slettet Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Som sagt.. Eg er på jakt etter ein liten og lett bærbar pc til vetlesøstra mi. Pris? Rundt 10 -12 000. Bruksområde: Heime og på skulen. Mest brukt til "chatting", musikk, og i.net. Mindre brukt til skulearbeid *kremt*. Setter krav til skjerm (klart og lyssterkt bilde), og minimumsoppløysing på 1024*768 *ohh*. Minimim 30GB disk, 256MB ram, og bør ha innebygd trådlaus nett (G-standard). Nokre tips? Sony sine AVIO-maskiner er søte små, men litt vel dyre. Vurderer ein 12" Apple iBook... Lenke til kommentar
knut Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Hva med denne: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18336 Det er nok den minste maskinen du får under 15 000. Det er verdt å merke seg at det følger med trådløs optisk mus, to batterier, 64mb minnepenn, veske og en "taske". Om søstern din er student kan du ta kontakt med quad angående tilbud. Lenke til kommentar
GP Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Kig en gang her Tweak.dk fås fra dkr. 11760,00 Lenke til kommentar
andylove Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Du bør har minst 1400*1050 oppløsning på skjermen din. RAM burde minst være på 512 da 256 er i det minste laget for å drive WinXP. I dag er det NULL problem å bruke opp 256RAM før msn slåes på... Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) 12 ibook høres perfekt ut. SXGA skjerm er vanskelig å kombinere med liten/lett/billig. Om du er usikker på om Apple er tingen, har ASUS en meget snerten liten sak på 1,3 kg med Celeron M CPU. Du finner den her. edit: Beklager, ser at blundern har linka samme maskin Ser og at QUAD ikke blir helt enig med seg selv om de selger en P-m eller en Celeron M her. Endret 28. juli 2004 av Filla Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 De er rimelig enig, de selger nemmelig maskinen med 2 forskjellige oppsett og med 2 forskjellige priser Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Asus Notebook S5200N-Combo 1,2GHz Celeron S5200N-Combo/1540, Celeron 1,2GHz, 30 GB, 256MB DDR, ekstern DVD/CDRW combo, 12 XGA skjerm, 3-USB 2.0, firewire, 10/100Mbit LAN, WLAN, 1,3Kg Pris: 9545,- (ekskl. MVA) 11836,- (inkl. MVA) Mer info ASUS S5200N Centrino med innebygget WLAN, opptil 9 timers batteridrift (3 timer med standard batteri). Ekstern CDRW/DVD combo medfølger. Spesifikasjon: Modell: S5200N-Combo/P1540 12.1 tommers XGA skjerm Pentium-M 1,2GHz CENTRINO CPU 256MB DDR RAM 30GB HD 64MB skjermkort Ekstern DVD/CD-RW-combo Innebygget 802.11b Wireless LAN Batterikapasitet: 9 timer (3 timer med standard batteri) ANNET: 3 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x Firewire, 1 x PCMCIA Pris er uten operativsystem. Vekt: 1.3kg Bæreveske medfølger Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Du bør har minst 1400*1050 oppløsning på skjermen din. RAM burde minst være på 512 da 256 er i det minste laget for å drive WinXP. I dag er det NULL problem å bruke opp 256RAM før msn slåes på... Feil, man behøver ikke mere enn 1024x768 til det bruksomerådet. 256 RAM holder også i massevis til internet, chatting og tekstbehandling. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Må bare få korrigere litt her. Når det gjelder RAM, så bruker faktisk winXP opp 200MB når Windows starter. Give or take people. Vi kan sikkert diskuterer hva man kan gjøre for at dette ikke skal skje og andre morsomme tiltak. Men å påstå at 256MB RAM holder lenge for Internett, chatting og normalt kontorbruk, så er det jo så på jordet man komme. Jeg går utifra at de fleste som bruker en datamaskin i dag, og ikke har all verdens peiling, også bruker de innebygde programmene som windows har. F.eks mediaplayer, IE og andre moroprogrammer. Dette er jo tradisjonelt sett programmer og verktøy som sluker enormt med minne. Noe av det microsoft har fått mye pepper for, er nemlig dette med minnekrevende programmer. Så, jeg står på mitt og tør å påstå at 512MB RAM bør være et minimun for en ny maskin. Dessuten, som jeg sa i sted, de fleste maskiner pr i dag er jo utstyrt med 512MB RAM, så hvorfor gå for noe som er mindre? Ser også av flere prisforslag her at maskiner havner på rundt 11000, noe som i seg selv ikke er urimelig, men maskiner til en slik pris, har som regel standard 512MB ram. Ellers, men trenger ikke å kjøpe en "toppmodell" med sinsvake tekkspekk, men bruk i allefall hodet. Man har da maskinen lenger enn i to månder? Husk på at Service Pack 2 fra MS er påvei, og det forventes at "longhorn" kommer til å trekke enda mer minne og resursser enn før. Jeg ville i såfall gått for en ibook med 512MB RAM, om det er bilde&lyd behandling maskinen skal brukes til. Også her kan vi diskuterer i timesvis Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Men å påstå at 256MB RAM holder lenge for Internett, chatting og normalt kontorbruk, så er det jo så på jordet man komme. For noe tull ! Til surfing og MP3 duger det lenge. Kjekt med 512 eller 1GB, men til surfing og chatting MÅ man ikke ha 512. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 Hehe. Kjekt å sjå at det diskuteres. Litt peil har eg på data, og eg er fullstendig klar over at 256MB minne er lite, men det er som oftest mogleg å mokke inn ei 512-brikke ved ei seinere anledning. Maskina som søstra mi bruker nå er ei bærbar F-Siemens -maskin, som ikkje har meir enn 256MB minne, og det holder faktisk fin-fint til hennes bruk. Eg har snakka med henne i dag, og hu vurderer sterkt ein iBook, med 512MB minne, 40GB disk og AirPort. Kvifor? Hu lånte PowerBook'en og iPod'en til dama mi. Etter 15min hadde hu overtalt seg sjølv til å konvertere til Mac. Hu kjøper seg nok iPod i løpet av veka, og iBook i løpet av måneden som kjem. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Må bare få korrigere litt her. Når det gjelder RAM, så bruker faktisk winXP opp 200MB når Windows starter. Give or take people. Vi kan sikkert diskuterer hva man kan gjøre for at dette ikke skal skje og andre morsomme tiltak. Men å påstå at 256MB RAM holder lenge for Internett, chatting og normalt kontorbruk, så er det jo så på jordet man komme. En fresh install av Windows bruker under 150MB ram så jeg vil nok tro at det holder med 256. Uansett om man bruker litt virtuelt minne gjør jo dette absolutt ingen ting. Søstra mi sitter på maskin med 256 ram og chatter, mailer, surfer, photoshopper uten problemer. Skal du ha Mac ville jeg lagt på litt ektra ettersom hele OSX blir kjappere med mere RAM. Har hun venner som har Mac så hadde jeg kjøpt det med en gang. Finnes vel ikke noe søtere enn en liten iBook med OSX Lenke til kommentar
qingan Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Så, jeg står på mitt og tør å påstå at 512MB RAM bør være et minimun for en ny maskin. Dessuten, som jeg sa i sted, de fleste maskiner pr i dag er jo utstyrt med 512MB RAM, så hvorfor gå for noe som er mindre? Ser også av flere prisforslag her at maskiner havner på rundt 11000, noe som i seg selv ikke er urimelig, men maskiner til en slik pris, har som regel standard 512MB ram. Han som startet topic sa at han var ute en liten og lett bærbar.. Det er selvfølgelig ikke noe problem å finne bærbare maskiner i 3-4 kg-klassen med 512MB ram som ikke koster mer enn Asus-maskinen som er blitt foreslått, men jeg tror neppe du klarer å finne maskiner under 2kg med 512MB ram til denne prisen. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) MCDr: Det blir minimum 512MB minne på eventuell iBook. qingan: Heilt korrekt. Ein liten og lett bærbar (ikkje slepbar) pc. iBook er 2.2 kg, og det er nett nok, sidan ein som oftest har med seg litt tillegsutstyr, som stømledning, mm. andylove: det at eg skreiv 256MB minne betyr ikkje at eg ikkje vil ha meir, men derimot at det var eit minimum, iallefall veiledande. Forstår ikkje folk flest sånt? Eller er det berre meg? Endret 28. juli 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå