ahpadt Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hallo. Har et trådløst nettverk her hjemme som er oppe og går. Et lite problem som jeg har fått ved dette er at når jeg er veldig langt unna routeren (D-Link 624, som er i kjellerstua gjemt bak masse murvegger) så får jeg et veldig dårlig signal (Low) som også gjør at jeg syntes at internettforbindelsen blir særdeles treg. Lurer derfor på om det finnes en slags forsterker (som på parabol, hvor man sette inn en forsterker ettersom at lengen på coaxen blir lenger) for å kunne forsterke signalet, hvor jeg setter denne i trappa slik at jeg får like bra signal nede som oppe. Er en slik en noe som jeg kan satse på? ahpadt Lenke til kommentar
hce Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Ifølge norsk lov få du ikke ha mer enn 100mW effekt på utstyret ditt. Jeg ville flyttet APet til en mer gunstig posisjon i huset, evt. et ekstra AP. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 jeg mener det finnes ap'r med brofunksjon, slik at du kan lage et stort nettverk med flere access points. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 jeg mener det finnes ap'r med brofunksjon, slik at du kan lage et stort nettverk med flere access points. Er det ikke det han har linket til? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Ifølge norsk lov få du ikke ha mer enn 100mW effekt på utstyret ditt. Jeg ville flyttet APet til en mer gunstig posisjon i huset, evt. et ekstra AP. Den effekten der er jo totaleffekten. Hva om man bruker en antennetype som gir mindre utstrålingsvinkel og dermed høyere sendeeffekt per vinkel^2 ? Hmm.. fikk ikke helt til å forklare så bra, men jeg gjør et nytt forsøk: Tenk deg en antenne som stråler akkurat like mye alle veier 360° * 360°. Så bytter du den ut med en antenne med akkurat samme totaleffekten men med mindre strålingsvinkel: 60° * 60°. Vil det da fortsatt være lov med 100mW eller er det noen regler mot dette også? Hva om man benytter en parabolsk tallerken for å retningstyre signalet ennå mer? F.eks til 1° * 1°. Da blir jo de 100mW'ene sterkt konsentrert i en retning. Er dette like lov? Lenke til kommentar
hce Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Simen1, jo det er korrekt. Hvis du retter signalet kan du dra på med effekt. Litt av poenget med WLANet forsvinner da også, da det blir kun spesifike steder det blir dekning. Kan godt hende at dette er gunstig for trådstarter. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Det blir litt vanskelig å flytte APen fordi den står nede, og det er nede hvor alt er koblet opp. Har dessuten ingen mulighet til å trekke noen kabler til dit hvor jeg har tenkt til å ha den.. Skjønte lite av all dette effektpratet deres. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 En signal repeater vil hjelpe hvis du plasserer den rett, men du burde låne en for å teste før du kjøper, eller kjøp å avtal at du får pengene tilbake hvis det ikke funker Lenke til kommentar
tKila Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) D-Link skal slippe en hw oppdatering til DI-624, som skal støtte 108Mbs og kraftigere signal. De skulle slippe den i Mai/Juni... (Europeiske/Skandinaviske modeller). Den er ikke blitt sluppet enda (såvidt meg bekjent). Ny info: Fra: D-Link *Extended Range er en funksjon som øker rekkevidden med opptil 100 %. Extended Range blir tilgjengelig via gratis firmware oppgraderinger i september 2004. Endret 26. juli 2004 av tKila Lenke til kommentar
knut Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Siden du har DI-624 vil det ikke fungere med en bridge eller repeater da den rett og slett ikke støtter det. Xtended range gir neppe så veldig mye bedre rekkevidde enn det du har i dag. Har en DWL-7100AP på test nå som har en sendestyrke tilsvarende det som kommer på DI-624 med xtended range, jeg har ikke merket meg en veldig god ytelse på lengere avstander, men den klarer seg litt bedre enn de med betydlig svakere sendestyrker. Jeg ville prøvd å flytte på basestasjonen din litt for å se om du får bedre signalstyrke. Det er ikke alltid det skal så mye til før signalene blir bedre. Tilogmed en halvmeter kan hjelpe betraktelig. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Og det er heller ikke lurt å ha wlan routeren nede i en kjeller med murvegger overalt Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Men, kan han ikke bare bruke denne?. Så vil den motatt singnalene, og sende dem ut på et Wlan med et annet navn? Jeg skulle tro det skulle gå. Lenke til kommentar
knut Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Men, kan han ikke bare bruke denne?. Så vil den motatt singnalene, og sende dem ut på et Wlan med et annet navn? Jeg skulle tro det skulle gå. Nei den trenger da en router eller aksesspunkt som støtter bridging via WDS for at det skal fungere. Dessuten vil den bare sende de samme signalene videre og ikke med et annet navn. Personlig håper jeg at flere produsenter skjønner at dette er et problem og at de legger til WDS i basestasjonene/routerene sine også, og ikke bare aksesspunktene. Til nå er det Asus, Buffalo og CNet som har skjønt dette, men disse benytter seg også av det samme brikkesettet, og mye av den samme programvaren. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Men, kan han ikke bare bruke denne?. Så vil den motatt singnalene, og sende dem ut på et Wlan med et annet navn? Jeg skulle tro det skulle gå. Nei den trenger da en router eller aksesspunkt som støtter bridging via WDS for at det skal fungere. Mulig jeg er helt på jordet nå, men det at DI624 mangler bridging (i likhet med de fleste andre trådløsroutere for hjemmemarkedet) betyr vel bare at den ikke fungerer som bro selv. Det betyr vel ikke at man ikke kan ha en bro i tillegg til routeren? Altså skulle den trådløsbroen fungere. Men som en har sagt tidligere - å flytte et ap kan gi utrolige utslag på signalet. Bare noen få cm kan gjøre at signalet ikke lenger blir forstyrret av f.x et vannrør. Du har jo også muligheten til å sette en switch der routeren nå står, og flytte routeren til f.x. trappa. Det krever riktig nok noe ledning. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 Vi har ingen muligheter til å flytte routeren, men faren min kom med den ideen at vi kunne skru ut en av antennene og skru på en coax-kabel som vi drar opp til trappa. Ville dette fungert? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Kan du strekke coax kan du vel også flytte routeren! Kabling med coax: verden | dsl modem | DI624 - lang coax - antenne | | | | optill 4 maskiner Kabling ved flytting av router: verden | dsl modem | lang eth kabel | DI624 | lang eth kabel tilbake til der routeren sto | switch, 8port | | | | | | | optil 7 maskiner Alle kablene som nå går inn i routeren vil da gå i switchen. Om du kobler litt fancy i eth kabelen kan du kjøre "begge" kablenen i en kabel, så du slipper å ha dobbelt strekk. Det er stor sansynlighet for at coax funker, men signalet fra antenna vil garantert bli svakere. Har du uflaks blir det så svakt at du ikke oppnår noenting. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Strek en cat5e kabel fra switchen på ruteren og sett denne i trapp Lenke til kommentar
hermart Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Ifølge norsk lov få du ikke ha mer enn 100mW effekt på utstyret ditt. Jeg ville flyttet APet til en mer gunstig posisjon i huset, evt. et ekstra AP. På jobben bruker vi Cisco Aironet 352 aksesspunkt (og de støtter repeating). Da de var nye på markedet mottok vi et eksemplar som kunnde sende med 100mW. Resten vi mottok var sperret på 50mW, og da vi klaget på dette fikk vi beskjed om at 100mW'ern var levert ved en feil, da det er tillatt maks 50mW i Norge på trådløse aksesspunkt. Selgeren fortalte at det ble brukt 100mW i USA. EDIT: Hva er riktig? Er det noen som kjenner til noen metoder for å upgrade til 100mW, hvis 100mW er tillatt? Bruker D-link 713p privat. Endret 21. august 2004 av hermart Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 litt off topic, men allikevel: vet noen om Linksys skal/har sluppet nytt hardware til WRT54G *håpe på* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå