Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp en server

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettopp kjoept meg en laptop og oensker aa ta i bruk denne sammen med min gamle stasjonaere. Jeg oensker aa sette opp den gamle som en server som kan styres fra laptopen, slik at jeg fremdeles kan bruke lagringskapasiteten paa den gamle maskinen min.

Vet noen hvor jeg kan finne en manual paa hvordan gjoere dette

Hilsen

Carsten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig det blir litt for avansert med samba og linux bare for å kjøre en filserver ;)

alt som trengs egentelig er en eller flere delte mapper på gamlemaskinen (avhengig om maskinen har mange disker eller ikke) med lese og skrivetillatelser. på laptopen så åpner du ett vindu som viser delingene til gamlemaskinen og på de delte mappene så høyreklikker du og velger 'koble til nettverksdeling/map network drive' (akkurat hva den eksakte teksten på norsk win blir er jeg ikke sikker på, men det er noe i den dur) og klikk. en wizard tar deg gjennom ett par korte enkle steg og vips så vil delingene på gamlemaskinen dukke opp som fysiske disker på laptopen.

for fjernadministrering av gamlemaskinen så annbefaler jeg Ultr@VNC. dette er en meget rask og enkel variant av VNC. installer på gamlemaskinen og kopier vncviewer.exe fra installasjonsmappen på gamlemaskinen (alternativt installer ultr@vnc på laptopen) til ett passende sted på laptopen (f.eks. mine dok.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...