Rubex Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Er det noen her på forumet som har prøvd seg på jagerpilot i forsvaret? Om ett år skal jeg inn, og det er ikke tvil om hva jeg slal prøve meg på. Hadde vert fint med noen "tips" fra noen med erfraing..... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Vilke skolekarakterer har du? Er du god i matte? Hva er din fysiske form? AKIRA Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 (endret) Jeg oppfyller alle kravene med god margin, så der trenger jeg ikke å beskymre meg.... Noen som vet hvorfor matte er så viktig da...?? Ikke det at jeg missliker matte, men det hadde vel vert mere logisk vist det var engels de stillte høye krav til Endret 27. juli 2004 av The_Miracle Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Grunnen til at matte er viktig, er fordi fysikk er en viktig del av opplæringen. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 Kan du utdype det..? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 (endret) Matte kommer inn i nesten alle aspekt av å være pilot. Du skal kunne regne ut mye i hode. Alt foregår jo via tall. Hastighet, høyde, koordinater, navigasjon, rettninger..osv. Mange av disse tallene samarbeider og de må du kunne holde rede på i hode samtidig som du drar G krefter og skal holde formasjon osv.... ...joda, flyet gjør mye av dette for deg, men ikke tro et sekund at de slipper en pilot inn i et fly som bare tror han skal lese av det som står på skjermene. Skulle du miste et system, eller det skulle være skadet og det du ser utenfor cockpiten ikke stemmer med hva du ser på tallene så skal du kunne nok til å gjøre det meste selv. Å fly er jo å utnytte fysikkens lover. Når du blir pilot må du også lære fundamentale om hvorfor fly kan fly. Fysikk er jo læren om verden vi lever i. Hvor dan luft partikler går raskere over en fly vinge enn under (eller er det omvendt?) og dermed skaper trykk som gjør at en flyvinge kan "flyte" på luft. Fysikken bak G krefter og hvordan det påvirker fysiologien i kroppen din. Fysikken bak en jett motor og hvordan den oppfører seg 100 meter opp i lufta, og 1000 meter hvor luften blir tynnere...massse slike ting. Mange av testene går også på multitasking. Å ha egenskapen til å gjøre mange ting samtidig. Men lykke til, klarer du nåløyet er du sikret for livet! AKIRA Endret 27. juli 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 Har hørt det med å kunne gjøre flere ting samtidig, og at det er mulig å får tak i tester som man kan trene på dette... F. esk. å kunne gangetabellen samtidig som man skriver noe.... Skal vertfall gjøre mitt beste. Går ikke jagerflyger blir det marinejeger.... Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Kjenner en som prøvde å bli jagerpilot, testen på innrykk var noe av det sykeste han hadde sett, mange helt imbesile spørsmål f.eks "hvor mange rullebaner har Gardermoen?" Hvordan skal man vite slikt sikkert? Også kom moroa med logiske rekker... Samme som de i mange IQ-tester, tren hardt på de og du har et fortrinn. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Vel, Gardemoen har 2 rullebaner. Sikkert ganske mange jävlige spörsmäl, men tror vel at det ikke er sä jävlig. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Matten og fysikken trenger du fordi aerodynamikk (bl.a.) er en selvsagt del av skolen. Noen tips må jo være å skaffe deg noen bøker eller annen info om det du kommer til å lære...aerodynamikk, jetmotorer, navigasjon og andre generelle fly-topcis...i tillegg til å vedlikeholde formen osv. Det er en drøm jeg ikke kunne oppfylle, så ønsker deg LYKKE TIL! Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Du må i alle fall ha topp syn og hørsel. En kar jeg gikk befalsskolen med hadde kommet inn på flyskolen, og skulle gå befalsskolen for å få litt militær erfaring først. Desverre for han fikk han nedsatt hørsel på det ene øret etter en øvelse (knallskudd), og mistet derfor plassen... Jeg tror ikke det er så lett å gå rett fra VGS til jagerflyskolen. Jeg ville anbefalt at du enten tok befalsskolen, ev verneplikten først. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Kjenner en som prøvde å bli jagerpilot, testen på innrykk var noe av det sykeste han hadde sett, mange helt imbesile spørsmål f.eks "hvor mange rullebaner har Gardermoen?" Hvordan skal man vite slikt sikkert?Også kom moroa med logiske rekker... Samme som de i mange IQ-tester, tren hardt på de og du har et fortrinn. Hva er så imbesilt med det? Gardermoen har fysisk sett, bare 2 rullebaner. Men, fra en flygers synspunkt er det fire. Nemlig 01L, 19R og ikkeminst 19L og 01R. Derfor: fire rullebaner. Skal man bli pilot, må man vite sånt, det nytter nemlig ikke å bli jagerpilot hvis man ikke er intressert i fly. Endret 28. juli 2004 av Aleks_r Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Ah, Aleks_r, du tok ordene ut av munnen min Mange av testene går også på multitasking. Å ha egenskapen til å gjøre mange ting samtidig. Psst, multitasking er det som gjør windows luunt, det du prater om heter simultankapasitet Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Så var det dette med jobb etterpå da. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Så var det dette med jobb etterpå da. Som om det skulle være noe problem... Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Å få jobb generelt er vel ikke et problem, men jobb som jagerpilot er en annen sak. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Kan nemlig hende at du blir postert til andre skvadroner, enn de som driver med F-16, vet du. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 "leiesoldat" i afrika etterpå? må bare skaffe flyet selv.. (kan vel "stjæle" ett russisk for 50.000kr elns ) Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Gå verneplikt først, så kan du jo se etterpå om du virkelig vil være i militære. Jeg gjetter et stort fett NEI! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) okei da. så er værneplikt ett stort fedt skritt i fra å være jagerfly pilot da... hva er den laveste graden jagerfly piloter /piloter generellt har? fenrik? løytnant...det blir "LITT" annerledes da...mer som en jobb enn som herk... Endret 31. juli 2004 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå