Gå til innhold

Startup.exe, config.sys -Trenger hjelp! :)

Anbefalte innlegg

Broder'n klarte å virkelig fucke opp pc'en vår her en dag. Han dreiv å fjerna masse programmer fra startup.exe. Så restarta han pc'en og alt funka bra. Men så fant han ut at han egentlig ikke hadde helt peiling på hva han hadde fjerna så han gikk tilbake til startup.exe og la alt sammen tilbake.. :)

Da ble det bare elendighet. Når vi starter pc'en kommer det en beskjed om at deler av config.sys er skada eller fjerna, og at vi må sette inn windows cd'en for å fikse det. Problemet er at det ikke nytter å ordne opp i det sånn. Pc'en starter fortsatt ikke.. Nå har vi fått tilsendt et program som skal ordne opp (Active recovery eller nå sånt) men hvis vi bruker det mister vi masse stash vi har på pc'en.

Noen som vet om en måte å fikse dette på? en kompis av meg prata om at det fantes en backup av config.sys på pc'en som vi bare kunne rename eller nå sånt.

Har windows xp btw..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha rota så mye, ville jeg heller ha reinnstallert winxp fra bunnen av, istedenfor å forsøke på noe reparasjonsgreier. Slik recoveryprogrammer du nevner er heller ikke til noe hjelp _etter_ at skaden har skjedd. Skal man ha nytte av de, må man ha laget en imagefil av systemet _før_ problemet oppsto - slik at du kunne gjenopprette systemet til denne tilstanden.

Ta heller å boot maskinen fra xp-cd'n og formater/innstaller på ny, da får du et feilfritt system. Også gir du broren din en gjestekonto neste gang, ikke admin - da får han ikke gjort så mye skade ;)

Lenke til kommentar

Okay, det ordna seg. Dro på fotballtrening og når jeg kom tilbake hadde noen kloke hoder fiksa alt. Vet ikke helt hva de gjorde men bra var det! :w00t:

Og fra nå av trenger brodern skriftlige godkjennelser i 3 forskjellige formater for i det hele tatt å se på pc'en.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...