Gå til innhold

Jagerpilot i forsvaret


Rubex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg oppfyller alle kravene med god margin, så der trenger jeg ikke å beskymre meg....

 

Noen som vet hvorfor matte er så viktig da...?? Ikke det at jeg missliker matte, men det hadde vel vert mere logisk vist det var engels de stillte høye krav til

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

Matte kommer inn i nesten alle aspekt av å være pilot. Du skal kunne regne ut mye i hode. Alt foregår jo via tall. Hastighet, høyde, koordinater, navigasjon, rettninger..osv. Mange av disse tallene samarbeider og de må du kunne holde rede på i hode samtidig som du drar G krefter og skal holde formasjon osv....

 

...joda, flyet gjør mye av dette for deg, men ikke tro et sekund at de slipper en pilot inn i et fly som bare tror han skal lese av det som står på skjermene. Skulle du miste et system, eller det skulle være skadet og det du ser utenfor cockpiten ikke stemmer med hva du ser på tallene så skal du kunne nok til å gjøre det meste selv.

 

Å fly er jo å utnytte fysikkens lover. Når du blir pilot må du også lære fundamentale om hvorfor fly kan fly. Fysikk er jo læren om verden vi lever i. Hvor dan luft partikler går raskere over en fly vinge enn under (eller er det omvendt?) og dermed skaper trykk som gjør at en flyvinge kan "flyte" på luft. Fysikken bak G krefter og hvordan det påvirker fysiologien i kroppen din. Fysikken bak en jett motor og hvordan den oppfører seg 100 meter opp i lufta, og 1000 meter hvor luften blir tynnere...massse slike ting.

 

Mange av testene går også på multitasking. Å ha egenskapen til å gjøre mange ting samtidig.

 

Men lykke til, klarer du nåløyet er du sikret for livet!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Har hørt det med å kunne gjøre flere ting samtidig, og at det er mulig å får tak i tester som man kan trene på dette... F. esk. å kunne gangetabellen samtidig som man skriver noe.... Skal vertfall gjøre mitt beste. Går ikke jagerflyger blir det marinejeger....

Lenke til kommentar

Kjenner en som prøvde å bli jagerpilot, testen på innrykk var noe av det sykeste han hadde sett, mange helt imbesile spørsmål f.eks "hvor mange rullebaner har Gardermoen?" Hvordan skal man vite slikt sikkert?

Også kom moroa med logiske rekker...

Samme som de i mange IQ-tester, tren hardt på de og du har et fortrinn.

Lenke til kommentar

Matten og fysikken trenger du fordi aerodynamikk (bl.a.) er en selvsagt del av skolen.

 

 

Noen tips må jo være å skaffe deg noen bøker eller annen info om det du kommer til å lære...aerodynamikk, jetmotorer, navigasjon og andre generelle fly-topcis...i tillegg til å vedlikeholde formen osv.

 

Det er en drøm jeg ikke kunne oppfylle, så ønsker deg LYKKE TIL! :thumbup:

Lenke til kommentar

Du må i alle fall ha topp syn og hørsel. En kar jeg gikk befalsskolen med hadde kommet inn på flyskolen, og skulle gå befalsskolen for å få litt militær erfaring først. Desverre for han fikk han nedsatt hørsel på det ene øret etter en øvelse (knallskudd), og mistet derfor plassen...

 

Jeg tror ikke det er så lett å gå rett fra VGS til jagerflyskolen. Jeg ville anbefalt at du enten tok befalsskolen, ev verneplikten først.

Lenke til kommentar
Kjenner en som prøvde å bli jagerpilot, testen på innrykk var noe av det sykeste han hadde sett, mange helt imbesile spørsmål f.eks "hvor mange rullebaner har Gardermoen?" Hvordan skal man vite slikt sikkert?

Også kom moroa med logiske rekker...

Samme som de i mange IQ-tester, tren hardt på de og du har et fortrinn.

Hva er så imbesilt med det? Gardermoen har fysisk sett, bare 2 rullebaner. Men, fra en flygers synspunkt er det fire. Nemlig 01L, 19R og ikkeminst 19L og 01R.

 

 

Derfor: fire rullebaner. Skal man bli pilot, må man vite sånt, det nytter nemlig ikke å bli jagerpilot hvis man ikke er intressert i fly.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

Ah, Aleks_r, du tok ordene ut av munnen min :)

 

Mange av testene går også på multitasking. Å ha egenskapen til å gjøre mange ting samtidig.

 

Psst, multitasking er det som gjør windows luunt, det du prater om heter simultankapasitet ;)

Lenke til kommentar

okei da. så er værneplikt ett stort fedt skritt i fra å være jagerfly pilot da...

 

hva er den laveste graden jagerfly piloter /piloter generellt har? fenrik? løytnant...det blir "LITT" annerledes da...mer som en jobb enn som herk...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...