Orjanp Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Jeg har en delt partisjon mellom windows xp og linux. Når jeg starter opp windows blir det sjekket for consistency. Det har medført tap av filer flere ganger hvis jeg ikke får stoppet det. Hvis denne kontrollen ikke utføres har jeg ikke problemer med filene. Min fstab ser slik ut /dev/hda3 /mnt/local vfat uid=orjanp,gid=users,umask=020 Er det noe galt jeg gjør i linux som kan medføre dette problemet? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Ikke at jeg vet så mye om det, men skal det ikke være msdos? Er vfat riktig å bruke der? Det er vel en FAT23-partisjon, ikke sant? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Mount-kommandoen: vfat er riktig. Men hvorfor bruker du umask=020???? Du skrur av skrivetilgang for _gruppa_ til fileieren, mens alle andre har alle rettigheter.. Mulig dette kan gi problemer med XP, hvis det idetheletatt har noen betydning. Ville ikke brukt rettighetsopplegg på en vfat-partisjon, det blir ikke som i et Unix-filsystem uansett, og dermed inviterer det til misforståelser. Men hvis XP's sjekking ødelegger, må du vel prøve å skru av den i XP? Jeg kjenner ikke XPs opplegg, men har brukt en USB-harddisk med FAT32 vekselvis i Linux og Windows XP (home), uten trøbbel. Mounta i Linux med umask=0. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 rettigheter har intet å si. vfat har ikke noe slikt, men linux trenger dem. Så de blir "lagt på" i driveren. Så rettighet-settingene vil aldri være bort i harddisken i det hele tatt. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) vet ikke om dette har noe å gjøre med denne saken men sånn gjorde jeg det når jeg mounta mine partisjoner i Slackware: Fstab: NTFS: /dev/had1 /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0 Fat32: /dev/hdb9 /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0 disse kommandoene gir meg fulltilgang til Windows partisjonene mine i Linux. både når jeg er i root og vanlig bruker. Endret 28. juli 2004 av wil Lenke til kommentar
gspr Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 wil: Det er ikke det han spør om. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Sleng "0 0" bak, da slipper du at den blir sjekka. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 Vil det gjøre at windows ikke kontrollerer for consistency(hva er det norske ordet tro?) under oppstart, eller gjelder det kun for oppstart av linux? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) slettet. Endret 28. juli 2004 av fjotten Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Mount-kommandoen: vfat er riktig. Men hvorfor bruker du umask=020???? Veldig godt spørsmål, som jeg ikke har et godt svar på. Sansynligvis fordi det fungerte. Men hvis XP's sjekking ødelegger, må du vel prøve å skru av den i XP? Jeg har gjort et lite forsøk på å finne svar på hvordan det gjøres, uten hell. Endret 28. juli 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Det eneste jeg, helt overfladisk, kan se XP Home har gjort med USB-disken min ved montering, er å skrive på en katalogstruktur med "System Volume Information" - Hva skjer om denne blir sletta i Linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå