Gå til innhold

Hardware mod! Mulig? Teori og praksis.


sjanten

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest x-antall meldinger om nanosecs på RAM'en til grafikkort så vil jeg finne ut av noe:

 

eksempel:

GF4 Ti-etellerannet 64MB har 0,5ns raskere ram enn

GF4 Ti-etellerannet 128MB

 

så...

Går det an å lodde av RAM'en, for så å lodde på bedre (f.x. Corsair eller tilsv) RAM-brikker, og få det til å kjøre? :?:

 

Utfordring til dere med gamle kort:

Lodd av en RAM-brikke, lodd på en annen av samme type (f.x. SD), testkjør.

 

Hvis det viser seg å være mulig så kunne en montere "Riser cards" (festet med clips e.l. på kanten) hvor RAM'en er, seff. med heftig kjøleblokk :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange nevner her at man trenger proft lodde utstyr og det er riktig, men de fleste glemmer å nevne at man trenger noen års praksis med dette utstyret :wink: Det værste er noe å få loddet den av. Karer du det uten å få revet av baner på kortet er du langt på vei.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 00:27, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2002-04-27 00:00, PumpAction skrev:

Uansett. Er det verdt alt styret og risikoen for 0,5 nS??



 

ja det er verdt styret og risken, men ikke for de 0.5 nanosekundene. Grunnen til å gjøre dette er jo mye heder og ære da.

 

 

...., og en etterhvert slunken lommebok?

For dette vil nok ende med kjøp av nye komponenter!

Lodder / varmer man for mye på printbanene, så løsner disse fort, som også Xell / thomasr sier.

 

Egen erfaring? Ja! Til de grader...

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-27 01:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 01:12, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2002-04-27 01:07, Skrue skrev:


...., og en etterhvert slunken lommebok?

For dette vil nok ende med kjøp av nye komponenter!

Lodder / varmer man for mye på printbanene, så løsner disse fort, som også thomasr sier.



 

og av den grunnen er det en tricky operasjon, men den skal være fullt mulig å gjennomføre dersom du har utstyret og kunnskapen.

 

 

Joda, det er nok mulig å gjennomføre denne. Men jeg tillater meg å tro at de færreste av oss har utstyret og kunnskapen?

Og fraråder derfor et slikt forsøk. Man skal i allefall ha en meget stødig hånd, en formålstjenlig loddebolt og et godt tinnsug! For ikke å snakke om flaksen! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 15:19, Bugaloo skrev:

så du vil med andre ord ødelegge et bra skjermkort for å kanskje ødelegge et til for å kunne klokke rammen 50Mhz mer? GO FOR IT!!!!! :smile:


 

det ville jo blitt et grafikkort og en RAM-brikke :wink:

 

begynner å lure på om jeg skal prøve litt på gamle ISA-kort :wink:

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om noen av dere som ser optimistisk på dette med å lodde rambrikker av/på for hånd har talt antall føtter på ramchipsene?

 

Du skal være svin-hakkende kjapp på hånda for å holde 30-40 pinner varme samtidig slik at du får rambrikken rett ned i pcb-kortet.

 

En annen ting: Hva i alle dager er vitsen med å sette ram med lavere ns rating på riser-cards? Var ikke poenget å få lavere latency?

 

Like greit å klippe til en printerkabel eller 8 og ha rambrikkene hengende ut vinduet for optimal kjøling da....

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-28 08:28, DrErling skrev:

Jeg bare lurer på om noen av dere som ser optimistisk på dette med å lodde rambrikker av/på for hånd har talt antall føtter på ramchipsene?


Du skal være svin-hakkende kjapp på hånda for å holde 30-40 pinner varme samtidig slik at du får rambrikken rett ned i pcb-kortet.


En annen ting: Hva i alle dager er vitsen med å sette ram med lavere ns rating på riser-cards? Var ikke poenget å få lavere latency?


Like greit å klippe til en printerkabel eller 8 og ha rambrikkene hengende ut vinduet for optimal kjøling da....



 

har så langt bare lekt med tanken :smile: hvorfor skulle alle pinnene være varme samtidig? går da ann å bøye dem ned?! :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...