Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Max 60-70% av 100Mbit

Anbefalte innlegg

Når jeg laster filer mellom maskiner i hjemmenettverket oppnår jeg aldri høyere enn 70Mbit. Pleier å ligge på ca 60-70.

Dette er uansett om jeg kobler bort routeren og linker direkte mellom nettverkskortene på 2 maskiner.

Hvorfor er det slik? Er det diskene som ikke klarer raskere?

Alle maskiner har 100Mbit kort. Er jo liten vits for meg å kjøpe Gbit kort når jeg ikke klarer å utnytte 100Mbiten en gang...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo ut som ene disken din ikke klarer mate mer enn 70Mbps evt. den andre som ikke klarer skrive mer enn 70Mbps. Hva slags maskiner er dette, har du litt spesifikasjoner? Hvilket operativsystem og hvordan overfører du?

Lenke til kommentar
Høres jo ut som ene disken din ikke klarer mate mer enn 70Mbps evt. den andre som ikke klarer skrive mer enn 70Mbps. Hva slags maskiner er dette, har du litt spesifikasjoner? Hvilket operativsystem og hvordan overfører du?

Sitter i skrivende stund å overfører en fil på 950MB:

Fra maskin: A64 [email protected], 512MB ram, 160GB S-ata

Til Maskin: A64 [email protected], 512MB ram, 120GB S-ata

Begge har n-force 3 kort.

Skulle ikke tro det kunne være diskene, de skal vel klare raskere enn dette?

"Fra" masinen deler en nettverks-disk som den andre henter filen fra på "Mine nettverksteder"

Begge kjører WinXP sp1

Lenke til kommentar

kan jo muligens være nettverkskortene... 100Mbit er jo kun teoretisk hastighet på kortet. Men burde vel få mer enn 70...

Hvor store filer er det snakk om? får du samme problemet med maser av små filer?

dr_k

Lenke til kommentar

Du oppnår aldri 100% av de 100Mbitene. I tillegg spiller andre ting inn, som feks drivere, kvalitet på nettverkskortet, kabler....

Ikke det at jeg har testet noen gang, men vil tro at det er ganske vanlig med 80, kanskje maks 90Mbit i det som heter 100Mbit nettverk.

Lenke til kommentar
kan jo muligens være nettverkskortene... 100Mbit er jo kun teoretisk hastighet på kortet. Men burde vel få mer enn 70...

Hvor store filer er det snakk om? får du samme problemet med maser av små filer?

dr_k

Det går MYE tregere med mange småfiler. Da kan den håppe fra 10-50 hele tiden.

Jeg vil også tro kablene sinker det ned litt...

Men hvem vet.

Cat 5 klare vel opp til 1000Mbit??

Lenke til kommentar

Skriving går som regel tregere enn lesing, derfor er det trolig skrivingen som begrenser. Ta f.eks en vanlig moderne 7200rpm disk med 60MB/s les på begynnelsen og 30MB/s les på slutten. Skriving går ca på halve denne hastigheten, altså 30MB/s på begynnelsen og 15MB/s på slutten.

15MB/s = 120Mbit/s

Dermed skulle selv det tregeste området på disken kunne skrive mer enn raskt nok.

Flaskehalsen må altså ligge andre steder. Det er sikekrt store filer (>2MB) du overfører så da er neppe aksesstiden til disken noe særlig begrensende heller.

Men du sier ca 60-70%.... Hva om harddiskkontrolleren og nettverkskortet deler båndbredde? (De kan gjøre det selv om begge er integrert på hovedkortet). Da vil nettverkstrafikken og lesing/skriving til hardisken begrense hverandre til max 133MB/s totalt. Altså 66MB/s på hver av de.

Ehhmm.. 66MB/s = 533Mbit/s så dette skal heller ikke kunne være noen flaskehals.

Da er jeg tom for ideer, men vi har i hvertfall eliminert 2 ting fra lista over potensielle flaskehalser.

Hva med "overhead" på overføringen? Noen som vet noe om dette kan være årsaken? Jeg har selv oppnådd 95% av teoretisk hastighet (100Mbit/s) på LAN med DC++ så jeg tviler egentlig på at overhead kan ha skylden for så mye som 30-40% av båndbredden.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om har ene boksen min hjemme et lignende problem, men det er pga DMA hopper av og på på disken jeg skriver til. Det er mildt sagt irriterende, og jeg ligger på rundt 20-30Mbps.

Feilen er rett og slett at hovedkortet sliter med DMA til min eksterne kontroller, har ikke orket å feilsøke meg blå for å finne en løsning heller. Det er en oppgradering rett rundt hjørnet til AMD64 og SATA :)

Lenke til kommentar

Har QoS noe å si?, den kan ta opp til 20% av båndbredden etter standard innstillingene i winxp

Edit: QoS=quality of service

QoS er en form for pakkeadministrasjon som reserverer en del av båndbredden for viktige applikasjoner som igjen bidrar til å stabilisere kommunikasjonen mot nettet. Dette for å unngå at andre som er koblet til det lokale nettverket spiser båndbredde når de laster ned store datamengder.

Henta fraIt avisen

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Cat 5 klare vel opp til 1000Mbit??

CAT 5e (legg merke til e'en) er godkjent for opp til 1000Mbps.

Cat5e er vel strengt tatt ikkje godkjent i forrhold til den nye ekom loven?

en annen sak er jo at det virker helt fin fint! men ekom loven krever og at alle, selv private data nettverk, skal være lagt opp av autorisert installatør.. :whistle:'

men litt back on topic, så får eg aldri mer enn 60-70mbit mellom to pc'er heller. Men skulle to stykker finne på og kopiere samtidig fra meg går kortet fint til ~100% både intel pro/100 og nforce2.

intel pro/1000/nfoce2 gblan stopper på rundt 250mbit med 5mtr xover cat6 kabel også..

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
"Fra" masinen deler en nettverks-disk som den andre henter filen fra på "Mine nettverksteder"

Før du prøver noe annet så bør du prøve å sette opp ftp server på maskinen du trar det fra og ta det via ftp da det alltid går tregere om du går via windows shares.

Lenke til kommentar

Før du prøver noe annet så bør du prøve å sette opp ftp server på maskinen du trar det fra og ta det via ftp da det alltid går tregere om du går via windows shares.

Akkurat samme hastighet der. Bruker FTP til xbox

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...