Gå til innhold

trenger hjelp ang. pc og harddisk.

B4stian

Anbefalte innlegg

hei, en jeg kjenner har bugd en pc men har en del problemer..

- det første er at etter en stund pcen har stått på begynner den sikkerhetsgreia å pipe pga. temperaturen. vi tok av kjøleren og satte den på igjen og den sitter ordentlig på, men kan den stå feil vei??

- også et til problem, når vi skal innstalere windows så loader den driverne osv.. men da vi trykker på Innstall Windows 2000 kommer det opp en feilmelding at den ikke finner harddiskene (som er s-ata disker, vi har sjekket og alle kablene står i, både s-ata og strøm..) det er en sånn jumper på diskene, hvor skal den stå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags HK og CPU?

XP er bedre enn 2000. Hverken XP eller 2000 kommer med drivere til S-ATA disker derfor går det galt tenker jeg.

Du må installere S-ATA driverene fra disken som fulgte med HDD. Når du installerer 2000 kommer du til et punkt hvor du blir spurt om du vil installere 3. parts drivere eller SCSI (husker ikke helt), det er her du sier ja.

I BIOS kan det hende du må sette primær BOOT Device til SCSI, det måtte jeg.

Dette var det jeg gjorde da jeg installerte XP pro, gikk uten problemer og gir mye mindre kabelrot.

Lenke til kommentar
Hei, installerte nettop os på min nye pc med en Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM som os disk.
Da brukte jeg cd'en som fulgte med hovedkortet mitt og trykket F6 under installasjonen av windows(helt i starten) for å få loada inn S-ata driverne sånn at windows fant S-ata kontrolleren som er på mitt hovedkort.

Håper dette hjalp noe.
Lenke til kommentar
Hei, installerte nettop os på min nye pc med en Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM som os disk.

Da brukte jeg cd'en som fulgte med hovedkortet mitt og trykket F6 under installasjonen av windows(helt i starten) for å få loada inn S-ata driverne sånn at windows fant S-ata kontrolleren som er på mitt hovedkort.

Håper dette hjalp noe.

så når du trykket F6 tok du ut windows xp cd'en og puttet i den som fulgte med hovedkortet??

Lenke til kommentar
[quote name='datating' date='27/07/2004 : 18:12'] [quote name='zepyrh' date='27/07/2004 : 17:58'] Hei, installerte nettop os på min nye pc med en Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM som os disk.

Håper dette hjalp noe. [/quote]
så når du trykket F6 tok du ut windows xp cd'en og puttet i den som fulgte med hovedkortet?? [/quote]
Ja jeg tok ut xp cd'en ja og satte inn Cd'en fra Hovedkortet! Men du ser vel at windows spør om du har 3 parts drivere som du vil adde til installasjonen? det er derfor du trykker F6 i starten, for å få muligheten til å legge til disse s-ata driverne. Endret av zepyrh
Lenke til kommentar

Jeg mener at driverne skal ligge rett under A:\

Og ikke ligge i en mappe som f.eks heter s-ata.

Du skal forøvrig ikke ta ut xp cd´n når du skal installere disse driverne. Du må ha de på diskett hvis ikke hovedkortet har s-ata støtte innebygd slik som endel nyere hovedkort.

F6 skal trykkes rett etter xp cd´har starta, iallfall ikke tid til å gå og sette på kaffe.

installasjonen fortseter da som intet har skjedd frem til det blir spørsmål om drivere. Bruk da denne disketten. Du får sannsynligvis bruk for den to ganger i løpet av installasjonen, det fikk jeg iallfall.

Lykke til hvis du ikke er i mål enda.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...