal for en "midels" nedstøvet kjøler :lol:

Lenke til kommentar

Anbefaler de som røyker og rengjøre ofte, har en kompis som gjør det og sitter inne på ett lite rom og spiller døgnet rundt. Har du sett ett ullteppe med tjære på sånn så det ut på HK. Cpu tok plutselig bare kvelden, tror rammen og gikk men er ikke sikker.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Røyking og PC er dårlig kombo, ja! Onkelen min kverka en PC ved hjelp av sigaretter i fjor engang. PSU'en stod plutselig i full fyr og flamme pga store klebrige røkte hybelkaniner :!: . Partiklene fra sigarettrøyk ser ut for å "lime" sammen støvet, så det klumper seg verre enn normalt...

Asfaltstøv fra bilveien utenfor kåken er forresten også ganske nasty greier! Må jo ha løsemidler for å få det vekk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...