Gå til innhold

Fjerning av Røde Øyne

Anbefalte innlegg

Hva er beste metoden for å fjerne røde øyne? Prøvde litt med red eye removal is PSP men synes resultatet av det var ganske så stusselig. Prøvde litt med å markere deretter fylle inn med en paintbrush, men ble ikke helt fornøy med resulatet.

Har Photosop 7.0 samt PSP 8.0 demo utgave,

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min metode.

*Merk øynene (bare rundt iris da) med sirkel verktøy (for å velge

begge øynene i samme slengen, trykker du Shift knapp og

markerer øye nr.2).

*velg select->feather og sett verdi på 1 eller 2 px.

*Skjul markeringen for behagets skyld Ctrl+H

*Image->Adjustment->Hue/Saturation. Velg rød fra

drop down meny og sett saturation til 0.

*Lag et nytt layer og sett blending mode til Color

*I fargepaletten, velger du en troverdig øyenfarge og pensler

over øyet.

*Still ned opacity til det ser smart ut!

Vil si det er mye bedre enn bare å erstatte rødfargen med

gråskala slik veldig mange gjør.

Lenke til kommentar
http://www.gimpguru.org/Tutorials/RedEye2/

samme teknikk fungerer også i de nevnte programmene

urk!!!!

Er det eneste rådet du kan gi er at vi må bytte til Gimp?....

Det er forsåvidt bra at du prøver å konvertere alle Photoshop brukere men............ ikke i hver eneste post da :):):):)

:w00t:

ta det med ro og les posten min par ganger til :thumbup:

samme teknikk fungerer også i de nevnte programmene

Lenke til kommentar

Uten å være nedlatende, men det aller beste er vel å unngå røde øyne når du tar bildene...

Jeg har selv forsøkt å fjerne røde øyne i diverse programmer, men har enda til gode å se noe program som gir et godt resultat. Øyne er vel kanskje noe av det vanskeligste å gjenopprette. Det er helt unike egenskaper i alles øyne både når det gjelder farge og ikke minst uttrykk.

Kan hende du vet at du helst ikke skal rette blitzen rett mot den du tar bilde av men heller styre blitzen mot noe annet som kan reflektere lyset. Dette gjelder hvis du har en ekstern blitz som du kan retningsstyre.

Men det beste er nok heller å forsøke å unngå å bruke blitz. Hardt blitz-lys kan ødelegge enhver stemning innendørs, men blitz kan være et godt supplement utendørs...

Forsøk heller å justere ISO-verdien din høyere når det lite lys der du skal ta bilder. Dette gir deg nok noe mer støy i bilde, men du kan fjerne en del av denne støyen med f.eks. Neat Image.

Dette er hvertfall hva jeg selv forsøker å gjøre. Og som du skjønner av min innledning, jeg har også gjort mine "feil" og fått bilder med røde øyne...

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar
Går somregel greit, men som nevnt tidligere det er konsert bilder jeg sliter litt med det.

...sorry...la ikke merke til det. Kanskje det rett og slett bare er sånn at de som er på konserten også sliter med røde øyne...

Uansett...ville gjort et forsøk på å justere opp ISO i steden for å bruke blitz.

Roger

Lenke til kommentar
Går somregel greit, men som nevnt tidligere det er konsert bilder jeg sliter litt med det.

...sorry...la ikke merke til det. Kanskje det rett og slett bare er sånn at de som er på konserten også sliter med røde øyne...

Uansett...ville gjort et forsøk på å justere opp ISO i steden for å bruke blitz.

Roger

Tja men da blir bildene så fordømrade lyse\mye støy. Har oppdaget at bilder med en lav ISO verdi nede i 50:-) gir en herlig effekt på konsert bilder, Passer selvfølgelig ikke till alle situasjoner\forhold forandrer ISO verdier mye I løpe av en konsert.

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar

Selv er jeg så happy med PSP og red-eye removal at jeg bruker PSP hver gang jeg må gjøre akkurat den jobben. Synes det er håpløst tungvindt i de andre programmene. Det ble skrevet om en red-eye-removal pluging for Photoshop tidligere, noen som har link til den (for jeg fant den ikke i min CS i alle fall)? Adobes anbefalte måte å gjøre det på synes jeg altså er døds tungvindt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...