Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemmenett med eldre kabling

Anbefalte innlegg

En annen ting (jeg er litt grønnskolling her...)

--> jeg venter på at Telenor skal koble meg opp i sentralen og har ikke koblet inn splitter og modem + ruter hjemme. Vil jeg merke det på telefonen den dagen de begynner å mikse inn ADSL frekvensene på linja mi ? (fremdeles uten å ha koblet på splitter/modem)

<Hei.

<Kan noen tipse meg om lenker til info av type "handyman" artikler

<vedrørende kabling av hjemmenettverk ? Evt. spekker på kabling

<og montasje av telefonkontakter og ethernet ?<<<

<Pusser opp kåken og trekker kabling, men vil gjerne kunne

<spleise på ekisterende tlf. linje og et gammelt nettverk.

<Trenger info om par, koblinger i telefonkontakter osv osv.

<

<mvh

<Espen

Endret av Espen_lg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cat5 kabel er så billig at det er å anbefale å trekke nytt når du først er i gang.

Hvis du skal bruke veggkontakter, så vær obs på at enkelte telefonkontakter har motstand innebygd, og vil ikke fungere med datanettverk. På enkelte modeller kan disse plukkes ut, men bruk et testverktøy og sjekk at det ikke er kontakt mellom pinnene i kontaktene. En annen ting er standarden på tlf-veggkontakter. De følger ikke altid dagens standard, og ved et tilfelle var jeg nødt til å måle meg fram til og lage koblingsskjema til tre forskjellige standarder. Og vær også oppmerksom på at ikke alle kontakter for telefoni KAN brukes til data i det hele tatt, man får kontakt med testapparat, men fungerer ikke til dataoverføring.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Bruker du bare 100Mbit nettverk kan du bruke 2 par til data og 2 par til ISDN/analog telefon. Er ikkje optimalt, men funker helt greit - angret uansett som en helt når eg måtte kjøpe trådløs telefon for å få 1Gbit nett...

Edit: Ehm, kjøper du først ny UTP kabel, kan du like godt kjøpe Cat6 - koster ikkje så mye mer - og så er du garantert klar for fremtiden (1/10Gbit)

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Takk for input. Det er på grunnlag av "feil" utslag på multimeteret mitt at jeg i det hele tatt begynte å kikke etter koblingsskjema, så jeg har nok med gamle koblinger å gjøre.

Vet noen om det spiller en rolle med termineringsmotstand i en gammel kontakt brukt til ISDN, når jeg kun skal ha analog tlf. der ?

(vurderer å nappe den ut, men det kan være greit å beholde kontakten slik den er dersom jeg av en syk grunn skulle ha ISDN en gang)

Lenke til kommentar
Takk for input. Det er på grunnlag av "feil" utslag på multimeteret mitt at jeg i det hele tatt begynte å kikke etter koblingsskjema, så jeg har nok med gamle koblinger å gjøre.

Vet noen om det spiller en rolle med termineringsmotstand i en gammel kontakt brukt til ISDN, når jeg kun skal ha analog tlf. der ?

(vurderer å nappe den ut, men det kan være greit å beholde kontakten slik den er dersom jeg av en syk grunn skulle ha ISDN en gang)

Du må fjerne motstatnden viss du skal bruke analog telefon. (lite tips, bruk loddebolt, så har du dei itilfelle du skal ha isdn ein gong i framtiden.

Lenke til kommentar

--> jeg venter på at Telenor skal koble meg opp i sentralen og har ikke koblet inn splitter og modem + ruter hjemme. Vil jeg merke det på telefonen den dagen de begynner å mikse inn ADSL frekvensene på linja mi ? (fremdeles uten å ha koblet på splitter/modem)

Lenke til kommentar

normalt, så nei.

Men det er greit å kobler opp splitter osv. før dei kobler om. Så har du alt klart til den "store" dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...