Gå til innhold

Bruke radio buttons til å velge mellom to felt

Anbefalte innlegg

Er sikkert en enkelt løsning, men jeg klarer ikke å finne det ut...

Jeg skal lage et slikt skjema:

Velg:

O [rullegardin] eller O [tekstfelt]

Poenget er at begge disse feltene skal ha samme "name", men "value" skal være det som er valgt i rullergardinen (hvis den er valgt), eller det som er skrevet i tekstfeltet hvis den er valgt.

Hvordan gjør jeg dette?

<input name="navn" type="radio" value="?" <--- Hvordan skal jeg definere denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du ikkje berre bruke to forskjellige navn, og ha samme funksjon da, så ut i fra vilken som er brukt så vil scriptet gjøre det som er "riktig" i den aktuelle situasjonen?

Ja, eg er dårlig å forklare.

edit: uansett har vel dette heller lite med webdesign å gjøre ;)

Endret av arve87
Lenke til kommentar
edit: uansett har vel dette heller lite med webdesign å gjøre ;)

Så <form> eller <input> er verken Webdesign, HTML eller CSS..? :p

Tror metoden som Arve beskriver er den beste for å oppnå det du vil. Sett scriptet du bruker til å behandle dataene som blir sendt inn forskjellig avhengig av hvilken option som brukes.

Lenke til kommentar

Hmm...

Skriptet (php) skal bruke som standard det som brukeren har valgt i rullegardinen, men hvis brukeren vil, kan han spesifisere et eget valg.

Hensikten var at kun en av verdiene skal postes. Hvis brukeren har spesifisert noe selv, er det ikke nødvendig at valget i rullegardinen postes.

Så det er altså ikke mulig? Begge to må postes, og så må jeg legge masse ekstra php kode for å bruke den riktige? (med andre ord, det er ikke vits i med radio buttons?)

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Da dropper jeg heller radio-buttons og gjør slik at hvis teksfeltet inneholder noe, så er det den verdien som brukes i stedet for valget i rullegardinen (dette gjøres da i php med if(isset()).

Trodde det fantes en lettere måte, men den gang ei! :p

Uansett, tusen takk for hjelpen!

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...