Gå til innhold

Boot-problem med S-ATA / P-ATA

Anbefalte innlegg

Hei.

Denne posten blir litt lang, men jeg må beskrive problemet så nøye jeg kan. Håper noen kan hjelpe meg! :)

jeg installerte nylig en S-ATA disk (WD Raptor 37GB 10000rpm) i maskinen min.

Fra før har jeg 2 harddisker, begge P-ATA (IDE). En IBM 30GB (system, C:) og en IBM 80GB (filer, D:).

Hovedkortet mitt er et ASUS A7N8X E.

Når jeg installerte den nye disken, koblet jeg først ut min gamle C:, og installerte både HDD og Windows. Alt gikk greit, og PC'en booter normal fra Raptorn. Det eneste merkelige er at Raptorn er satt som E:, mens min gamle fil-disk er nå C:. Litt uvant å alltid skifte installasjonsbane til E:, men jeg venner meg nok til det :p

Problemet oppsto når jeg skulle plugge inn min gamle C:, for å kopiere ut viktige filer før jeg formaterer den. Jeg satte jumperen til Slave, og koblet den i. Når jeg startet PC'en, bootet den fra min gamle C:, istedenfor Raptor'n :(

Jeg sjekket i BIOS, men finner INGENTING om S-ATA. Boot Priorities står stilt slik: 1. Floppy 2. CD-ROM 3. None (denne sto tidligere på HDD-0, men jeg fjernet det i håp om at den ikke skulle boote fra gamle C: ). Andre alternativer er HDD-1, HDD-2 (opp til 4), SCSI, SL120 (eller no lignende), og en masse USB-enheter.

Jeg har forsøkt SCSI og SL120, men til ingen nytte. PCen booter fra gamle C: uansett :(

Det som skjer er at S-ATA driverne lastes og PCen finner Raptorn, først etter POST og BIOS. Det er vel derfor jeg ikke finner noe i BIOS.

Neste forsøk var å la den boote fra C:, og slette så mye som overhodet mulig av oppstartsfiler fra denne disken. Slettet alt i systemrota (også skjulte systemfiler), og alt jeg kunne under Windows-mappa og undermapper.

Jeg forsøkte en Reboot, men da den skulle begynne å laste XP, fikk jeg bare opp "NTLDR is missing".

Så.... er det noen som har noen løsning på hvordan jeg skal få tømt denne disken for vitkige filer, før jeg formaterer den? Har masse viktige filer og dokumenter på disken, så den MÅ tømmes.

Angrer veldig på at jeg slettet systemfilene fra den, jeg kunne jo bare bootet med den, og tømt den på den måten :(

På forhånd takk :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...