Gå til innhold

Windows påstår det er problemer med delt partisjon


Anbefalte innlegg

Jeg har en delt partisjon mellom windows xp og linux. Når jeg starter opp windows blir det sjekket for consistency. Det har medført tap av filer flere ganger hvis jeg ikke får stoppet det. Hvis denne kontrollen ikke utføres har jeg ikke problemer med filene.

Min fstab ser slik ut

/dev/hda3    /mnt/local    vfat    uid=orjanp,gid=users,umask=020

 

Er det noe galt jeg gjør i linux som kan medføre dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mount-kommandoen: vfat er riktig. Men hvorfor bruker du umask=020???? Du skrur av skrivetilgang for _gruppa_ til fileieren, mens alle andre har alle rettigheter.. Mulig dette kan gi problemer med XP, hvis det idetheletatt har noen betydning. Ville ikke brukt rettighetsopplegg på en vfat-partisjon, det blir ikke som i et Unix-filsystem uansett, og dermed inviterer det til misforståelser.

 

Men hvis XP's sjekking ødelegger, må du vel prøve å skru av den i XP? Jeg kjenner ikke XPs opplegg, men har brukt en USB-harddisk med FAT32 vekselvis i Linux og Windows XP (home), uten trøbbel. Mounta i Linux med umask=0.

Lenke til kommentar

vet ikke om dette har noe å gjøre med denne saken men sånn gjorde jeg det når jeg mounta mine partisjoner i Slackware:

 

Fstab:

NTFS:

/dev/had1 /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0

 

Fat32:

/dev/hdb9 /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0

 

disse kommandoene gir meg fulltilgang til Windows partisjonene mine i Linux. både når jeg er i root og vanlig bruker.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Mount-kommandoen: vfat er riktig. Men hvorfor bruker du umask=020????

Veldig godt spørsmål, som jeg ikke har et godt svar på. :) Sansynligvis fordi det fungerte.

 

Men hvis XP's sjekking ødelegger, må du vel prøve å skru av den i XP?

Jeg har gjort et lite forsøk på å finne svar på hvordan det gjøres, uten hell.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...