Gå til innhold

2 døde pixler, hva kan jeg gjøre!

Ildflue

Anbefalte innlegg

Så mener at jeg kan kreve en ny skjerm fordi at de ikke opplyser om ISO og dermed ikke kan bruke dette som unnskyldning. Jeg visste ikke om ISO før jeg så det her :D

Nei, viss skjermen ikkje er ISO 13406-2 setifisert kan halve skjermen vere døde pixler men produsenten treng ikkje gjere noko med det likevel, sidan det ikkje er spesifisert feiltoleranse. Derfor legg komplett seg til IS0 13406-2 som er den gjeldande industrielle klassifiseringa av LCD panel og feiltoleranse. (og eg trur Benq har iso setifisering på skjermen også).

Det einaste du har som moglegheit er angrefristen, noko reklamasjonskrav om at det er eit defekt produkt vil vere berre bortkasta tid, pluss at du då kan risikere at tida løper ut for angrefristen.

Prøv gjerne forbrukerombudet og deira meining, men eg trur dei kan få litt problem med å oppheve ein industriell standard som gjeld i alle land i verda.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i følge kjøpsloven kan jeg gjøre krav på ny vare ved feil eller mangel på varen. Når komplett ikke opplyser om ISO på siden deres så må jo en død pixel klasifiseres som en feil. You with me?  ;)

Det eneste du kan tjene på å returnere skjermen med hjemmel i forbrukerkjøpsloven (ikke kjøpsloven), er at du får refundert portoen du må betale for å sende skjermen tilbake til Komplett, og portoen som du må betale for å få en ny skjerm fra Komplett.

Skjønner ikke at du gidder å stresse slik.

Skjermen har forresten ISO 13406-2-sertifisering, hvis du leser manualen som sannsynligvis følger med, men den ligger også her: http://www.benq-eu.com/ServiceAndSupport/M...cfm?product=588

Hmm, jeg ville personelig ha sendt den inn med en gang....

Og begynne med "heksing" og mekking når du har rett på og få ny er dumt spør du meg....!

Han har ikke rett på ny skjerm! Men han kan bruke angreretten.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Hmm, altså jeg skjønner ikke hvorfor han ikke har rett på ny skjerm?

Dette har hvert opp flere ganger, altså hvor mange pixler må være ødelagt osv....

Men joa, han har jo enda angreretten. Men da er du igjen inne på at du ikke må "tulle" med den....

Lenke til kommentar
Men i følge kjøpsloven kan jeg gjøre krav på ny vare ved feil eller mangel på varen. Når komplett ikke opplyser om ISO på siden deres så må jo en død pixel klasifiseres som en feil. You with me?  ;)

Det eneste du kan tjene på å returnere skjermen med hjemmel i forbrukerkjøpsloven (ikke kjøpsloven), er at du får refundert portoen du må betale for å sende skjermen tilbake til Komplett, og portoen som du må betale for å få en ny skjerm fra Komplett.

Skjønner ikke at du gidder å stresse slik.

Skjermen har forresten ISO 13406-2-sertifisering, hvis du leser manualen som sannsynligvis følger med, men den ligger også her: http://www.benq-eu.com/ServiceAndSupport/M...cfm?product=588

Hmm, jeg ville personelig ha sendt den inn med en gang....

Og begynne med "heksing" og mekking når du har rett på og få ny er dumt spør du meg....!

Han har ikke rett på ny skjerm! Men han kan bruke angreretten.

Ifølge kjøpsloven og forbrukerloven har jeg jo rett på ny vare eller retten til å heve kjøpet :hrm:

Og når Komplett ikke har lagt med at skjermen har ISO så er jo det deres problem da, det skal ikke være kundenes problem

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

1. Hvis skjermen ikke har ISO-sertifisering, så kan den ha så mange døde pixler den vil, uten at du kan klage. At Komplett ikke har skrevet at skjermen støtter ISO 13406-2 har ikke noe å si!
  2. Du kan kun reklamere om varen har en vesentlig mangel, noe den ikke har.

Men som sagt, bit i det småsure eplet og bruk angreretten. Du bruker kun et par hundre kroner på porto, det er en liten pris for en sjanse til å få en skjerm uten døde pixler!

Lenke til kommentar

Jeg vet at dette har blitt diskutert før, men jeg ymter frempå allikevel. Jeg kan ikke forstå hvorfor i alle dager en magnet skulle kunne på noen måte ødelegge lcd-skjermen. Hvis den i så fall blir ødelagt, selv hvor utenkelig det er, er det i alle fall dermed blitt en garantisak.

På CRT vet vi alle at magneter forstyrrer bildet og hvis den står der lenge nok vil den klare å forandre fargene for godt. Dette av at elektronenes bane blir bøyd og forblir det. På LCD blir lys sendt gjennom i forskjellige farger ved hjelp av elektriske pulser som styrer oppførselen til krystallene i hver pixel.

Dette er jo en av godene med å ha LCD. Du slipper å tenke på at høytalerene står for nærme skjermen.

Lenke til kommentar
Men i følge kjøpsloven kan jeg gjøre krav på ny vare ved feil eller mangel på varen. Når komplett ikke opplyser om ISO på siden deres så må jo en død pixel klasifiseres som en feil. You with me? ;)

Ny skjerm er utopi. men eg ser kva du prøver på og kan vise her kvar du vil møte veggen.

Viss skjermen er setifisert etter ISO13406-2 er det ingen definisjon på kva som er ein godkjent skjerm og kva som er ein reklamasjon.

Dermed må ein ty til kva forbrukerkjøpsloven seier om vesentleg mangel.

For å knuse all forhåpninger om ny skjerm, så er ISO standarden håndheva i Norge av http://www.standard.no/, Noko som ser litt ut til å vere statleg.

ISO setifiseringene er vel då godkjente av norske myndigheiter, dermed vil forbrukerrådet ikkje kunne hevde at ein skjerm med 1-2 pixelfeil er ein vesentleg mangel når det er eit sett med standarder er vedtatt godkjent. for norsk industri

Atså det beste forbrukerombudet og gjeng kan klare ved ein ikkje iso setifisert skjerm er å få den til ISO 13406-2.

Dermed sitter du med svarteper gjennom å kjøre sak på det.

Men lukke til men forsøket får å få ny skjerm på reklamasjon, eg er 99% sikker at det ikkje vil gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...