jocke Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Heisann, Sitter å skal bestille en 1024mb ddr-brikke til min PowerBook 12" 1,33ghz. Jeg har forhørt meg med Mac&Carry, og dem sier at de kun selger Kingston og UDM som godkjente mac-minnebrikker, da mac - spesielt iBook og PB - er kresne. Brukte "minnevelgerassistenten" på kingston's hjemmeside, og kom frem til denne. Fra kingston koster denne ca. 4980 kroner, men dette er uten mva og evnt. tollavgifter. Fant til slutt ut at det ikke kom tollavgift på den, men stusser fremdeles på mva-delen (noen som kan be/avkrefte dette?). Jeg gidder ikke bruke 5k på en metallbrikke på størrelse med en fjerdedel av en banan skjært i skiver. Fant derfor ut at Crucial også lager minnebrikker "godkjent" for mac, og brukte demmes "minnevelgerassistent". Kom frem til denne. Koster 3350 kroner fra hjemmesiden, og ble derfor betydelig billigere. Tenkte at jeg skulle finne alternative plasser for denne brikken, men fant ingen i norge. Derimot fant jeg denne, som flere i norge selger. Jeg kommer altså til å kjøpe en Crucial-brikke. Men hvilken av de to ovennevnte? Vil den siste (som selges i Norge) fungere? Ut i fra specs, er det eneste som skiller dem, at den første er Non-ECC, mens den siste er Non-Parity. Ut i fra det jeg vet, er Parity/ECC det samme, ergo har brikkene lik specs. Igjen er det to forskjellige produkter på Crucial's hjemmesider, og sistnevnte brikke koster bare 200$, mot 450$ hos den første. Igjen, hvilken bør jeg kjøpe? (tenker først og fremst på funksjonalitet med mac, powerbook g4 1,33ghz 12") Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Har selv PB 12" (G4 1,33) og bestillte Crucial PC2700 brikken fra Komplett (Min var bare på 512 da ). Har fungert topp hos meg. Ingen crash ennå (Bare hatt den et par uker - men fått brukt den litt. Om du bestiller fra utlander koster det ikke noe i toll, men du må betale moms, som PT er 24% av pris + frakt. Så å bestille fra utlande blir fort DYRT. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2004 Denne koster 3378 kroner (1$ = 7,0396kr i skrivende stund). Med 24% MVA, blir dette 4190 kroner. Så det er faktisk bare 200 spenn dyrere enn i butikken - men igjen så er ikke ovennevnte lik den som koster 4000 her i Norge. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 (endret) Om du kjøper i Norge har du angrefristen. Husk også at kortselskapene ofte tar 0,5% ekstra på toppen når det omregnes valuta, samt at den må fortolles av posten, noe de tar 150kr for (Tror jeg, er ikke sikker på det beløpet) Frakt fra USA? (Har ikke kjøpt RAM derfra, men kikket litt på plastbyggesett, men slått det fra meg da frakt ofte koster mer en varen) MVA blir satt ut ifra dollarkursen på fortollingstidspunktet - så den kan slå ut begge veier. Men om du bestiller fra USA fortell oss hvordan det gikk! :!: Endret 30. juli 2004 av m-kane Lenke til kommentar
jocke Skrevet 30. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2004 Kjøpte denne fra www.flexi-data.no. Så nå er jeg den lykkelige eieren av en laptop med 1,25 gb minne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå