CurSe Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Ingen har vel egentlig vondt av å være i militæret. Hvis man ser noen tiår tilbake så måtte man være SKIKKELIG ufør for å slippe militæret(den gang det var en ære å gå i kongens klær som det heter). MEN jeg må si meg enig i at det er jo mye tøv i militæret som at man må: - Hilse på befal(enkelte tror jo at de har gudestatus) - Får ikke tenke selv(spill dum og utfør ordrer) - Meninge/korporaler må følge alle regler,men befal har en tendens til å gi blaffen ...... Den listen kan bli sinnsykt lang,men når man tenker tilbake på militæret så var det sletts ikke så galt. Var nok litt kjipt der og da,men i ettertid var hvertfall jeg glad for at jeg fullførte militæret [ArtBn/LokBtt/WLS] Setermoen 2003/2004 Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Slipper jeg militæret med en liten hjertefeil? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg har en bankers grunn til å slippe vil jeg tro. Blind på ett øye, ser dårlig på det andre. En positiv ting ut av det ihvertfall Ossen har du klart det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Jeg har en bankers grunn til å slippe vil jeg tro. Blind på ett øye, ser dårlig på det andre. En positiv ting ut av det ihvertfall Skulle du ombestemme deg, er det bare å sørge for at du holder for det blinde øyet når de sjekker synet. Er legen sløve nok holder det å bytte hånden som dekker det. Vips, stridsdyktig A. Regner selv med å ha en langt større "defektliste" enn normalt i militæret. Håper jeg slipper like fort ut som trådstarter. Endret 5. september 2004 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Dr.Greve Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg var på sessvollmoen i 3 timer før de sendte meg hjem igjen. Slå den! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Jeg var på sessvollmoen i 3 timer før de sendte meg hjem igjen.Slå den! Jøss, bet du leirkommandaten? Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Jeg var på sessvollmoen i 3 timer før de sendte meg hjem igjen.Slå den! Jøss, bet du leirkommandaten? Ja. Jeg så det. Stygg sak. Lenke til kommentar
Dr.Greve Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg var på sessvollmoen i 3 timer før de sendte meg hjem igjen.Slå den! Jøss, bet du leirkommandaten? Hehe, nei. Hadde en flott legeerklæring som gjorde saken. Det som var surt var at samtalen med lege var det siste vi gjorde under registreringen. Måtte gjennom synstest, vaksine, blodprøve og hele pakka først Lenke til kommentar
greigster Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 pyser og drittunger skipper militæret.. løye med det..alle liker å leke krig når de er små, men så snart de får hår på pungen tror de det er tøft å dimme pga pingle-årsaker (dette er ikke myntet på dere som faktisk har gode årsaker..men for de som prøver å dimme pga vondt i viljen og latskap). Dersom du har mindre alvorlig allergi, burde du blitt satt bak et kontor.. -det er faktisk mye nyttigt å gjøre der også.. trenger ikke bare løpe i buskene og leke rambo for å være i militæret.. Når jeg leser i VG o.l at kun 1/4 av de som går i militæret, fullfører (tror faktisk det var enda mindre) blir jeg FLAU på Norges vegne.. tenk at det kun er pingler og mammadalter igjen av "Stolte Norge".. det må være noe sannhet i det de sier om at generasjonene blir dårligere og dårligere.. flaut mener nå jeg.. samtidig som vi i Norge ser ned på omtrent samtlige andre land (er iallefall det inntrykket jeg får av bl.a aviser/tv/folk.. -tipper de fleste andre landene idet minste klarer å mønstre en skikkelig hær av 'mannfolk'.. latterligt! menmen..nå får dere klage så mye dere vil på dette innlegget.. Det er jo bare et bevis på at jeg treffer en nerve.. og at dere tar det personligt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 pyser og drittunger skipper militæret.. Håper virkelig jeg er en pyse/drittunge per din def. om et par års tid. Nettopp at så mange slipper er jo en av grunnene til at folk ikke vil. Hvorfor skal jeg kaste bort et år av livet mitt på noe jeg ikke har lyst til, når resten av vennegjengen kan bruke tiden på noe nyttig? Mistenker deg for å være irritert fordi jeg har en stor sannsynlighet for å slippe unna noe du ble tvunget til, og ikke fordi du er redd for at Norge skal bli en nasjon av mammadalter. menmen..nå får dere klage så mye dere vil på dette innlegget.. Det er jo bare et bevis på at jeg treffer en nerve.. og at dere tar det personligt.. Oh noes! Vi diskuterer - også på et forum, da gitt! Lenke til kommentar
greigster Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Håper virkelig jeg er en pyse/drittunge per din def. om et par års tid. Dersom det ennå er mange år til du skal i militæret..-så ja, da er du en drittunge, og ikke bare i mine øyne Nettopp at så mange slipper er jo en av grunnene til at folk ikke vil. Hvorfor skal jeg kaste bort et år av livet mitt på noe jeg ikke har lyst til, når resten av vennegjengen kan bruke tiden på noe nyttig? dette minner meg om "Jeg vil prøve narkotika fordi Kissa og Ronny bruker det".. tipper du ville kasta deg utforbi et fjell bare fordi dine kompiser gjør det.. Men hva har gjort at du ikke vil i militæret? er det fordi 'alle andre ikke skal'? og hvorfor skal ikke de? Generelt sett så skal jo "alle" i militæret.. med unntak av de som har gode grunner, som allergi, dårlig syn m.m.. Også er det jo alle de som 'faker' grunnene.. -som oftest må de enten i siviltjeneste (18 måneder) eller andre ting istedet.. (noe jeg synes er helt ok.. -de er iallefall MANN nok til å si at de ikke vil i militæret..istedet for å krype til mamma/pappa/onkel eller hvem det nå er som er lege, og få en falsk grunn). Mistenker deg for å være irritert fordi jeg har en stor sannsynlighet for å slippe unna noe du ble tvunget til, og ikke fordi du er redd for at Norge skal bli en nasjon av mammadalter. Jeg er bare irritert når jeg leser hva mammadaltene bruker som grunner til ikke å gå i militæret.. -jeg ble overrasket over hvor enkelt det var i militæret.. (ja, -jeg HAR vært i militæret). Jeg hater å høre på skryte-historiene til de som har dimma..-som om det er noe å være stolt over.. -Det var til og med noen hos oss som skrøyt av å ha dimmitert pga psykiske problemer..-WTF er det fornoe?! Oh noes! Vi diskuterer - også på et forum, da gitt! jeg forventet stor pågang av 'flaming' etter mitt innlegg..derfor min avslutning.. usikker på hva 'noes' betyr.. men ja.. et diskusjonsforum er tross alt for diskusjoner.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) dette minner meg om "Jeg vil prøve narkotika fordi Kissa og Ronny bruker det".. tipper du ville kasta deg utforbi et fjell bare fordi dine kompiser gjør det.. For meg føles det mer som at jeg er den som må kaste meg utfor fjellet, mens kameratene mine, eh, studerer. Du sa det selv, noe slikt som 1/4(?) av alle vernepliktige slipper helt unna. Har noen nøyaktige tall, forresten? Jeg misliker tanken på å bli kommandert rundt, tørke støv daglig og at dagens høydepunkt er opplæring i å drepe. Det er plenty av andre grunner til å ikke ha lyst i militæret, du finner sikkert noen halvfornuftige på diverse dimmesider. Siviltjeneste virker som et OK alternativ, da kan man i det minste håpe på å få bidratt med noe - dog må man bruke mer tid der enn i militæret. Det beste hadde vært å slippe helt, selv om jeg ikke blir mann i dine øyne. (Hva er dette mannemaset, uansett? Send kvinner i krigen! ) usikker på hva 'noes' betyr.. Bare tull, egentlig. Edit: Off topic, dette? Endret 9. september 2004 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
greigster Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 usikker på hva 'noes' betyrBare tull, egentlig. Edit: Off topic, dette? .. haha.. meget bra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (Hva er dette mannemaset, uansett? Send kvinner i krigen! ) Nå har vi ikke lyst å tape heller da... Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Er andre måter å komme seg bort fra mr og far på. Selvstendighet og ansvar? I militæret? Ærlig talt enden; folk forteller deg hva du skal gjøre hele tiden. Måltidene er bestem og maten ferdig laget ... trenger ikke tenke selv, befal etc. tenker for deg... når du skal sove, hvilke klær du skal ha på deg, hvorden gjøre hva... tror man kan fullført tjenesten lobotomert... Du blir pokker ikke voksen av å være i militæret. Neste argument er vel at du "kommer i form", men studier viser at folk er i dårligere form etter endt tjeneste... DISIPLIN gutten min Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 MEN jeg må si meg enig i at det er jo mye tøv i militæret som at man må:- Hilse på befal(enkelte tror jo at de har gudestatus) - Får ikke tenke selv(spill dum og utfør ordrer) - Meninge/korporaler må følge alle regler,men befal har en tendens til å gi blaffen Er det så ille å måtte hilse? Det handler om høflighet og respekt, og det å hilse inne i garnison er en del av det militære system. Du hilser vel på sjefen din i det sivile liv? Det at man ikke får tenke selv tilhører nok fortiden i forsvaret, trist at det skal være et slikt inntrykk av forsvaret. Forsvaret skal nettopp legge opp til evne til problemløsning og selvstendige enheter. Du må derimot ha forståelse for at det enkelte ganger kan være nødvendig å styre litt, dette er ikke noe forskjellig fra en hvilken som helst organisasjon. At Befalingsmenn har andre regler stemmer da ikke. Har du opplevd det slik har du kanskje ikke hatt de mest pliktoppfyllende befal. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Er det så ille å måtte hilse? Det handler om høflighet og respekt, og det å hilse inne i garnison er en del av det militære system. Du hilser vel på sjefen din i det sivile liv? Det at man ikke får tenke selv tilhører nok fortiden i forsvaret, trist at det skal være et slikt inntrykk av forsvaret. Forsvaret skal nettopp legge opp til evne til problemløsning og selvstendige enheter. Du må derimot ha forståelse for at det enkelte ganger kan være nødvendig å styre litt, dette er ikke noe forskjellig fra en hvilken som helst organisasjon. At Befalingsmenn har andre regler stemmer da ikke. Har du opplevd det slik har du kanskje ikke hatt de mest pliktoppfyllende befal. Er ikke helt stødig på quote, så innlegget må bli sånn her Syns det var helt teit egentlig å hilse til absolutt alt av vinkler og stjerner(utenom 2 vinkler da). Det kommer en helt ukjent person som tilfeldigvis har 3 stjerner på jakka, så må man hilse til han. Blir mye enklere med et "hei" istedenfor stram rett og opp med høyrelabben. Det som var aller kjipest var når det kom eplekjekke sersjanter som trodde de hadde gudestatus blant folk, som absolutt skulle ha oss til å hilse(man får ikke noe særlig respekt for en fyr som er 1år eldre enn deg, og som tror at han har gudestatus). Når det gjelder de som har litt høyt hårfeste og begynner å dra på årene, så kommer respekten litt mer automatisk. Og ikke minst de som er snille og greie(bataljonssjefen var en sånn kar, hadde ingen problemer med å hilse på han). Greit nok å være høflig, men de hilste jo aldri på oss(vi som måtte ta første steg og bryte isen ) Det at man ikke får tenke selv er faktisk ikke helt borte. Hvertfall ikke i troppen vår. Kan huske at fenriken sa til oss at istedenfor å krangle på idiotiske ting, så skulle vi "spill dum,utfør ordre". Var flere ganger at vi hadde enklere løsninger,men hvorfor gjøre det lettvint når man kan gjøre det tungvindt? Greit nok at de må styre og sånn, men de må også være åpen for forslag/kreative løsninger(noe som ikke var like lett alle ganger) Mente ikke at de har andre regler,men de måtte liksom ikke følge dem like godt som vi måtte. Hvis et befal så at vi brøt noen regler så påpekte de det. Men hvis befal så andre befal bryte en eller annen regel, så var det ikke så farlig liksom. Og sist, men ikke minst. Vil bare påpeke at ingen har vondt av 1 år i militæret. Alle tror at det blir dødskjipt, men når man tenker tilbake på det så var det sletts ikke så galt. Angrer ikke på at jeg fullførte Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 mange kompiser av faren min som lurte seg unna ved å si at de var døve på ene øret, eller lam i fingertuppene Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Mente ikke at de har andre regler,men de måtte liksom ikke følge dem like godt som vi måtte. Hvis et befal så at vi brøt noen regler så påpekte de det. Men hvis befal så andre befal bryte en eller annen regel, så var det ikke så farlig liksom. Og sist, men ikke minst. Vil bare påpeke at ingen har vondt av 1 år i militæret. Alle tror at det blir dødskjipt, men når man tenker tilbake på det så var det sletts ikke så galt. Angrer ikke på at jeg fullførte Les og lær: Militärlogikens tolv regler Regel #1: Föda och vila utgör endast sekundära behov för en soldat. De primitiva behoven utgörs av språngmarsch och armhävningar. Regel #2: En soldats stridsvärde står i direkt proportion till packningens vikt och till fots tillryggalagd sträcka, samt i omvänd proportion till mängden intagen föda och erhållen vila. Vid sidan av dessa kvantitativa faktorer, utgör en spade i skrevet - alternativt knävecket - en kvalitativ stridshöjade faktor. Regel #3: Ju mer bestraffning en soldat belönas med desto större motivation och positivare inställning till sitt befäl erhåller han. Regel #4: Om en soldat har lite tid på sig att lösa en uppgift, ger man honom ännu mindre tid. Då hinner han. Regel #5: Ingenting är omöjligt - det omöjliga tar bara längre tid. Tar något längre tid träder automatiskt regel #4 i kraft. Regel #6: Befälet har alltid rätt. Regel #7: Skulle befälet ha fel, är det befälet som fastställer vem som har rätt. Regel #8: Kan något göras besvärligt är det befälets skyldighet att tillse att så sker. Regel #9: Allt som är besvärligt eller inte fungerar är fältmässigt. Regel #10: Det får alltid plats mer i ryggsäcken. Regel #11: Om kartan eller reglementet inte överensstämmer med verkligheten, är det kartan respektive reglementet som gäller. Verkligheten får anpassa sig. Regel #12: Är man sist gäller det att öka. Mvh Frekkas Endret 12. september 2004 av Frekkas Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (Hva er dette mannemaset, uansett? Send kvinner i krigen! ) Nå har vi ikke lyst å tape heller da... Tja.. Man sender noen damer frem først, så stripper de, så kommer det noen mannfolk med våpen bak og plukker dem en etter en.. Damer i krig funker fett, så lenge de brukes rett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå