Gå til innhold

CPU Temperatur!! 58 grader


Fosco

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-25 17:57, WebKnight skrev:

Er vel ikke helt unormalt iaffall.. Jeg har Idle 49 grader med åpent kabinett - Se signatur for hva jeg har. Har Silent Viking vifta, Artic Silver 3, runde IDE kabler og skjønner ikke hvorfor jeg har så høy temp selv...


Ha en suveren dag!



bruker du asus pc porbe. den leste av 10 grader feil på min pc. hadde den nyeste og alt. bruk motherboard monitor 5.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Maskina mi (basert på en Athlon Tbird 800) kjørte med CPU temp på 89 grader Celsius i 3-4 dager. Det var HELT stabilt. Den hadde ingen problemer med dette. I dag kjører jeg stabilt på 45 grader.

 

Coq Rouge (grunnen til temperaturen var at jeg hadde bytti strømforskyning og glemte å plugge på vifta igjen. Med 100% CPU load (grunnet SETI) så klarte ikke kjøleribba alene fjerne all varmen :wink:)

Lenke til kommentar

Har selv en T-Bird 1200@1400(10*140)som kjører 49c idle med åpent kabinett. Oppå prosessoren hviler en alpha 6030 sink, med funnel og en 80mm pabst vifte. Må nevnes at før moddinga(casemods) med standard 22cfm 6mm vifte lå den rundt 65c(1,2Ghz)idle... Og jeg har hatt prosessoren oppe i 95c uten å ødelegge den.

 

 

 

-når i hillvete kommer mitt gforce4??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 18:07, _Eirik_ skrev:

Quote:


On 2002-04-25 17:57, WebKnight skrev:

Er vel ikke helt unormalt iaffall.. Jeg har Idle 49 grader med åpent kabinett - Se signatur for hva jeg har. Har Silent Viking vifta, Artic Silver 3, runde IDE kabler og skjønner ikke hvorfor jeg har så høy temp selv...


Ha en suveren dag!



bruker du asus pc porbe. den leste av 10 grader feil på min pc. hadde den nyeste og alt. bruk motherboard monitor 5.

 

Ja, bruker Asus Probe! Hvor får jeg tak i Motherboard monitor 5?

Lenke til kommentar

Bruker Motherboard Monitor, og hos meg viser den, og PCProbe det samme, så sistnevnte viser ikke feil hos meg - har oxo sjekket at dette stemmer ved å sjekke i bios! Maskinene er jo ganske stabil - noen hangups blir det, men tror ikke det skyldes for høy temp. Men jeg har lyst til å få kjørt ned tempen 10-15 grader. For er det ikke slik at jo lavere temp jo bedre ytelse - Noen som har testet dette? Tror at man merker forskjell i f.eks 3DMark hvis man kjører samme system på forskjellig varme - Bare noe jeg tror, og det hadde vært fint om noen med riktig utstyr kunne ha bekreftet/avkreftet dette!

 

Ha en strålende dag og nyyyydelig helg! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har en Athlon XP 1600+ overklokket til 1575Mhz (150Mhz fsb)og den kjører på 30-31C idle. Maks jeg har fått den opp i er 37C.

Det er avlest med Asus PC Probe (siste utgave). Hovedkortet er et A7N266-C. Det bruker den innebygde temp.føleren i Athlon XP prosessoren.

Brikkesett-temperaturen ligger i gjennomsnitt 5 grader under prosessoren.

Jeg bruker en Swiftech MCX462B med en Enermax 80mm vifte.

Jeg har utallige vifter i kabinettet mitt da, så det er ikke akkurat mye stillestående luft inni maskinen.

Til sammenlikning så holder en Duron 700 (overklokket til 866) jeg har 41C idle. Det er på et A7V133 hovedkort. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sjekket hva den ligger på under maks belastning.

 

Jeg er av den oppfatning at problemet er ikke hovedsaklig PC Probe i seg selv, derimot er noen av hovedkortene helt på jordet. :smile:

Jeg hadde samme XP prosessor i et A7V333 hovedkort og der idlet den på 42C, maks belastning passerte 50C. Det er med samme kjøler, ikke overklokket, i samme tower, og avlest via den interne temp.føleren.

Men så skal det sies at det hovedkortet blei returnert fordi det var den største dritten jeg har prøvd på lenge. :sad:

Det sier kanskje litt når den sjappa jeg hadde kjøpt det hos hadde solgt 10 stk og fått 10 stk i retur!

 

Det spørsmålet som jeg sitter igjen med er hvilket hovedkort skal jeg stole på, 31C idle virker lite for en Athlon. Mens jeg har lest flere steder på nettet at A7V333 gjerne legger på 5-10C sånn for å være sikker på at den ikke viser for lite...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 18:08, Coq Rouge skrev:

For å si det sånn: Maskina mi (basert på en Athlon Tbird 800) kjørte med CPU temp på 89 grader Celsius i 3-4 dager. Det var HELT stabilt. Den hadde ingen problemer med dette. I dag kjører jeg stabilt på 45 grader.


Coq Rouge (grunnen til temperaturen var at jeg hadde bytti strømforskyning og glemte å plugge på vifta igjen. Med 100% CPU load (grunnet SETI) så klarte ikke kjøleribba alene fjerne all varmen :wink:)


 

Da skal egentlig CPU'en være ødelagd !

Lenke til kommentar

Har hørt at de temperaturmålerne som sitter på Asus hk-er kan vise kraftig feil. Du skal nok ikke legge alt for mye vekt de...

 

For å vite nøyaktig temperatur, så kan du kjøpe deg en ekstern temperaturmåler som du fester på cpu-en. Se på overklokking.no for en fin guide til å montere en slik temperaturmåler :smile:

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg folk er litt for hysteriske når det gjelder temperaturer. Så lenge det er stabilt og fint så spiller tempen veldig liten rolle :smile: Så lenge den ikke kryper oppover mot 90grader, men tviler på at en cpu som er så varm også er stabil.

 

Skjønner godt at folk som ikke vet så mye om data spør om dette og det er helt greit. Det er jo tross alt slik man lærer :smile:

 

Men jeg synes ikke erfarne folk skal "skremme" andre med slikt temperatur-hysteri.

 

Håper jeg ikke trokket på så alt for mange tær nå :razz:

 

Selv har jeg en xp1600+@1616mhz og 54 grader full load (skal smøre på as3 snart, ser ikke poenget egentlig. Cpuen har det jo helt fint uten kjølepasta :smile: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...