Gå til innhold

Hva var siste filmen du kjøpte?


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[iC,04/01-2006 : 22:42]
Star Wars Trilogy Box Set

Kun kr. 199 på Spaceworld. Løp å kjøp?!

5384169[/snapback]

Ikke om jeg så fikk en melkesjokolade for det.

5384712[/snapback]

 

Jasså, har vi en anti-Star-Wars-dude her? :p

5385185[/snapback]

Deathie er jo forumets anti-SW, akkurat som jeg er anti-LotR og LarsP er anti-DonnieD.

5385237[/snapback]

 

Ah, da lærte jeg noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Det meste funker fett når man har sorround. :)

5388835[/snapback]

Det er vel nettopp da man må være obs på hvilken versjon av filmen man kjøper? Er litt morsommere med DTS og full fres enn en blass stereoversjon.

5388865[/snapback]

Sant nok, men det er ikke slik at jeg legger en film fra meg hvis den ikke inneholder DTS. Gjør dere? :huh:

 

En ting til. Jeg regner med at DTS er det sporet filmen automatisk begynner på når filmen begynner og at man ikke må velge det manuelt. I så fall, henger jeg meg og drar mange med meg i fallet.

Lenke til kommentar
Når dere kjøper film, leter dere da bevisst etter godt lydspor? DTS osv? Ser Manx her i alle fall bryr seg om dette dette. Personlig, sjekker jeg ikke en gang hva slags lydspor det er. Det meste funker fett når man har sorround. :)

5388835[/snapback]

 

 

Jeg legger ikke fra meg filmer som ikke har DTS men det er et stort pluss for de som har det, er som regel litt mer futt i DTS lydsporene synes jeg.

 

Og da kan jeg dra fram det beste eksemplet som finnes: Band Of Brothers DTS sporet på den er FANTASTISK. Hvis man ser kampene i Bastogne tror det er episode seks, så hører man godt forskjellen på DD og DTS sporet. Det er mye mer trøkk i DTS sporet.

 

Men grunnen for at jeg byttet Le Pacte des loups/Brotherhood of the wolf var at det kunn hadde fransk 2.0 lyd og engelsk dubbet 5.1 (klarer ikke dubbing pluss jeg er ikke amerikaner så jeg klarer å lese tekst...), hadde filmen hatt fransk 5.1 så hadde det holdt i massevis. Og siden jeg skulle bytte og jeg viste at denne fantes med et DTS lydspor så leitet jeg opp den versjonen...

Lenke til kommentar
Når dere kjøper film, leter dere da bevisst etter godt lydspor? DTS osv? Ser Manx her i alle fall bryr seg om dette dette. Personlig, sjekker jeg ikke en gang hva slags lydspor det er. Det meste funker fett når man har sorround. :)

5388835[/snapback]

 

 

Jeg legger ikke fra meg filmer som ikke har DTS men det er et stort pluss for de som har det, er som regel litt mer futt i DTS lydsporene synes jeg.

 

Og da kan jeg dra fram det beste eksemplet som finnes: Band Of Brothers DTS sporet på den er FANTASTISK. Hvis man ser kampene i Bastogne tror det er episode seks, så hører man godt forskjellen på DD og DTS sporet. Det er mye mer trøkk i DTS sporet.

Men da spør jeg igjen:

Jeg regner med at DTS er det sporet filmen automatisk begynner på når filmen begynner og at man ikke må velge det manuelt.
Hvis ikke må jeg se hele Band of Brothers om igjen. :huh:
Lenke til kommentar
På brorparten av filmene mine så må det velges manuelt. *grin*

 

Det skal dog nevnes at det er utrolig få filmer jeg har som sporter DTS-lyd. (Jeg bryr meg heller ikke da jeg har 2.1-system)

5388957[/snapback]

Hrmph. :hrm:

 

Finnes det ikke andre systemer også? Alá DTS?

5389022[/snapback]

Kort og ganske overflatisk:

På dvd-video finnes det fire hovedlydsystemer:

Ukomprimert PCM (mono eller stereo, evt prologic surround), ganske vanlig på eldre filmer til å begynne med, CD-kvalitet. Tar stor plass pga ikke komprimert.

Dolby Digital (som mono, tokanals mono, stereo, stereo proglogic, DD5.1 osv) komprimert, finnes i flere komprimeringsgrader.

DTS (kan tilby omtrent de samme kanalformatene som Dolby Digital, men tror ikke det er lagd noen dvd'er som ikke har minimum 5.0). Finnes i to komprimeringsgrader, mindre komprimert enn Dolby Digital, ofte finpusset/"tweaket" noe på miksen i forhold til DD.

mpeg-2 (tilsvarende Dolby Digital i kanalformater) bruker mindre efektive komprimeringslogaritmer enn DD og DTS.

 

For å følge dvd-standarden en dvd inneholde minimum enten et PCM-spor ELLER et Dolby Digital-spor (kan være enkanals mono), eller hvis i Europa evt et mpeg-2-spor*. En ren DTS-disk i tillegg til en DD og/eller PCM-disk av samme film/innhold som et sett er ok.

 

*mpeg-2 ble opprinnelig valgt som alternativ standard for europeiske utgivelser, men det døde heldigvis av seg selv. Av mine 1600+ titler, kjøpt fra omtrent dag én av europeiske utgivelser er det kanskje 5 som har mpeg-2.

Jeg regner med at DTS er det sporet filmen automatisk begynner på når filmen begynner og at man ikke må velge det manuelt.

Nei, det skjer svært sjelden.

Dolby Digital er de facto standarden. DTS som "slipper gjennom" til prosessor som kan ta imot, men ikke dekode det, vil bli gjengitt som hvit støy på fullt volum. Er det noe volum på forsterkeren da er det sannsynlig at høyttalere og/eller forsterker går fløyten = Massesøksmål i USA.

Derfor er det praktisk talt alltid nødvendig å trykke bekreftende på at man virkelig vil bruke DTS-sporet, og som oftest heller ikke mulig å skifte til DTS underveis uten å gå via språkmeny (hvis man ikke har en spiller som overser brukerbegrensninger).

Lenke til kommentar
Takk for infoen Njål. Du fikk vel med deg det meste der.:) Har gått glipp av mye bra lyd jeg da, ettersom jeg vel sikkert har hatt anlegget mitt i vel 2 og et halvt år. :(

5389497[/snapback]

 

Vel når det kommer til Band of Brothers så kommer det litt ann på vilken versjon du har også. Så vidt jeg vet så er det bare Sone 1 versjonen som har DTS så hvis du har sone 2 så er du like langt :)

 

Og jeg går alltid inn å sjekker hvis jeg vet det er et stereo spor der også for noen disker starter opp med 2.0 i stedet for 5.1 sporet :)

 

Derfor er det praktisk talt alltid nødvendig å trykke bekreftende på at man virkelig vil bruke DTS-sporet, og som oftest heller ikke mulig å skifte til DTS underveis uten å gå via språkmeny (hvis man ikke har en spiller som overser brukerbegrensninger).

 

Band of Brothers og War of the Worlds: 2-Disc Limited Edition (begge sone1) har den muligheten, men det er heller skjelden. Har vel en ca. 150 tittler med DTS og er vel ikke mer en maks 5-6 som det går på. For det gjør det jo litt lettere å høre etter forskjellen mellom DD og DTS, enn om man må ut i menyen og bytte lydspor også inn igjen.

Lenke til kommentar
Og da kan jeg dra fram det beste eksemplet som finnes: Band Of Brothers DTS sporet på den er FANTASTISK. Hvis man ser kampene i Bastogne tror det er episode seks, så hører man godt forskjellen på DD og DTS sporet. Det er mye mer trøkk i DTS sporet.

5389270[/snapback]

Jeg har ikke testet DTS-sporet, men det er en god del juice i DD-sporet, også. Synd det ikke finnes DTS på min utgave, men jeg skal ikke klage ettersom jeg fikk boksen til en snau hundrelapp.
Lenke til kommentar
Når dere kjøper film, leter dere da bevisst etter godt lydspor? DTS osv? Ser Manx her i alle fall bryr seg om dette dette. Personlig, sjekker jeg ikke en gang hva slags lydspor det er. Det meste funker fett når man har sorround. :)

5388835[/snapback]

 

 

DTS er en grei bonus, men vi har ikke det på surround-receiveren her i huset. Neste gang vi shopper receiver, blir det 100% sikkert en med DTS. Jeg har sett noen gode filmer med DTS på et greit anlegg, og forskjellen fra vanlig 5.1 surround var til tider nesten sjokkerende stor, med en mye mer nøyaktig 3D-plassering i lydbildet, hvilket igjen bidrar til økt realisme om dette er godt utnyttet i filmen.

 

Men for å svare på spørsmålet: Nei. Jeg er mer opptatt av filmen i sin helhet. Hadde vi hatt DTS-receiver nå, ville jeg vært mer bevisst det, men det ville ikke ført til at jeg kuttet ut en drøss filmkjøp bare fordi eksemplaret jeg ser på ikke har DTS, for å si det slik.

 

 

Anyways.. siste filmkjøp: The Island - £12.99 ved Play.com :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...