Gå til innhold

9800se 256bit eller 9600XT?


Anbefalte innlegg

Heisan hoppsan allesammen!

 

Jeg har tenkt og kjøpe meg grafikkort i kveld og har egnetlig peilet meg inn på to stykker:

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP

PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit AGP

 

9600XT og 9800se.

 

Jeg klarer ikke finne noen benchmarks/tester av et 9800SE kort med 256bits bus, ser i den ultimate skjermkortguiden at disse korta er rangert side om side.

Såååååååååååååååå, hvem vet hvilket som er best? :cool: Kommer ikke til og bruke det så mye til spilling, men litt C&C Zero Hour blir det jo :thumbup: Og hvis det går ann og modde det 9800se kortet til XT hadde jo det vært drit fett når Doom 3 kommer! Men som sagt, ikke primert for spilling. 80% video. Men er jammen ikke lett og bestemme seg........

 

P.S. Noen som vet om det er composite utgang på 9800se kortet, MÅ ha det

P.S. 2. Har en Samsung 173T LCD skjerm som jeg vil kjøre på DVI

 

Stor takk til alle hjelpsome!

 

Jarl

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis det ikke går ann og kjøre Composite ut på det så er det ikke aktuelt. Men har aldri vært borti ett kort som ikke klarer det og ser også at mange kort som jeg vet har composite overganger ikke nødvendigvis står spesifisert at har det. Men er det noen som har dette 9800se kortet og noen erfaringer med det? Er jo utrolig grei pris :-)

Lenke til kommentar

Tok meg 2 sekunder å hente i en test på google.com (hint hint) :whistle:

 

Her:

http://www.extremeoverclocking.com/reviews...e_9800SE_4.html

 

legger merke til at 9800SE yter dårligere enn 9600pro, som igjen yter dårligere enn 9600XT...

Men jeg bare MÅ anbefale deg å heller gå for et 9800pro, der har du over dobbelt så bra ytelse for ca 5-600kr ekstra. Ikke sikkert at du har råd til dette, men da ville jeg heller ha ventet. Bare mine 2€

Lenke til kommentar

For guds skyld, den testen som linkes til her er et

9800se-kort som kjører 325 på gpu og 540 på minne.

 

Det kortet du vurderer er et 256 bits med 380 på gpu og 680 på minne.

 

Jeg har et slik selv og får 3823 i 3dmark03 uklokket på en xp3200.

(Det kortet i testen får jo bare 2888!!!)

 

Med et 9800pro fikk jeg 5500 i 3dmark, det vil si 44% bedre score.

Endret av duc900ss
Lenke til kommentar

apollox: Hint,hint. Så på den testen men ignorerte den på grunn av bus hastigheten :-)

 

Duc: Takk for observasjonen!!! Fikk du med S-Video til Composite kabel? 2D kvalitet og video var bra? Hvordan er støy nivået på vifta?

 

Noen andre som vet noe om støyet på 9600XTen, video ut kvalitet?

 

Tusen takk for all tilbakemeldingen

Lenke til kommentar
apollox: Hint,hint. Så på den testen men ignorerte den på grunn av bus hastigheten :-)

sorry, er vel jeg som trenger briller :!:

 

Eneste forskjellen mellom 9800SE 256bit og 9600XT er vel disse:

 

Fillrate:

9800SE: 1520MTexels/s

9600XT: 2000MTexels/s

 

Minne:

9800SE: 21.7Gb/s

9600XT: 9.6Gb/s

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva som har mest og si... :hmm:

Lenke til kommentar

Fikk med en s-videokabel, men husker ikke om det var en vanlig kabel eller en s-video til composite kabel, finner den ikke nå.

 

Vifta hørte jeg ikke noe til, men har en del

kabinettvifter som står å surrer, så....

 

Nå har jeg en Thermaltake Giant Heatpipe til å kjøle kortet.

Klokker det til 470 på gpu og 710 på minne.(fra 380/680)

Lenke til kommentar

apollox: Jepp, vet hvordan det er! Er dyslektiker og bruker briller så jeg leser mye rart :-) Har du noe peil på hva som blir påvirket av hva, dvs hva er det minnehastigheten påvirker og hva er det Mtex/s påvirker?

 

duc: Var kabelen som fulgte med lang, den som satt på mit forrigje kort var bare 10cm (ATI 8500, det som tok kvelden nå)

 

Er det ingen som har ett 9600Xt kort her som har noen erfaringer og dele med en forvirret kar?

Lenke til kommentar

Gjør som de sier og spar litt til et 9800PRO! Ytelsen er såååå mye bedre! Men hvis du MÅ ha en av de to, velg 9800SE ettersom det har 21.GB/S båndbredde... tror nok den har mest å si... Fillraten tror jeg ikke er så viktig ettersom den raskt stiger når du klokker.

Lenke til kommentar

Kjøpte PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit AGP i samme bulkutgave for noen måneder siden. Da fulgte det med både s-videokabel, kompositovergang og kompositkabel. Kablene er på underkant av meteren og av "litt billig" kvalitet, men funker. Kortet funker veldig bra for mitt bruk og kjører som 9800 Pro med softmod-drivere og får ca 5100 i 3Dmark03.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...