Gå til innhold

Hjelp til harddiskvalg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe ny pc om ikke så lenge.. Også har jeg lest endel om harddisker og slikt..

tenkte jeg skulle kjøpe 1 Seagate Barracuda 200GB S-ATA og 1 Western Digital Raptor 36.7GB med det første .. også kjøpe en usb/fw disk seinere.. tror dere det vil bli bedre? leser litt nå om at 10 000 rpm disker er raskere i oppstart osv (når man bruker de som systemdisk, da..).. Og hvordan er varmen på de raptor (10 000 rpm) diskene? skal ha den i en shuttle.. Vil det gå bra i det hele tatt? :roll:

også ett spm til: Er det noe godt / vondt å si om denne? Maxtor OneTouch USB2.0/Firewire 200GB 8MB Personal Storage 7000, 7200RPM

Tenkte jeg skulle kjøpe sistnevnte senere en gang.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ukens tilbud på PSdata: 74Gb raptor

- Bedre og større enn den orginale raptoren du nevnte :)

- Har denne selv, så jeg vet at den er bra...

Hjelper lite om det er UKENS tilbud hos psdata, for det er mer enn en uke til jeg kommer til å kjøpe den om jeg skal ha den. Også trenger man vel egentlig ikke 74GB som systemdisk? :hmm:

Lenke til kommentar

Men om du betiller på mandag(psdatas tilbud går fra tirsdag til tirsdag), så tar den en del dager til den kommer fra til hjemplassen din. Deretter har du 14dager på deg å hente pakken hos posten. Ergo, du har fra IDAG av over 3 uker til du er nødt til å løse den ut.

har som sagt denne disken selv. Jeg har valgt å dele den i to, slik at C: på 20G har windows og programer, mens resten er til spill o.l. Det skader jo ikkje med 10.000rpm når du starter/loader spill ;)

mvh

Lenke til kommentar
..mens resten er til spill o.l. Det skader jo ikkje med 10.000rpm når du starter/loader spill ;)

mvh

men så er ikke jeg den som må ha spillet oppe med engang.. kan liksom vente noen sekunder før det starter :p og uansett er det rundt 1 mnd + 2 uker før jeg blir å kjøpe ny pc. så var kanskje litt tidlig av meg å spørre det spørsmålet mitt i første post.. men ville bare vite hvordan 1. seagate barracuda 200gb (s-ata, 7200rpm) og 1. Western Digital Raptor 36.7GB (s-ata, 10 000rpm) ville gå i en liten shuttle. er jo lite luft i en slik sak så.

Lenke til kommentar

Raptoren blir fryktelig varm, Hitachi vil jeg anbefale deg å styre unna, da dem har noen merkelig lyder (mange opplever disse som plagsomme)

Seagate er et knall valg! _Alle_ disker i dag yter bra, men Seagate har nå fått 5 års garanti og er nestbest på varmeutvikling og støy. Samsung er kongen på haugen m.t.p. støy og varmeutvikling, men dem finnes ikke i større enn 160GB desverre.

Edit: jeg skal forøvrig kjøpe 2x Seagate Baracuda 7200.7 S-ATA 200GB selv om ikke lenge=)

Edit2: Ang. ekstern disk, jeg ville kjøpt et kabinett fra f.eks. Netshop (trur dem har for ca. 6-700) og kjøpt en Seagate-disk til å plassere i det.

Endret av Sub-Lock
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke valgt raptoren, men hvis du vil ha en rask og spinnvill(:p) OS-disk, kjøp raptoren, men den blir varm, varmere enn noe annet.

Hos meg så er varme og støy det viktigste, da ytelsen på alle moderne disker er bra. For disker som er 160GB eller mindre går jeg for Samsung 8MB cache-disker, og for 200 og større faller valget på Seagate.

Men merk deg mine kriterier, er det rå ytelse så er det Raptor til system og Maxtor til annet.

Seagate har forresten 5 års garanti på diskene sine nå. Lykke til med valget, og bare spør hvis det fremdeles er noe uklart eller mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...