Gå til innhold

doctype ødelegger formateringen...

Anbefalte innlegg

Jeg har laga ei side som validerer helt fint med xhtml strict og css2. problemet er at sida ser annerledes ut med og uten doctype deklarasjonen i toppen... trodde ikke det gikk an en gang jeg. det som skjer er at jeg har en meny laget av ei liste. a:hover gjør at hele liste elementet skifter bakgrunnsfarge, altså mye bredere enn bare teksten. men når jeg legger til doctype saken så blir det kun teksten som endres ved a:hover, og ikke det rundt... hvis dere skjønner. det samme skjer i ie og i opera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig - DOCTYPE forandrer noen ting som det du nevner. Det er likevel mulig å jobbe seg rundt flesteparten av tingene som forandrer seg. Anbefaler deg at du ikke fjerner DOCTYPE-deklarasjonen, men heller prøver å finne en annen løsning. Hvis du f.eks. bruker lister i menyen er det ingen sak å fikse på dette.

www.listamatic.com <-- ta en titt der! ;)

Lenke til kommentar
takk, fant ut av det. ul li a { display: block; } fiksa problemet. men like vel litt rart at doctype skal endre på utseendet på sida...

Ikke egentlig når du vet forskjellen på HTML og XHTML.

Hvis du vet at XHTML ikke skal vise elementer som er deprecated, men når HTML gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...