Gå til innhold

Billeg 754 eller framtidsretta 939?

Anbefalte innlegg

Hadde eigentleg bestemt meg for dette systemet,

Harddisk: Samsung P80 160Gb S-ATA

Kabinett: Aopen H600b Midi

Skjermkort: Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro

Dvd-brennar: NEC ND-2510A

------------------------

Ram: Corsair PC3200 Value 2 * 512

Hovudkort: Epox EP-8KDA3+

Prosessor AMD Athlon 64 3000+

men etter at prisen på 939 er gått ned er eg sanneleg ikkje sikker. Skal i tillegg slå til med ein forholdsvis dyr skjerm (4000-5000kr), så systemet kan ikkje bli altfor dyrt. Vil derfor ta vare på oppsettet over streken, men er villeg til å gå opp eit par-tre (4?) tusenlappar under. Prosessoren vil då verta athlon 64 3500+ (s939), men kva minne og hovudkort står i stil til resten av systemet? Vil helst ha eit stillegåande system, og innebygd firewall på hovudkortet. Lurer dessutan på om ein liten raptor systemdisk er noko å satsa på, då eg driv med ein del kontorarbeid.

Spørsmålet er om auka ytelse og levetid forsvarer kostanden (for ein student utan snarleg tilgang til store rikdommar). Forslag???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg har forstått er S939 mer fremtidsrettet enn S754. Det skal visst komme nForce-4 chipset til S939 rundt jul, og oppgraderings mulighetene skal visst bli best på S939. Så jeg tror du vil komme lengst inn i fremtiden med et S939 system.

Lenke til kommentar

Fremtidsrettet her vil jeg se er muligheten ti å oppgradere cpu etterhvert som tiden går.

Sitter liksom med følelsen av at AMD stopper på et visst punkt på 754

og nyere vil komme kun til 939 .

Ikke i nær fremtid kansje , men om et år eller noe..

At 939 er mere fremtidsrettet fordi det kommer nytt nf4 er vel ikke noe argument for den som kjøper 939 hk idag.

Går liksom ikke an å skifte chipsett på et hovedkort...

Men 939 som cpu anbefaling er vel god da hovedkort produsentene

neppe lager særlig flere 754 baserte men kommer med 939 for

nforce 4 med sata 300 osv. Da slipper man unna med kun hk bytte .

...

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det ikke så forferdelig avgjørende om en kjøper 754 eller 939 på dette tidspunkt, for hvis en om et år bestemmer seg for å oppgradere og sitter der med 754 er det vel bare hovedkortet en må bytte ut (annet enn CPU seff, men slik er det med begge alternativ), og hovedkort er tross alt en av de minste utgiftsposter når man handler inn PC.

Lenke til kommentar

de koster jo like mye så 3500 og 3400+...200 kroner forskjell bare...på itbutikken.no

og hovedkort skiller vel max 400 mellom MSI K8 neo socket 939 og

et eller annet billig 754 kort...så det er bare 500-600 i forskjell totalt..

synes det er verdt det...

Lenke til kommentar

Jeg finner det litt underlig at folk er så keen på disse 64 bit systemene. Forstå meg rett; de virker fete og er sansynligvis det tøffeste man får på markedet nå for tiden. Men for å få utnyttet dette skikkelig må man jo først kjøre 64 bit OS og deretter 64 bit applikasjoner. I dag er det jo kun et fåtall 64 bit applikasjoner, ei heller er det "vanlig" med 64 bit OS.

Er det derfor lønnsomt å gå for 64 bit nå, eller burde man vente til det blir mer common med tilhørende OS / programvare?

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Jeg finner det litt underlig at folk er så keen på disse 64 bit systemene. Forstå meg rett; de virker fete og er sansynligvis det tøffeste man får på markedet nå for tiden. Men for å få utnyttet dette skikkelig må man jo først kjøre 64 bit OS og deretter 64 bit applikasjoner. I dag er det jo kun et fåtall 64 bit applikasjoner, ei heller er det "vanlig" med 64 bit OS.

Er det derfor lønnsomt å gå for 64 bit nå, eller burde man vente til det blir mer common med tilhørende OS / programvare?

Bare en tanke.

de er allerede nå raskere i 32-bit applikasjoner.

så det er reelt sett "både pose og sekk" ordning.

de er raskere enn Pentium 4 og Athlon XP i 32-bit og ikke minst spill,

samtidig som de også er klare for 64 bit applikasjoner som tross alt ER PÅ VEI.

og prisen er jo ikke gal heller nå.

Lenke til kommentar

Krepsos, når var sist du oppgraderte CPU uten samtidig å kjøpe nytt hovedkort?

Personlig har jeg aldri gjort det. Det går ca. 2 år mellom hver gang jeg oppgraderer CPU, og da er det garantert kommet et nytt og bedre chipsett slik at jeg kjøper hovedkort i samme slengen.

Se på hvilken ytelse du får for pengene i dag, og glem eventuellt kortere levetid på 754 sokkelen. Du oppgradere nesten garantert hovedkort til nforce 4 (nforce 5?) eller tilsvarende neste gang du handler pc.

Skee

Lenke til kommentar

1400kr ekstra for 3500+ s939 i høve til 3200+ s754. Hovudkorta ligg på same pris for begge, men s939-korta er ikkje testa ut i særleg grad. Tips til hovudkort her (helst med firewall)? Har nok rett, hovudkortet blir vel skifta ut med cpu når den tida kjem. Men er ytelseforskjellen verdt 1400kr? Kva ram bør eg satsa på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...