Gå til innhold

Hardware mod! Mulig? Teori og praksis.


sjanten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-30 21:55, fat_guy skrev:

greit nok at den andre rammen er raskere, men hva så? tror du at den fortsette å være så rask på det andre korte, kommer biosen i skjermkortet til å godta den nye rammen, du har en del å tenke på før du begynner å lodde.



 

det er det som gjør meg nysgjerrig! vurderer derfor å gjøre det på noen gamle saker. :wink: (hva med 3DMark 2001 på et 1024kB ISA kort?! :lol:

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å lodde jo, men da må en ha varmtluftpumpe og loddepasta. Å gjøre en slik opperasjon med vanlig loddebolt vil være håpløst, i så tilfellet (hvis du prøver på dette) kan du lige så greit bestille et nytt kort fra komplett på forrhånd :smile:

 

Men med varmtluftpumpe og loddepasta som tross alt er beregnet for SMD montering/demontering skal det være fult mulig. Men en har en vesentlig fordel viss en er stø på hånden:)

Lenke til kommentar

Det mulig dette ja. skal vi se du trenger en loddebolt med muloighet for overflatelodding.

 

Oppskriften er som følger:

 

En bra bolt med luft og vakum og en bolt koster bare 18000+mva ellerno sånt.

En stø hånd

Helst et mikroskop, for å se etter overloddinger

Sinnsykt med flaks

 

Ikke så vanskelig det. det morsomme er når du enedleig har fått lodda på den nye rammen så har du følgende problem.

 

Hvis du tar ramen fra et annet sted vil det da være samme minneaddresser på rammen? vil de to brikkene være kompatible?

 

I teorien så er det mulig, men praksis er nok litt vanskeligere.

 

Men lykke til sjanten det kan du trenge. :grin:

 

 

Og det med å bruke makt på pinnene er en god ting. da løsner bare paddene og banene. hehe tro meg det å lodde smd for hånd er ikke for nybegynnere. man bør ha lodda masse før man prøver seg på noe sånt. Hullmontert er piece of cake. det er bare å passe på at man varmer nok og voila så er det ferdig.

 

 

 

_________________

---------------------------------------

You can run, but you will only die tired

 

[ Denne Melding var redigert av: Crashloop på 2002-05-02 22:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 22:11, Crashloop skrev:

Det mulig dette ja. skal vi se du trenger en loddebolt med muloighet for overflatelodding.


Oppskriften er som følger:


En bra bolt med luft og vakum og en bolt koster bare 18000+mva ellerno sånt.

En stø hånd

Helst et mikroskop, for å se etter overloddinger

Sinnsykt med flaks


Ikke så vanskelig det. det morsomme er når du enedleig har fått lodda på den nye rammen så har du følgende problem.


Hvis du tar ramen fra et annet sted vil det da være samme minneaddresser på rammen? vil de to brikkene være kompatible?


I teorien så er det mulig, men praksis er nok litt vanskeligere.


Men lykke til sjanten det kan du trenge.
:grin:


Og det med å bruke makt på pinnene er en god ting. da løsner bare paddene og banene. hehe tro meg det å lodde smd for hånd er ikke for nybegynnere. man bør ha lodda masse før man prøver seg på noe sånt. Hullmontert er piece of cake. det er bare å passe på at man varmer nok og voila så er det ferdig.




_________________

---------------------------------------

You can run, but you will only die tired


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Crashloop på 2002-05-02 22:13 ]</font>


 

det er kompatibilitetsproblemene, og utfordringen som ligger der som gjør dette til et spennede prosjekt! :smile: men jeg kommer nok til å gjøre det på _gammel_ hardware først!

 

18k? hva med en gassbrenner? :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:


sjanten skrev (2002-05-03 15:11):


det er kompatibilitetsproblemene, og utfordringen som ligger der som gjør dette til et spennede prosjekt! :smile: men jeg kommer nok til å gjøre det på _gammel_ hardware først!


18k? hva med en gassbrenner? :smile: )


 

Vel, jeg synes ideen er god. Det er slik fantasi som gjør en god ingeniør. Men jeg tror det er veldig vanskelig å gjenomføre.

 

Jeg ville ikke brukt gassbrenner. Det er ukontrolert varme og den blir alt for varm. Det beste er jå loddebolt med avlodnings utstyr (lodde tupp som kan varme alle benene samtidig). Et alternativ er å bruke varmluftspistol. Med en god varmluftspistol kan man kontrollere varmen mye bedre, men man risikerer jo å løsne andre flatemonterte komponenter i nærheten (kondisser, motstander og transistorer). Men det er jo en risiko med gassbrenner også.

 

Men hvor mye erfaring har du egentlig med elektronikk-mekking? Hvis du har lite erfaring med det anbefaler jeg at du lager deg noen andre små-prosjekter først hvor loddingen ikke er så kritisk. Når du har endel sånne prosjekter innafor skjorta blir du etterhvert bedre på lodding og da har du større sjanse til lykkes.

Lenke til kommentar

jeg har litt erfaring med å lodde (MD-mic til å ha i klokker, en til genseren, osv)

 

har lodda småting, ikke smd. Dette er _ikke_ noe jeg har så mye som muligheten for å gjøre på et stort, flott og nytt kort, men jeg har et stygt pci-kort i huset jeg kanskje prøver litt på. først blir det nok litt microlodding, da! :wink:

 

grunnen til at jeg posta denne tråden i utgangspunktet var å prøve å finne utav om noen har prøvd, er det i det heletatt mulig, og hvis ja; hvor mye er det å tjene på det, bortsett fra at det er sinnsykt stilig?! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


sjanten skrev (2002-05-08 14:45):

grunnen til at jeg posta denne tråden i utgangspunktet var å prøve å finne utav om noen har prøvd, er det i det heletatt mulig, og hvis ja; hvor mye er det å tjene på det, bortsett fra at det er sinnsykt stilig?! :wink:


 

For å sammenfatte konklusjonene i tråden:

 

Det er mulig å gjennomføre loddingen dersom du har veldig bra (dyrt) loddeutstyr, men du støter på en del problemer underveis.

 

Pinningen på rambrikkene (hvilke pinner som skal ha hvilke styresignaler) må være identiske, noe som absolutt ikke er en selvfølge. Chipene må også ha samme pakkeformat. detter er litt mer sansynelig at man kan få tak i men eldere og nyere chipper er ofte forskjellige. En løsning på disse problemene er å lese på chipene (teksten som er trykt på) og finne datablader på nettet og så finne ut om de er kompatible. Er de det kan man begynne å lodde.

 

Så kommer det store spørsmålet; har det noe forseg? Er det noe å tjene på dette. Vel, det er mulig at du kan overklokke kortet litt mer, fordi du nå har ram som talker en raskere klokke, men uten å ha testet de vil jeg anta at det er veldig lite å hente.

 

Men la oss se på det fra en anne synsvinkel: som et mekkeprosjekt kan du lære utrolig mye av det og det kan jo også sees på som at man "tjener på å gjøre det", ikke sant? Dette forutsetter jo at du prøver å finne ut om chipene er kompatible og at du gjør det i flid med loddingen og at du ikke bare lodder av - lodder på - stapper inn kortet og skjekker om der virker og kaster det hvis det ikke gjør det.

 

Som nevnt tidligere synes jeg ideen din var morsom. Det er slik fantasi og pågangsmot som skaper gode utviklings ingeniører.

Lenke til kommentar

Sjanten jeg vet at den loddebolten er litt overkill for jobben, har en slik påjobben. den er utrolig bra å brujke, gassbrenner bil antagelig være litt for ustabilt til denne typen lodding. Slik som nevnt før.

 

Varmepistol kan fungere. Det eneste som kan være en ulempe er at du varmer opp mer enn bare komponenten slik at flere ting løsner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...