sjanten Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Etter å ha lest x-antall meldinger om nanosecs på RAM'en til grafikkort så vil jeg finne ut av noe: eksempel: GF4 Ti-etellerannet 64MB har 0,5ns raskere ram enn GF4 Ti-etellerannet 128MB så... Går det an å lodde av RAM'en, for så å lodde på bedre (f.x. Corsair eller tilsv) RAM-brikker, og få det til å kjøre? :?: Utfordring til dere med gamle kort: Lodd av en RAM-brikke, lodd på en annen av samme type (f.x. SD), testkjør. Hvis det viser seg å være mulig så kunne en montere "Riser cards" (festet med clips e.l. på kanten) hvor RAM'en er, seff. med heftig kjøleblokk :wink: Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: så...Går det an å lodde av RAM'en, for så å lodde på bedre (f.x. Corsair eller tilsv) RAM-brikker, og få det til å kjøre? :?: Med mindre du har tilgang til *svært* avansert loddeutstyr, nei. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 hvor avansert? hvor dyrt? hvor er det mulig å skaffe? går det an å modde en vanlig loddebolt til å få en tynnere spiss? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 jeg vil påstå at det i aller høyeste grad er mulig såfremt loddinga blir gjort skikkelig, men den er et stort problem da. En "vanlig" loddebolt er nok ubrukelig til den jobben Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 De er lodda med maskiner ikke for hånd. Det er så si umulig og lodde det med hånd. Lenke til kommentar
Cool Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Jeg vil ikke tro at det blir umulig og lodde nei. Du trenger bare en veldig fin loddebolt og en stor lupe med lys. Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 De blir loddet fast med en loddepasta som legges i hullene i kortet før man setter inn komponentene så varmes det opp litt så det tørker. Det går ann å kjøpe sånn loddepasta og bruke det for å bytte ut deler på kortet. :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 mange nevner her at man trenger proft lodde utstyr og det er riktig, men de fleste glemmer å nevne at man trenger noen års praksis med dette utstyret :wink: Det værste er noe å få loddet den av. Karer du det uten å få revet av baner på kortet er du langt på vei. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Kunne ikke vært mer enig med Xell :smile: Har prøvd meg på lodding på litt diverse maltraktert hardware, det må vel sies at det ikke er akkurat lett, selv om jeg har sånn halvveis erfaring med loddebolt, en god loddebolt og en stor lupe. Hovedproblemet er nok også å få det av. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Uansett. Er det verdt alt styret og risikoen for 0,5 nS?? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: On 2002-04-27 00:00, PumpAction skrev:Uansett. Er det verdt alt styret og risikoen for 0,5 nS?? ja det er verdt styret og risken, men ikke for de 0.5 nanosekundene. Grunnen til å gjøre dette er jo mye heder og ære da. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: On 2002-04-27 00:27, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-04-27 00:00, PumpAction skrev: Uansett. Er det verdt alt styret og risikoen for 0,5 nS?? ja det er verdt styret og risken, men ikke for de 0.5 nanosekundene. Grunnen til å gjøre dette er jo mye heder og ære da. ...., og en etterhvert slunken lommebok? For dette vil nok ende med kjøp av nye komponenter! Lodder / varmer man for mye på printbanene, så løsner disse fort, som også Xell / thomasr sier. Egen erfaring? Ja! Til de grader... [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-27 01:11 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: On 2002-04-27 01:07, Skrue skrev:...., og en etterhvert slunken lommebok?For dette vil nok ende med kjøp av nye komponenter!Lodder / varmer man for mye på printbanene, så løsner disse fort, som også thomasr sier. og av den grunnen er det en tricky operasjon, men den skal være fullt mulig å gjennomføre dersom du har utstyret og kunnskapen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: On 2002-04-27 01:12, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-04-27 01:07, Skrue skrev: ...., og en etterhvert slunken lommebok? For dette vil nok ende med kjøp av nye komponenter! Lodder / varmer man for mye på printbanene, så løsner disse fort, som også thomasr sier. og av den grunnen er det en tricky operasjon, men den skal være fullt mulig å gjennomføre dersom du har utstyret og kunnskapen. Joda, det er nok mulig å gjennomføre denne. Men jeg tillater meg å tro at de færreste av oss har utstyret og kunnskapen? Og fraråder derfor et slikt forsøk. Man skal i allefall ha en meget stødig hånd, en formålstjenlig loddebolt og et godt tinnsug! For ikke å snakke om flaksen! Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 så du vil med andre ord ødelegge et bra skjermkort for å kanskje ødelegge et til for å kunne klokke rammen 50Mhz mer? GO FOR IT!!!!! :smile: Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Quote: On 2002-04-27 15:19, Bugaloo skrev:så du vil med andre ord ødelegge et bra skjermkort for å kanskje ødelegge et til for å kunne klokke rammen 50Mhz mer? GO FOR IT!!!!! :smile: det ville jo blitt et grafikkort og en RAM-brikke :wink: begynner å lure på om jeg skal prøve litt på gamle ISA-kort :wink: Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Jeg bare lurer på om noen av dere som ser optimistisk på dette med å lodde rambrikker av/på for hånd har talt antall føtter på ramchipsene? Du skal være svin-hakkende kjapp på hånda for å holde 30-40 pinner varme samtidig slik at du får rambrikken rett ned i pcb-kortet. En annen ting: Hva i alle dager er vitsen med å sette ram med lavere ns rating på riser-cards? Var ikke poenget å få lavere latency? Like greit å klippe til en printerkabel eller 8 og ha rambrikkene hengende ut vinduet for optimal kjøling da.... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Quote: On 2002-04-28 08:28, DrErling skrev:Jeg bare lurer på om noen av dere som ser optimistisk på dette med å lodde rambrikker av/på for hånd har talt antall føtter på ramchipsene?Du skal være svin-hakkende kjapp på hånda for å holde 30-40 pinner varme samtidig slik at du får rambrikken rett ned i pcb-kortet.En annen ting: Hva i alle dager er vitsen med å sette ram med lavere ns rating på riser-cards? Var ikke poenget å få lavere latency?Like greit å klippe til en printerkabel eller 8 og ha rambrikkene hengende ut vinduet for optimal kjøling da.... har så langt bare lekt med tanken :smile: hvorfor skulle alle pinnene være varme samtidig? går da ann å bøye dem ned?! :razz: Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 En idé: Dra til et urmaker og få ham til å lodde for penger! Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hei! Skulle likt å sett utatrykket til urmakeren når ein kommer inn med eit skjermkort og lurer på om han kan lodde skjermkortet for ein billig penge..:wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå