Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billån og forsikring

Anbefalte innlegg

Vurer å kjøpe meg en Toyota MR2. Har fast jobb og ligger på rundt 17-18000 brutto i måneden (må justere skatten litt, men vet ikke hvor mye så derfor skriver jeg brutto lønn..) Bilen jeg vurderer hos TG-bil koster 119000. Jeg har 40000,- i egenkapital, så jeg trenger lån på ca 80000,- Bor hjemme når, men skal gå videre på skolen til neste år, så planen var å ta lånet på 1 år.

Min søster kjøpet seg nettop en 97 Golf Stv til 120000,- Hun hadde ingen egenkapital så hun måtte ta lån på 120000,- Dette ble tatt hos Nordea med pant i bilen, derfor krevde de at hun hadde full kasko forsikring. Mamma var med-skyldner. Bilen ble kjøpt privat.

Siden jeg har 40000,- i egenkapital trenger jeg da en med-skyldner? Må jeg ha pant i bilen?

Hvor finner jeg billigst bil-lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det mest vanlige på billån er vel å ha pant i bilen, uansett om egenkapitalen er 0 eller 40000. Du må vel uansett ha pant i noe, om det ikke er bilen. Det å ha egenkapital vil gi deg lavere rente. Mange banker vil gi deg lavere rente om du f.eks har 25% egenkapital.

På mitt første billån måtte jeg ha en medskyldner. Dette var bare på grunn av at jeg ikke hadde avtjent verneplikt, så om du trenger dette er usikkert. Kan sikkert variere fra bank til bank også.

Kasko er vel noe de fleste banker krever så lenge det er pant i bilen. De vil ikke risikere å sitte igjen med vrakpanten om du skulle komme til skade for å kjøre inn i en mur eller gjøre noe annet som gjør at bilen må kondemneres.

De to gangene jeg har tatt opp billån har dette vært gjennom Elcon. Om dette er det billigste tviler jeg litt på, men er ikke blant værstingene heller. De spanderer (trekkes fra lånet i etterkant) også NAF kjøpsrådtest på den bilen du velger å kjøpe. Noe hvertfall jeg synes er lurt å gjøre før du kjøper deg en bruktbil. Gjorde ikke det på første bilen og fikk svi for det i etterkant.

Du får nesten sjekke litt rundt, og ta noen telefoner hit og dit.... kan ofte lønne seg

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...