Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

internt Nettverkskort raskere enn trådløst.

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI KT6 Delta hovedkort.

På dette er det et onboard gigabit nettverkskort. (Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet)

Jeg har i tillegg et Belkin Wireless 54Mbps trådløst nettverkskort.

Jeg har ADSL Echo (8032/864) fra NextGenTel

På det innebygde nettverkskortet,får jeg ca.5000 kbit/s

Men med det trådløse får jeg ca.4000 kbit/s

Testet hos IT avisen

Noen som kan forklare hvorfor ?

(PS : NextGenTel sier at jeg skal kunne ha rundt 7000kbit/s .etter deres målinger.)

(Jeg bor ikke så langt fra sentralen)

Endret av mirene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på ett trådløst nettverkskort er avhengig av signalstyrken mellom kort og sender(og motsatt) og plasseringen av sender i forhold til nettverkskort.

svakt signal og hindringer kan føre til at reell hastighet kan ligge mellom 0 og 54Mbit.

Det kan også hende at man får ett pakketap. Alle pakkene administreres og når pakker tapes og må sendes igjen så tar det ekstra tid (ergo gjennomsnittlig lavere overførings hastighet).

Opplevde selv på mitt trådløse nettverk at større filer gikk saktere og gikk ned fra 54Mbit.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Vel. Den trådløse routeren fra NextGenTel står 1 meter fra maskinen.

Så det er ivertfall ingen avstand å ta hensyn til.

Det er jo og det med at jeg ikke kommer høyere enn 5000kbit/s

Sentralen er vel under 500 meter herfra (vet hvor den er)

Er det ingen bedre forklaring ?

Lenke til kommentar
Vel.  Den trådløse routeren fra NextGenTel står 1 meter fra maskinen.
Den nye trådløse ruteren har de samme avanserte funksjoner som vår standardruter. I tillegg er den trådløs og gir deg 11 Mbit (802.11b) WiFi løsning, og har fire utganger (fire fysiske LAN porter -RJ45). Det betyr at du kan koble flere PC'er og skrivere til ruteren uten å måtte investere i ekstrautstyr som hub eller svitsj.

Porblemet er at routeren til NGT kun er på 11mbps, så det spiller ingen rolle hvilket trådløst nettverkskort du har, flaskehalsen ligger i den trådløse routeren! En liten tommelfinger regel når det gjelder hastighet på trådløs overføring så kan du dele hastigheten på 2 (gjerne noe under det også!), da får du reel overføringshastighet. Eks 11mbps = ca 4,5-5,5mbps. 54 mbps = ca 22-27mbps, gjerne noe under dette også. Så det spiller ingen rolle om du setter routeren 10 cm fra nettverkskortet ditt.

Eks. Hentet fra barbara.no sine tester, den øverste er 108mbps de to andre er 54mbps routere:

signamaxgwgraf1.png

Som dere kan se så er det ca halvparten av oppgitt hastighet minus litt til, ta gjerne en titt selv her, se under ytelse på de forskjellige routerene.

PS, jeg har også echo og har det samme problemet trådløst. Får ca 4500kbit trådløst og rundt 7000kbit ellers.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Ville testet mot noen andre enn IT-avisen når det kommer til så store hastigheter.

Hvis du leser min forrige post så er vel alt oppklart. Når det gjelder itavisen så har jeg aldri opplevd noe problemer med at de har treige linjer. Som sagt, med mine trådløse 11mbps kort så får jeg 4400-4500kbit fra itavisen, med vanlige nettverkskort får jeg mellom 6900-7100kbit. Så jeg synes ikke at 200kbit er så veldig mye å klage på egentlig...

Lenke til kommentar

Itavisen skriver selv at deres målinger ikke er nøyaktige nok noe særlig over 2mbit :)

Testen gir ikke spesielt gode resultater for hastigheter noe særlig over 2-3 Mb/s, ettersom feilmarginene blir større, og justeringer av operativsystem spiller en større rolle.

Spørsmålet er om de her mener byte eller bit.

Lenke til kommentar

"schmelck" skrev : Problemet er at routeren til NGT kun er på 11mbps, så det spiller ingen rolle hvilket trådløst nettverkskort du har, flaskehalsen ligger i den trådløse routeren!

Dette virker da lite logisk.

NextGenTel kan ikke reklamere med Echo 8000/806 linje om ikke routeren deres kan levere denne farten.

Det eneste de tar forbehold om,er "Hastighet fra 4096/640 opp til 8032/864, avhengig av linjekvalitet"

Da skal det være linjen og IKKE routeren det står på.

Her er link til info om Routeren :http://www.nextgentel.no/privat/artikler/traadlos.php

Dermed faller argumentet med routeren bort.

De har målt hastigheten her til rundt 7000. Og da forventer jeg MER en 5000.

Uansett så var spørsmålet i utgangspunktet hvorfor jeg får rundt 4000 med det trådløse nettverkskortet.

Men 5000 med det innebygde i maskinen,som trenger nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Routeren, Netopia 3347W, har et "trådfast" segment som gir teoretisk 100Mb/s.

Dette opererer på et annet "segment" internt enn den trådløse delen,

som basert på 802.11b, gir en max teoretisk hastighet på 11Mb/s.

At du med kabel tilkoblet, med en teoretisk hastighet på 100Mb/s

oppnår en høyere reell hastighet enn med trådløst, er helt normalt.

Ditt trådløse kort ( du nevner ikke hvilket ), har en teoretisk hastighet på 54Mb/s,

men routeren støtter max 11Mb/s teoretisk, tilsynelatende skulle det gå bra,

men tester viser at hvis man benytter et WiFi 802.11g kort på en router beregnet

for 802.11b så er ikke det sikkert at det går så bra.

Og hvis det samtidig er ett annet merke på kortet en på routeren så legger de

forskjellige fabrikantene inn forskjellig optimaliseringer osv. av standarden som

noen ganger gjør at det ikke fungerer så bra mot en annen leverandørs router.

Dette er et kjent problem og har selv opplevd dette på mitt eget utstyr

Feilsøking :

1. Se om det det finnes en hastighetsbegrensning (instilling) i routeren.

2 Prøv å låse kortet til 11Mb/s

3. Slå av eventuell WEP kryptering og test på nytt.

4. Sjekk med et annet wlan kort ( gjerne 11Mb/s, spesielt hvis du bruker

forskjellig merke på router og wlan kort) siden dette bruker å være den største

feil kilden når det gjelder hastighets problemer på trådløs routere.

5. Bruk et nettverksanalysator (Ethereal eller lignende, http://www.ethereal.com)

for å sjekke om det er pakketap eller andre problemer.

Lenke til kommentar

Trådløse hastigheter har vist seg å gi omtrent halvparten av hva som blir oppgitt. Grunnen til dette er at det går svært mange pakker for å sjekke om alt som blir overført er overført riktig.

Så som en liten regel kan man med letthet si at man får ca halvparten av den hastigheten som er oppgitt på trådløse nett om man er i samme rom som aksesspunktet/routeren.

802.11b har jeg klart maks 5.5 Mbps med, 802.11g ligger jeg som oftest mellom 21 og 25 Mbps med, 802.11a ligger på det samme, mens SuperG som reklamerer med 108 Mbps klarer maks 50 Mbps.

NGT sin trådløse router er 802.11b som gir maks teoretisk hastighet på 11 Mbps. Dette vil gi deg rundt 4-5.5 Mbps i praksis.

Ditt trådløse kort ( du nevner ikke hvilket ), har en teoretisk hastighet på 54Mb/s,

men routeren støtter max 11Mb/s teoretisk, tilsynelatende skulle det gå bra,

men tester viser at hvis man benytter et WiFi 802.11g kort på en router beregnet

for 802.11b så er ikke det sikkert at det går så bra.

Dette er egentlig bare tull. Alle de 802.11g klientortene jeg har testet ut har ingen problemer med vanlige 802.11b nettverk og får like gode hastigheter som hvilken som helst 802.11b klientkort. Jeg har testet såogsi alle forskjellige brikkesett som er på markedet her i landet for 802.11g.

Lenke til kommentar
NextGenTel kan ikke reklamere med Echo 8000/806 linje om ikke routeren deres kan levere denne farten.

Dermed faller argumentet med routeren bort.

De har målt hastigheten her til rundt 7000. Og da forventer jeg MER en 5000.

Glemte dette ;)

Jovist kan de reklamere for linjehastighet sånn og slik, selv om ikke routeren nødvendigvis

takler dette i praksis. Linjehastigheten er Inn/Ut på WAN siden,

og i følge spec's på Netopiaen, støtter WAN porten 8192/1024 Mb/s.

LAN og WiFi hastigheten kan "forkrøples" av mange ting. For eks. overhead i protokoller, og dårlige routere.

Den hastigheten de har målt, er nok "rå" linjehastighet på WAN siden.

btw :

Har du sjekket om du har nyeste firmware på den ?

Og hva med driveren til Belkin kortet ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

mirene og BearCat: angående trådløst vs "trådfast" (som er selve topic).

Svaret på spørsmålet er akkurat slik som jeg har skrevet. et 11Mbps kort gir ikke mer en 4-5,5Mbps. Som bludern (Knut Paulsen) også skriver (sjekk hvem som tester akkurat disse tingene for www.barbara.no så skjønner dere at han KAN sine saker), så er det den trådløse routeren som er flaskehalsen. EOD. Hvorfor du får 5000 og ikke 7000 er noe du må snakke med NGT om.

EDIT: Var ikke meningen å virke "sint".

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

"bludern" skrev : "802.11b har jeg klart maks 5.5 Mbps med, 802.11g ligger jeg som oftest mellom 21 og 25 Mbps"

og "NGT sin trådløse router er 802.11b som gir maks teoretisk hastighet på 11 Mbps. Dette vil gi deg rundt 4-5.5 Mbps i praksis."

Om dette stemmer og jeg har et G kort så er det Routeren som er flaskehalsen ??

Men hvordan kan NextGenTel gi forbrukere av Echo linjen en router,som ikke er i stand til å levere noe i nærheten av 8000 ? :cry:

Jeg betaler 1000 kr i måneden for dette og synes NextGen Tel har noe å forklare oss forbrukere,om mitt resonemang stemmer da. :hmm:

Endret av mirene
Lenke til kommentar

kanskje NGT forventer at en kunde som bestiller dyreste linja har litt, unnskyld meg, bedre snøring enn det du viser her?

du har fortsatt vanlig kablede innganger i rutern, har du ikke det? disse (100 mbit) vil ikke ha noe problem med å fylle linja (8 mbit)

Lenke til kommentar
"bludern" skrev : "802.11b har jeg klart maks 5.5 Mbps med, 802.11g ligger jeg som oftest mellom 21 og 25 Mbps"

og  "NGT sin trådløse router er 802.11b som gir maks teoretisk hastighet på 11 Mbps. Dette vil gi deg rundt 4-5.5 Mbps i praksis."

Om dette stemmer og jeg har et G kort så er det Routeren som er flaskehalsen ??

Men hvordan kan NextGenTel gi forbrukere av Echo linjen en router,som ikke er i stand til å levere noe i nærheten av 8000  ?  :cry:

Jeg betaler 1000 kr i måneden for dette og synes NextGen Tel har noe å forklare oss forbrukere,om mitt resonemang stemmer da.  :hmm:

Ja det er korrekt at ved bruk av trådløse kort så vil du nok ikke få mer enn ca 4500-5500kbit. Og ved bruk av kabel så kan du lese på NGT sine ADSL sider at Echo ikke er 8000/864, det er såkalt "best effort", med garantert 4096-640. Se på linken så ser du at det står:

Echo (opptil 8000/864 Kbps) – 125x / 14x ISDN - 998,-

Altså opptil 8000kbit.

EDIT:

ADSL Echo (8032/864) ** 998,-  1 198,- 1 098,- 998,-

**) Hastighet fra 4096/640 opp til 8032/864, avhengig av linjekvalitet

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...