Gå til innhold

780 MB på en CD-R?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg liggende 850 MB CD-er av typen Mr Platinum fra itbutikken.no.

De funker veldig bra på min Plextor brenner, men det er ikke alle cd-spillere som takler så "store" CD-er. Dvs jeg får brenne dem ut, men jeg vet at noen har problemer med å lese disse etterpå(funker sef bra på cd-brenneren).

Linken under hadde info om spillere etc, men den funket hvertfall ikke i dag:

http://www.cdrinfo.com/tips/hardware_oc.shtml

Et raskt søk på google eller liknende kan nok gi deg samme info.

Lenke til kommentar

Har en LiteOn som faktisk går for å være det beste til overbrenning (ja, bedre enn Plextor også). Hørt noe om at man kan få kjøpt 90 minutters cd'er, men jeg lurer litt om jeg kan få presset de 780MB inn på en 700 MB CD..

jaja, er ikke farligere enn å prøve.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 21:54, ilex skrev:

joda det går fint, har selv brent 850mb SVCD på en 80min cd (700mb).

Les hva jeg skriver da!

Enten går det ikke eller så kan han brenne filmen som VCD (burde kanskje lagt til SVCD).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 22:14, borre skrev:

Les hva jeg skriver da!

Enten går det ikke eller så kan han brenne filmen som VCD (burde kanskje lagt til SVCD).

det var ikke en reply til deg, da hadde jeg quota deg vettu. så, ikke noe sutring nå.

Lenke til kommentar

Ok, det var et smart tips. Takk! De fleste cd-rom'er leser vel både VCD og SVCD gjør de ikke? Vet at ikke alle DVD-spillere leser av SVCD (til stuebruk).

Hvorfor er det slik at man får plass ved å bruke VCD? Er det fordi den lagres i dårligere kvalitet?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-26 16:16, christt skrev:

Er det ikke noe med at man brenner rådata da?

Man tar ikke med all metadata'n som vanligvis er med...

Sikkert noen her på forumet som har en skikkelig forklaring på dette.

Det gjelder image filer (.bin .iso .nrg osv) Disse filene inneholder massa info om hvor på CDen dataene ligger osv og derfor er image fila større enn dataene som blir brent ut

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-26 16:23, Anders Leipsland skrev:

Det gjelder image filer (.bin .iso .nrg osv) Disse filene inneholder massa info om hvor på CDen dataene ligger osv og derfor er image fila større enn dataene som blir brent ut

Vel, ikke bare det.

Brenner du en helt vanlig datafil til en cd, så brennes det også veldig mye redundant ECC/ECD-kode (Error Correction Code/Error Detection Code).

En VCD/SVCD-cd er ikke avhengig av redundant informasjon, ettersom det ikke gjør noe om et par bilder forsvinner.

Dere finner litt om cd-rom-spesikasjonene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...