Gå til innhold

Hz? hva er det?


Elwiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God Morgen .

Hertz er målebetegnelsen for frekvens/svingninger/variasjoner pr sekund.

For skjermer vil det si hvor mange ganger i sekundet bildet

oppdateres/refreshes eller tegnes opp , og er skiftet helt ut med et nytt bilde.

 

Hvis din CRT monitor har en refresh rate på 85 Hertz , da

oppdaterer/belyser elektron kanonen i skjermen pixelene fra toppen til bunnen av skjermen 85 ganger i sekundet.

 

På LCD er det annerledes . En active matrix (TFT) har små transistorer

på hver pixel , alle i et strømførende matrise som

dekker alle punktene/pixlene i skjermen.

For å adressere en pixel aktiveres en rad . Deretter sendes det en ladning ned mot den raden.

Alle andre rader er inaktive og ladningen stopper i krysspunktet.

Og transistoren i kryssnings punket aktiveres og således pixelen .

Dette gjør da LCD skjermen på samtlige pixler som skal endres

ved bilde oppdatering .Da hele skjermen er oppdatert med nytt bilde er det gjort en "refresh".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Takk for meget utfyllende svar :thumbup: Regner da med at mye er bra, så satt skjermen min til 180Hz :D

hva slaks skjerm har du da?

Hvor stor opløsning har du på?

 

 

Har du på mere enn skjermen/3D kortet klarer så kan en av de eller begge bli ødelagte...

 

180 hørtes jo mye ut, jeg har på 100 nå

Lenke til kommentar
Takk for meget utfyllende svar  :thumbup:  Regner da med at mye er bra, så satt skjermen min til 180Hz  :D

hva slaks skjerm har du da?

Hvor stor opløsning har du på?

 

 

Har du på mere enn skjermen/3D kortet klarer så kan en av de eller begge bli ødelagte...

 

180 hørtes jo mye ut, jeg har på 100 nå

hvordan finner man ut hvor mye skjermkortet klarer?

Lenke til kommentar
Takk for meget utfyllende svar  :thumbup:  Regner da med at mye er bra, så satt skjermen min til 180Hz  :D

hva slaks skjerm har du da?

Hvor stor opløsning har du på?

 

 

Har du på mere enn skjermen/3D kortet klarer så kan en av de eller begge bli ødelagte...

 

180 hørtes jo mye ut, jeg har på 100 nå

hvordan finner man ut hvor mye skjermkortet klarer?

Tror ikke skjermkortet er det største problemet, spørsmålet er vel om skjermen klarer det..........

 

Finne specs på skjermkortet: gå inn på f.eks komplett.no og finn skermkortet ditt der.. ;)

 

-PoW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Nå er ikke nødvendigvis mye bra her. Eller bedre da, om du vil.

Vanligvis regnes vel 60 Hz som flimmerfritt, men min erfaring er at 60Hz er for lite.. (Kjører 1280x1024@60Hz selv - møkkaskjerm). 75 Hz eller mer bør være nok til at det er behagelig å se på skjermen. Til sammenlikning er de aller fleste TV'er 50 Hz. TV'er som er oppgitt til 100Hz er bare "falsk" 100Hz. Det som skjer er at skjermen oppdateres uten at bildet gjør det, altså samme bilde vises 2 ganger. Til TV bruk synes ikke jeg 100Hz er noen vits, i mange tilfeller ser det bare unaturlig skarpt ut, spes i kombinasjon med DVD. Just my $0.02 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Men han burde jo skjekke ut om skjermen klarer det. kanskje han har slått av :'skjul modi som denne skjermen ikke klarer', men hvis den er på er det nok trygt.

 

Hvis noen skal se hva 3D Kortet klarer så kan du gå inn på

Høyere klikk > egenskaper > instillinger > avansert > kort > vis alle modi...

 

Det er jo kjedelig hvis han mister en skjerm bare pga høy Hz

Lenke til kommentar

Riktig monitor driver er viktig! Da får du full utnytte. Hvis en dataskjerm (CRT) kjører på 60Hz ser jeg det, altså ikke flimmerfritt :p

 

Til TV bruk synes ikke jeg 100Hz er noen vits, i mange tilfeller ser det bare unaturlig skarpt ut, spes i kombinasjon med DVD. Just my $0.02
100Hz TVer er ofte mer "kresne" på signaler fra eks. DVD spillere, DV kamera osv!

 

Hz = Svigninger-Oppdateringer-forandringer pr/sekund

Lenke til kommentar
Altså jeg kjører min skjerm på 180 hz og 1280x1024 oppløsning.

På 1600x1200 går den på 120hz... Uten problemer

 

Ja, da har du et fremtidskort som ikke er funnet opp enda da.. :ermm:

På 1280x1024 er X800XT PE begrenset til 75hz, kortet klarer ikke mer og ATI driveren hindrer deg i å øke refresh-raten for ikke å skade kortet.

 

Skal ikke ta forhastete konklusjoner da, kjører du på et high-end 3dlabs wildcat kort til en 30 000kr er det mulig du kan klare det.

Tror nok du har misforstått noe :hmm:

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

til trådstarter: for mye Hz kan virkelig skade skjermen din! "Standard" Hz for oppløsninger på nyere skjermer er. Jeg kan med 99% sikkerhet si at skjermen din ikke egentlig takler den Hz'en selv om du kan sette den i windows...

 

800x600 = 120Hz

1024x768 = 100Hz

1280x1024 = 85Hz

1600x1200 = Varierer noen klarer 85Hz andre 75/60

 

60Hz = flimrete. Industri standarden for "flimmerfritt" er 75Hz eller helst 85Hz, alt etter hvem du spør. (etter 85Hz merker du ikke forskjell uansett hvis du ikke er spesiellt følsom)

 

Anders81: og skjermkortet er IKKE det som begrenser skjermen din, skjermkortet har fint lite med hvor mange Hz en skjerm takler på en viss oppløsning...

 

lungemannen: Selvsagt er det vits?!! greit nok at TV'en viser samme bildet 2 eller flere ganger med 50/100hz Tv men poenget er å ha ett bilde som ikke blinker og ikke irriterer øynene. i.e. på kino sitter man i teorien i en helt mørk sal halvparten av tiden man ser filmen...men øynene oppfatter det ikke.. betyr ikke at det ikke er anstrengende...jeg er iallefall trøtt etter en kinofilm, samme hvor engasjerende den var...

Lenke til kommentar
Altså jeg kjører min skjerm på 180 hz og 1280x1024 oppløsning.

På 1600x1200 går den på 120hz... Uten problemer

 

Ja, da har du et fremtidskort som ikke er funnet opp enda da.. :ermm:

På 1280x1024 er X800XT PE begrenset til 75hz, kortet klarer ikke mer og ATI driveren hindrer deg i å øke refresh-raten for ikke å skade kortet.

Dummeste jeg har hørt.. hvor i alle dager har du denne informasjonen fra?

 

De fleste skjermkort kjører uten problem 1600*1200 i 100Hz, og høyere. Selv kjører jeg 1280*960 @ 100Hz eller 1600*1200 @ 85Hz. I driverne er det ikke noe problem å sette 120Hz i 1600*1200, men det klarer ikke skjermen.

 

X800 spec:

 

640*480 - 200Hz

800*600 - 200Hz

1024*768 - 200Hz

1280*1024 - 160Hz

1600*1200 - 120Hz

1920*1200 - 100Hz

1920*1440 - 90Hz

2048-1536 - 85Hz

 

At DU ikke klarer å kjøre høyere refresh-rate er IKKE det samme som at det er umulig.

 

 

BTW: 180Hz i 1280*1024 har jeg svært vanskelig for å tro. Husk at man må sette opp Max refresh i ATI drivere for å få over 60Hz som er default.

Om man kjører 200Hz i windows så blir det ikke mer enn hva som står max i driverne ( advanced / displays / Max refresh )

Lenke til kommentar

For høy oppdaterings frekvens fører til at skjermen sier god natt.

Klarte uheldigvis å gjøre det med noen av mine.

Enda godt jeg hadde noen extra på lager. :p

 

...skulle tro at denne muligheten var tilgjengelig etter at du hadde

installert driverene til skjermkortet.

 

monitor.gif

 

så slipper du å få flere valg enn det skjermen ikke klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...