Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke maskinen inettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har nå to maskiner koblet til en swich. den ene maskinen har win xp og den andre har win 98se, jeg har satt opp ett nettverk slik som fulgte med win xp, og der lagde jeg en disket som jeg instalerte ett netverksprogram på, og instalerete den på win 98 maskina. men ingen ting funker når vi skal spille i lan komer det finner ikke ip og jeg finner heller ikke noen maskin i workgroup. :( jeg vil dele filer og spille i lan men dt funker ikke :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*) sjekke at begge maskiner har ip'er som ligner, men som ikke er like (typisk er de tre første gruppene felles.

*) sjekk også nettmaske, den er ofte 255.255.255.0

*) sjekk at det lyser grønt ved nettkortet

*) sjekk at det lyser grønt der kablen er plugget i switchen

Lenke til kommentar
ip`en var helt lik bortsett fra de 6 siste tallene. det lyser grønt alle steder det skal lyse grønt ja. nett maske var 255.255.224.0

seks siste tallene?

nettmaskene er like på de to maskinene: 255.255.254.0

IP`en er forskjellige ja 82.164.###.###.

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

ehh... kan du bestemme deg for om nettmasken er 255.255.224.0 eller 255.255.254.0?

merkelige iper... du har ikke koblet internett i switchen, eller noe annet utstyr?

har du satt ip og nettmaske selv?

vi må vite hele ipen på begge maskinene for å kunne si om de skal få kontakt med den nettmasken eller ikke.

med nettmaske 255.255.224.0 må tredje gruppe av ipadressene være innenfor et segment på 32 ipadresser, med nettmaske på 255.255.254.0 må de være innenfor et segment på bare 2 ipadresser i tredje gruppe. siste gruppe kan variere fritt gitt at ting stemmer i tredje gruppe.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du bare har koblet bredbåndslinja di rett i switchen, da skal IP-adressene/subnett-maska stemme. Er ikke å anbefale da du kommer til å få maskinene så fulle av virus og dritt etterhvert, men det har lite med saken å gjøre...

Dersom du med "finner ikke maskinen" mener at du ikke får \\<navnet på den andre maskina>, så stemmer nok det. Spesielt med windows 98 og windows XP har det en tendens til å ikke fungere (har ofte hatt problemer med at selv om du går fra en XP-maskin til en annen så fungerer det ikke, dersom det finnes en windows 98-maskin i nettverket). SMB-protokollen som du da prøver å bruke er lite kompatibel med andre versjoner av Microsoft-OS. SMB er beregnet brukt i bedriftsnettverk hvor nettverket er satt opp på en annen måte (kombinasjon mellom DNS/DHCP/WINS/AD/NT4-domene).

Noen ganger fungerer det om du tar \\<IP-adressen til den andre maskina>, men somregel er det greieste å sette opp FTP-servere på maskinene og overføre filer på den måten. SMB er buggy (med mindre du bruker Windows NT 4.0 server eller samba på en av maskinene; det ser ut til å være kompatibel med det meste.....)

Lenke til kommentar
ehh... kan du bestemme deg for om nettmasken er 255.255.224.0 eller 255.255.254.0?

merkelige iper... du har ikke koblet internett i switchen, eller noe annet utstyr?

har du satt ip og nettmaske selv?

vi må vite hele ipen på begge maskinene for å kunne si om de skal få kontakt med den nettmasken eller ikke.

med nettmaske 255.255.224.0 må tredje gruppe av ipadressene være innenfor et segment på 32 ipadresser, med nettmaske på 255.255.254.0 må de være innenfor et segment på bare 2 ipadresser i tredje gruppe. siste gruppe kan variere fritt gitt at ting stemmer i tredje gruppe.

nettmasken er 255.255.224.0

Lenke til kommentar
jeg måtte deaktivere brannmuren da virket det. det er riktigt det att jeg har koblert bredbånslinja direkte til swichen ja. hvordan kan jeg hindre virus og angrep uten fra da.

jeg har branmur og antivirus på begge maskinene vil ikke det hjelpe mot drit og slikt a

Lenke til kommentar

med 255.255.224.0 så må første og andre gruppe i ipadressen matche, tredje gruppe må ligge innen samme 32-segment, ie enten 0-31, 32-64, 65-96, etc...

siste kan variere fritt.

du er litt sparsom med opplysningene - har du plugget i adsl modemet i switchen? har du dhcp server? har du satt ip'ene selv?

Lenke til kommentar
med 255.255.224.0 så må første og andre gruppe i ipadressen matche, tredje gruppe må ligge innen samme 32-segment, ie enten 0-31, 32-64, 65-96, etc...

siste kan variere fritt.

du er litt sparsom med opplysningene - har du plugget i adsl modemet i switchen? har du dhcp server? har du satt ip'ene selv?

Jeg har ikke satt ip`en selv nei. adsl modemet er pluget rett i swichen ja. første og andre i ip adressen er lik ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...