Gå til innhold

Er DVD+R bedre holdbarhet enn CD-R

Anbefalte innlegg

Ønsker å ta backup av bildene mine. Har bildene på 2 forskjellige Harddisker, men vil legge de på CD eller DVD i tillegg.

CD-R plater sies at de blir dårlige og kanskje uleselige i løpet av 6 måneder.

Hvordan er det med DVD+R eller DVD-R?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer MYE ann på merke/produsent. Har sett princo DVD plater som har blitt uleseligge etter mindre enn ett år.....

Men kvalitetsplater (Maxell, ricoh, Taiyo Yuden osv) skal holde i minst 30 år etter mine kilder - men man finner neppe ut dette får man fysisk prøver :p

Kommer mye ann på lagring og behandling (lys og fukt er ikke bra, mørkt og passe temperert - ikke fuktig er best).

Samme gjelder CD-R også - bra plater (Taiyo Yuden f.eks) holder lenge, mens billigplater/gjennomsnittsplater nok ikke holder så lenge.

Det er enda en faktor - brenneren, en del brennere brenner plater med et høyt feilnivå i utgangspunktet - og da sier det seg selv at etter hvert som feilnivået forverrer seg over tid vil ikke disse holde så lenge som plater som har et lavt feilnivå i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Kjør en Plextor brenner og bruk Verbatim plater så skulle du være sikret i lange tider enten du bruker cd eller dvd...

Det finnes bedre brennere og bedre plater enn Plextor og Verbatim - hvis man tenker på feilnivå på platene og levetid :p

De beste brennerene jeg har hatt med tanke på feilnivå rett etter brenning er (sortert med beste først):

1: Philips og BenQ brennere - så lenge du bruker DVD+R formatet.

2: NEC ND-2500A /ND-2510A - med unntak av enkelte platetyper.

3: NU DDW-082 - så lenge du bruker DVD+R formatet.

Så kommer pioneer/plextoor - tett fulgt av Lite-On/Sony - et stykke etter her kommer resten (BTC, MSI osv osv).

Beste plater etter mine erfaringer:

1: UTEN tvil: Taiyo Yuden

2: Maxell

3: Ricoh

4: Daxon

5: Sony

6: Mitsubishi

7: Prodisc

så kommer ritek, BeAll, CMC MAGNETICS, osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...