Gå til innhold

win2000 eller win2003 server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*sigh*

Windows 2000... Windows 2003 SERVER! Navnet burde jo gi deg et hint. Men ja, du KAN gjøre den om til en "workstation". Men personlig ser jeg ikke vitsen med det, da servere er for... ja servere.

Bedre å vite forskjellene enn å anta hva som er best til vanlig bruk ut ifra navnet...Windows 2003 server er jo 4-5 år nyere.

Så hva er forskjellene?

Lenke til kommentar
Bedre å vite forskjellene enn å anta hva som er best til vanlig bruk ut ifra navnet...Windows 2003 server er jo 4-5 år nyere.

Så hva er forskjellene?

Skrivebordsvarianten av Windows 2003 server som heter Windows XP er vel heller det man burde vurdere......

Lenke til kommentar

selv ville jeg anbefalt Windows 2000, da dette er en sinnsykt stabil Windows. Windows 2003 er iallefall ikke stabilt på en desktop pc dvs. en pc som brukes til f. eks spilling. surfing og sånn. det hender at hvis man bruker Windows 2003 som Workstation så får man Bluescreens og masse sånn fine meldinger. Windows 2003 egner seg best som server ja. Windows 2000 er jo beregnet for desktop bruk så da sier det jo seg selv at man kan heller bruke Windows 2000 fremfor Windows 2003 på en desktop pc.

MEN hvis du skal bruke pc`en primært til spilling og sånn bør du enten bruke Windows 2000 med Service Pack 4 eller Windows XP.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt Windows 2003 Server som arbeidsstasjon i over et år. Det fungerer helt fint. Det er helt stabilt. Jeg har aldri hatt en bluescreen, bortsett fra da jeg prøvde å legge inn gamle skjermdrivere. (Mini-ITX og 2003 server var en dårlig kombo.) Det eneste jeg har hatt problemer med, er at driverne til Ixus-kameraet ikke funker på 2003, så jeg må bruke en XP-boks for å ta ut bildene fra kamera. Ellers: No hassle at all!

Jeg utvikler webløsninger, og for meg er det derfor greit å ha serverOS som min arbeidsstasjon. Hvis du egentlig ikke trenger å forholde deg til serverprogramvare, så er det muligens ikke noe vits å gå for 2003 server. MEN dette er et OS som er 4-5 år nyere enn 2000, så det er en god del ting som er blitt bedre og mer stabilt enn med 2000. Litt bedre sikkerhet, er en ting.

Det går også helt fint an å spille på en 2003boks. Har spilt en del LAN og online-spill på den, og det største problemet mitt da er et heller dårlig grafikk-kort og litt lite minne. Disse problemene ville vært like ille i en 2000boks, regner jeg med.

En annen grunn til å gå for 2003 server er at da vil du lære deg hvordan den nye serveren fungerer. Mulig du ikke bruker maskinen din til noe særlig mer enn spill og surfing, og dermed er det uaktuelt like vel. Men hvis du har interesse av hvordan en server fungerer, så er det like greit å gå for siste versjon, siden flere og flere bedrifter går over til den etterhvert.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Hvordan har dere råd til lisensen til Windows Server 2003? Den er jo på hva, 5000-7000 og oppover? Jeg regner med at dere har kjøpt og betalt lisens ja? Er vel ikke piratkopier dere har?

EDIT: Jeg har selv brukt en lovlig 180-dagers trial kopi av Windows Server 2003, og det siste den var, var ustabil. Det eneste problemet jeg støtte på, var at xp-driveren til et webcam ikke var kompatibel.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar
selv ville jeg anbefalt Windows 2000, da dette er en sinnsykt stabil Windows. Windows 2003 er iallefall ikke stabilt på en desktop pc dvs. en pc som brukes til f. eks spilling. surfing og sånn. det hender at hvis man bruker Windows 2003 som Workstation så får man Bluescreens og masse sånn fine meldinger. Windows 2003 egner seg best som server ja. Windows 2000 er jo beregnet for desktop bruk så da sier det jo seg selv at man kan heller bruke Windows 2000 fremfor Windows 2003 på en desktop pc.

MEN hvis du skal bruke pc`en primært til spilling og sånn bør du enten bruke Windows 2000 med Service Pack 4 eller Windows XP.

Hva er det som gjør 2003 ustabilt da? Høres jo veldig rart ut.

Lenke til kommentar

ja, det vet jeg sannelig ikke. er iallefall det jeg har opplevd. kanskje fordi at Windows 2003 ikke er beregnet på noe annet enn servere. jeg har opplevd mye bruescreens i Windows 2003. har opplevd svært få Bluescreens i Windows 2000. senest i går fikk jeg bluescreen i Windows 2003, av en eller annen merkelig grunn fordi at Avant Browser krasja. trykka alt-ctrl-delete å da ble det bluescreen. dette hadde ikke skjedd i Windows 2000. vet ikke om det hadde skjedd i XP, men jeg tviler.

Lenke til kommentar
ja, det vet jeg sannelig ikke. er iallefall det jeg har opplevd. kanskje fordi at Windows 2003 ikke er beregnet på noe annet enn servere. jeg har opplevd mye bruescreens i Windows 2003. har opplevd svært få Bluescreens i Windows 2000. senest i går fikk jeg bluescreen i Windows 2003, av en eller annen merkelig grunn fordi at Avant Browser krasja. trykka alt-ctrl-delete å da ble det bluescreen. dette hadde ikke skjedd i Windows 2000. vet ikke om det hadde skjedd i XP, men jeg tviler.

Tenker nok mange "desktopprogrammer" ikke har blitt testet på 2003 ennå av programmererne fordi det nettopp er et server OS og desktop-programmer.....

Lenke til kommentar
Hvordan har dere råd til lisensen til Windows Server 2003? Den er jo på hva, 5000-7000 og oppover? Jeg regner med at dere har kjøpt og betalt lisens ja? Er vel ikke piratkopier dere har?

EDIT: Jeg har selv brukt en lovlig 180-dagers trial kopi av Windows Server 2003, og det siste den var, var ustabil. Det eneste problemet jeg støtte på, var at xp-driveren til et webcam ikke var kompatibel.

Det er jo det som jeg også lurer på, hvorfor bruke penger på ett server OS til workstation. Lisensene er jo grisedyre til disse OSene.

Lenke til kommentar

Kjører 2003 server her. Jeg føler at det er raskere og mer stabilt enn windows2000. Ofte kommer ustabilitet fra drivere, og os får skylden :hrm:

Er faktisk veldig fornøyd med 2003 server. Det eneste er at det er noe hardware som ikke støttes. Ikke noe jeg har da :p

Lenke til kommentar
Kjører 2003 server her. Jeg føler at det er raskere og mer stabilt enn windows2000. Ofte kommer ustabilitet fra drivere, og os får skylden :hrm:

Er faktisk veldig fornøyd med 2003 server. Det eneste er at det er noe hardware som ikke støttes. Ikke noe jeg har da :p

Virker alle programmer i 2003?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei. Til server installerer du Win Server 2003. Hvis du har en 2000 server, og XP maskiner i nettverket blir de satt høyere enn serveren, fordi XP er nyere enn 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...