Gå til innhold

Enkel software for å klippe fra 4:3 til 3:2

Anbefalte innlegg

Har en haug av bilder som skal sendes til fremkalling, og jeg ønsker 10x15cm for at det skal passe greit inn i albumer osv. som vi har fra før av.

Alle bildene mine er i utgangspunktet 4:3. Finnes det ett enkelt og greit program som kan brukes for å klippe mange bilde effektivt? Ser for meg at jeg selv velger utsnittet for hvert bilde, og så trykker 'Neste'. De endrede bildene lagres da gjerne som en kopi, slik at originalen ikke blir endret. Og ikke minst JPEG komprimering hvor du kan stille kvaliteten, slik at utsnittet ikke blir dårligere enn originalen.

Dette ønsker jeg meg :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I photoshop kan du beskjære i 15:10, og lagre denne, slik at du bare velger utsnitt, og trykker enter.

Men problemet er at da jeg prøvde dette, og så skulle skrive ut bildene, på en Epson Stylus R300, så ble bildet likevel beskjært litt i forhold til det jeg allerede hadde beskjært.

Mitt bilde var i format 15:10, men det virket som det utskrevne bildet var beskjært en smule på alle kanter, slik at bildet på en måte var forstørret opp littegrann.

Noen som vet hvorfor det blir slik?

Tommy

Lenke til kommentar

OK, noe annet program enn Photoshop som kan gjøre dette? Tenker meg noe som er litt mere automatisk i den forstand at det håndterer lagring osv. slik at jeg kun behøver å tenke på selve utsnittet av bildet.

Ang. det du merket med skriveren, så skjer dette når man skriver ut bilder uten kanter. Da må det overlappes slik at skriveren faktisk skriver litt på utsiden av bildet. Ellers klarer den ikke å lage det kantløst.

På Canon kan du velge hvor stor denne sonen skal være.

Lenke til kommentar

hvorfor vil man endre fra 4:3 til 3:2? Greit nok at 3:2 passer best i albumet ditt men når bildet er 4:3 i utgangspunktet vil ikke da en endring til 3:2 medføre at et ansiktet får en form som ikke er naturlig? Virker ikke som noe jeg ville hatt i mitt fotoalbum. Lag heller et elektronisk fotoalbum med MySlideShow, Picasa syns jeg ikek duger.

Lenke til kommentar

Neida. Du beskjærer jo bildet, du strekker det ikke ut. Når du beskjærer, fjerner du litt av topp og bunn på bildet, for å få det i 3:2 format. Personlig synes jeg dette er et finere format å se bilder i, i og med at det blir litt mer "wide screen", jfr. overgangen fra 4:3 til 16:9 formatet på TV

Tommy

Lenke til kommentar

Jepp, som TDale sier så gir det ingen forvrengning. Det å klippe/beskjære er noe annet enn å resize/resample bildet til en annen oppløsning.

Fordelen med JPEGCrops er også at den gjør det uten å rekomprimere bildet, noe Crop It! ser ut til å gjøre. Den bare fjerner bildeblokkene som ligger utenfor crop-rammen. Det er også grunnen til at man ikke kan endre størrelse på den, evt. plassere helt inntil kanter, på 1-pixel nivå i enhver situasjon.

JPEGCrops er rett og slett helt genialt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...